צאו כדי להיכנס

צאו מהבית 'היציב' וכנסו אל הסוכה הארעית ותכירו את הדבר הכי איתן שקיים – בורא עולם והחתיכה האלוקית שהוא נתן לכל אחד מאיתנו – הנשמה, תכירו את עצמכם!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 10.10.19

"תגיד, אתה בונה סוכה?" שאל בעלי את חברו לעבודה, וזה השיב לו "אל תשאל אותי שאלות אישיות…" אחר כך הוא הסביר לו שהוא גר בקומה ה-16 ומעליו יש מרפסת עם תקרת בטון כך שזה לא אפשרי. בסדר. האמת, הוא לא היה חייב לענות בכלל. הוא שאל חבר נוסף בעבודה, אבל התשובה של החבר הזה הדהימה את בעלי, "עזוב, סוכה זה 'אולד פאשן' (אופנה ישנה)…"

 

מודה ומתוודה, בעברי הלא כל כך רחוק גם אני הייתי עלולה ובטעות רבה לחשוב כך, להגדיר כך כל מה שקשור לדת. מבחינתי כל הדברים האלה היו סוג של פולחן דתי, לפעמים פרמיטיב, כך חשבתי, רחוק שנות אור מהקדמה. עליונות המודרניזציה מול הפרימיטיביות הנושנה של הדת תמיד הייתה השוואה מתבקשת אצלי.

 

סממנים דתיים עלולים להיתפס בעיני אנשים כלא מובנים ואפילו משונים למדי. ואכן, מי שלא מודע לעניינים הרוחניים ולמסרים, וכמובן, לחשיבות הדברים שעומדת מאחוריהם עלול לטעות ובגדול. כך לדוגמא, הסממן של ברית מילה, שהיא ברית קודש שהייתה בין אברהם אבינו עליו השלום לקדוש ברוך הוא, וכל יהודי בן שמונה ימים נימול. יבואו כאלו ויגידו שזה מסורת ברברית, פרימיטיבית ואגרסיבית, לחתוך בבשר החי של תינוק בן יומו?? דוגמה נוספת, מחג הפסח – לשם מה עלינו לאכול מצה, או במילים אחרות קרקר דיקט שבקושי נבלע, מכאיב לנו בבטן, משמין יותר מפרוסה רק בשל בצקם של בני ישראל שלא הספיק להחמיץ יותר מלפני 2000 שנים?? בדתנו היקרה אלפי טקסים בעלי משמעויות – הן ברוחניות והן בגשמיות, הן נשגבות ועילאיות להפליא. הטבילה במקווה וכל העניין של טהרת המשפחה. חופה יהודית וכן סדר שבע הברכות לחתן כלה.

 

לא מזמן נפרדנו מחג ראש השנה ובו ברכנו על ברכות כדוגמת תפוח בדבש – אז למה דווקא תפוח בדבש ולא נאמר, אגס במי ורדים?? צמנו ביום כיפור, אז למה לצום ולמה דווקא יום כיפור ומדוע הוא בסמוך לראש השנה, האם יש קשר בין הדברים? ובפורים – קוראים את מגילת אסתר שיש בה רזי עולם, שולחים משלוחי מנות ונותנים מנות לאביונים וכן צדקה, וסעודת חג – וודאי שגם לכל אלו ועוד ישנם משמעויות שמימיות שלא תמיד מובנות לנו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

סוכות – תרגישו בבית!

ושמחת בחגך!

כדור השמחה

אספר לכם איך היו שמחים

איך נהיה שמחים

האלף-בית של החיים

למה הם כאלה שמחים?

השמחה הצילה אותם מתאי הגזים

שמחת בית השואבה

זמן שמחתנו

הושענא רבה, התפקיד של הערבה
סודם של ארבעת המינים

 

המודרניזציה נכנסה לתמונה, אבל עם ישראל עמד, עומד ויעמוד איתן לתפארת כל הזמן! למורת רוחם של שונאינו ועוכרנו, אנחנו עם שקיים כבר אלפי שנים, ואנחנו כאן כדי להישאר. עם ישראל חי וקיים דווקא בגלל היותו נאמן ליהדותו אשר דבק בה מאות בשנים, חרף כל ניסיונם של שונאינו להמיר אותנו מדתנו ומבוראנו. בכל דור ודור באים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם… מצלינו כי אנחנו הילדים שלו, אנחנו הבנים הנבחרים, אנחנו עם סגולה. קיימת אמת ולא ניתן לברוח ממנה למרות הזמן שעבר – אנחנו עמדנו בהר סיני וענינו "נעשה ונשמע"! קיבלנו את התורה הקדושה והתחייבנו בה, קיבלנו את ארץ ישראל לרשתה, בשבילנו נברא העולם – כדי שנכיר אותו יתברך. וככזה, אנחנו גם שומרים אמונים כבר אלפי שנים לבורא עולם ולדת היהודית הקדושה. את הקשר הנצחי הזה אי אפשר להתיר ולעולם! לא שונאינו ולא מבקשי רעתנו, וגם לא פונקציית הזמן שכוללת התפתחות קדימה ומודרניזציה. זה קשר בלתי נפרם.

 

הסוכה ושאר הסממנים הערכיים הדתיים, הם אלו שנותנים לנו את הזכות לחיות פה בעולם. הם אלו שמחברים אותנו ליהדות ואל בורא העולם. אותם סממנים שנתפסים כמיושנים ופרימיטיביים בידי אחרים, הם אותם סימנים גם של אבות אבותיהם (ואבותינו) שבזכותם אנחנו חיים וקיימים. הסממנים הללו הם נוף מולדתו של כל יהודי באשר הוא – בארץ ו/או בגולה.

 

עמים רבים שהיו מעצמות ואימפריות כלכליות וצבאיות נמחקו מהעולם, אולם, אנחנו היהודים, עם קטן מאוד, חי וקיים! בין בגלות ובין בארצנו למרות כל מה שעובר עלינו. וכבר אמרו את זה קודם – אנחנו כאן כדי להישאר! וכל זה בזכות הברית שיש לנו עם בורא עולם. ודווקא בזכות שמירת המצוות שבעיני לא מעט אנשים נחשבים כמיושנים (ולא חלילה מתוך כוונות רעות, אלא בגלל חוסר מודעות והבנת העניין לעומקו). אנחנו לא יכולים להתנער ממי שאנחנו, מהשורש שלנו, מהדברים שמחברים אותנו אל בוראנו.

 

 

דווקא בארעיות שלה היא מזכירה לנו כמה אנחנו חזקים ואיתנים…

 

וכזאת היא הסוכה, שרבים וטובים אכן בונים אותה ונהנים מצילה ומהקדושה שהיא מרעיפה אלינו, מצווה יקרה ויפה. היא אופנה שחלפה לה מן העולם, אלא הדבר הכי יפה ועדכני, מצווה שבכל פעם שאנו מקיימים אותה אנו מוסיפים עלינו עוד אור, עוד קדושה, עוד כוח. דווקא היא, בהיותה ארעית עם גג שעשוי מסכך, דפנות בד או קרש – מעניקה לנו את היציבות שהבית הקבוע והמוצק לא נותן לנו. דווקא בארעיות שלה היא מראה לנו את העוצמות והחוזק שלנו, את הפוטנציאל הרוחני והגשמי, את החלק האלוקי שבנו. היא עוטפת אותנו ומסוככת עלינו יותר מבית בנוי מאבן.

 

אנחנו יוצאים מהמוכר והמוצק, כביכול, שבחיינו ונכנסים אל הארעי והפשוט כדי להבין מי אנחנו באמת! מאין באנו, מה כוחנו ועד להיכן מגיע השורש שלנו! אל תיתנו לקדמה, ותהיה המודרנית והדעות 'הפופולריות' למיניהן להכיר את הדבר הכי יפה שפגשתם אי פעם – אתם, עצמכם, דווקא דרך ה'ישן' – המצוות היקרות שקיבלנו מאבא שבשמים, בורא עולם.

 

צאו כדי להיכנס – צאו מהבית 'היציב' וכנסו אל הסוכה הארעית ותכירו את הדבר הכי איתן שקיים – בורא עולם והחתיכה האלוקית שהוא נתן לכל אחד מאיתנו – הנשמה, כי האושפיזין הם לא רק שבעת הרועים היקרים, אלא גם הכוחות האדירים הטמונים בתוכנו, כל יום נזמין אותם ונגלה את עוצמתם.

 

 

* * *

רוחמה אפרתי  B.A בפסיכולוגיה ותקשורת, Master & Trainer NLP  תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה