צ’ילאו פרסי בעשבי תיבול

צ'ילאו פרסי בעשבי תיבול: תבשיל אורז מהמטבח הפרסי, שלרוב מלווה מנת דג בליל ראש-השנה או באחד מחגי תשרי האחרים. שיטת ההכנה המיוחדת דורשת זמן, אבל התוצאה מצדיקה!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 22.10.19

זמן הכנה: 50 דקות (נטו) | דרגת קושי: בינוני | חלבי

 

תבשיל אורז מהמטבח הפרסי, שלרוב מלווה מנת דג בליל ראש-השנה או באחד מחגי תשרי האחרים. שיטת ההכנה המיוחדת דורשת זמן, אבל התוצאה מצדיקה את ההשקעה.

 

הצ'ילאו הוא אורז מבושל ומאודה בשומן בשיטת ההכנה פרסית, קרוב משפחתם של הפילאף והפלוב המוכרים ממטבחים אחרים באזורנו.

 

אל תתנו למיעוט חומרי הגלם להטעות אתכם – זו מנה שהכנתה ממושכת ומפרכת יותר מהרבה תבשילי אורז אחרים (וכוללת השריה, שטיפות, בישול ואידוי), אבל היא שווה את ההשקעה.

 

את הגרסה הספציפית הזו, בה מוסיפים לאורז עשבי תיבול ואז מאדים בחמאה, נהגו יהודי פרס להגיש עם דג בארוחת ראש-השנה ו/או באחד מחגי תשרי האחרים. הצבע הירוק מסמל את הצמיחה והבריאות שכולנו מאחלים לעצמנו בשנה החדשה.

 

 

אפשר להתאים את המתכון גם לארוחה בשרית. את החמאה ניתן להחליף בשמן, או בשילוב של שמן עם מעט שומן אווז או שומן כבש, וזה יהפוך אותו (לפי דעה מסוימת) טעים אפילו יותר.

 

המצרכים

 

  • 1 כוס אורז פרסי
  • 80 גרם עשבי תיבול טריים מאיכות טובה (פטרוזיליה, שמיר, רשאד, טרגון, כוסברה, ומה שתמצאו)
  • 40 גרם חמאה
  • מלח

 

אופן ההכנה

 

1. כמה שעות לפני בישול האורז (או לילה קודם), שוטפים אותו היטב במים קרים, מסננים ומעבירים להשרייה בקערה עם מי מלח. מומלץ להשרות 5 שעות לפחות. בסיום שוטפים היטב.

 

 

2. מנקים, מרחיקים גבעולים עבים, וקוצצים דק את עשבי התיבול. אם מכינים כמות כפולה אפשר לטחון בבלנדר או מעבד מזון.

 

 

3. מבשלים את האורז על אש גדולה עם הרבה מים מומלחים קלות עד שהוא כמעט מוכן וניתן לנגוס בו (7-8 דקות). מוסיפים את עשבי התיבול ומבשלים עוד כדקה. מסננים.

 

 

4. ממיסים בסיר את החמאה עם מעט מים, על אש קטנה, תוך כדי ערבוב. מוציאים חצי מכמות החמאה המומסת לכלי נפרד; מוסיפים את האורז לסיר ויוצקים מעליו את החמאה המומסת מהכלי הנפרד. מעבירים לאש הכי קטנה בכיריים.

 

 

5. מכסים את הסיר במגבת מטבח, עליה מניחים את המכסה ומהדקים. מקפלים את קצוות המגבת כלפי מעלה, כך שיהיו רחוקים מאש הכיריים. מבשלים 15 דקות. מכבים את האש ולא פותחים את הסיר במשך 10 דקות נוספות. 

 

מעבירים לכלי הגשה ומקשטים בעשבים טריים.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה