צעירים לנצח

רוצה להיות צעיר לנצח? אז למה אתה מסתכל על העבר? הבט קדימה! זה הכיוון של חייך. אל תאמין לנוכל הגדול שעושה הכל כדי שתרגיש זקן.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

רוצה להיות צעיר לנצח? אז למה
אתה מסתכל על העבר? הבט קדימה!
זה הכיוון של חייך. אל תאמין לנוכל
הגדול שעושה הכל כדי שתרגיש זקן.

בגן החכמה – פרק 31

מעשה מחכם ותם – הסיפור המלא

ההתחדשות, כפי שלמדנו במאמרים הקודמים, היא נקודה חזקה מאוד בחייו של האדם. יתירה מזו, ההתחלה החדשה היא רצון השם! וזאת עלינו תמיד לדעת – שהשם יתברך רוצה שנשכח מכל מה שעברנו ונתחיל תמיד מחדש.

אבל מהי מלחמתו של האדם?

למי להאמין? – זוהי שאלת השאלות שלו, למי יאמין – לצדיק שמלמד אותו באמת מהו רצון השם, או ליצר הרע שמרמה אותו כל הזמן? כי אם אינו מאמין שההתחלה חדשה היא רצונו של השם, אז הוא למעשה מאמין ליצר הרע.

רוב האנשים, שהם מיואשים ומדוכאים והולכים כמו זקנים לא עושים הרבה, וגם מה שהם עושים – הם עושים בלי חשק וחיות. מדוע? משום שהם מאמינים ליצר הרע שכבר הספיק לשכנע אותם שהם מזמן, אבל מזמן, מקרה אבוד ואין להם שום תקנה, שהם לא מסוגלים לשנות ולתקן וכן הלאה. אך הצדיק אומר לך: "התחל מחדש! תאמין שזהו רצון השם! תאמין!"

השם לא רוצה שנזדקן – זה המסר! הוא רוצה שנשכח את העבר, שנישאר צעירים לנצח! עצה זו משפיעה ישירות על כל אורח חייו של האדם, עד שאפשר לראות אותו ממש חי, צעיר ותוסס. הכרתי חסידי ברסלב שהיו בני שמונים וגם תשעים והמראה שלהם היה כמו של ילדים ממש – פנים אדומות, עיניים ערניות, שמחים וקופצים. עליהם הזקנה אף פעם לא קפצה!

זאת מלחמה, אבל חשוב לדעת שהנשק העיקרי של היצר הרע הוא "נשק פסיכולוגי" שעל ידו הוא מחדיר לאדם השקפות ודעות הפוכות מן האמת. העצבות – היא החומר העיקרי אותו הוא "מחדיר" לאדם, שהיא למעשה הזקנה. אדם יכול ללכת ברחוב כשהוא עצוב וחלש ללא כוח – הזקנה נפלה עליו. מדוע? מכיוון שהוא לא מלמד את עצמו להתחדש. תשכח מכל מה שעשית עד השנייה הזאת ממש ותתחיל מחדש. ולא מדובר בסתם התחלה חדשה, אלא בהתחלה עם הרבה ידיעות.

כאן על האדם לעשות ישוב הדעת ולארגן לעצמו את סדר יומו – מה הוא רוצה לעשות, מה הוא רוצה לקבל על עצמו וכן הלאה. וידע תמיד, שהתחלה חדשה לא עושים רק פעם אחת, אלא עד מאה ועשרים שנה צריך להתחיל מחדש בכל פעם! ולעולם לא לתת לזקנה לשלוט בך.

רבי נחמן מספר בעצמו שהגיע למה שהגיע רק בזכות עצה זו (כפי שכתב רבי נתן בשיחות הר"ן, ו): "והיה רגיל להתחיל בכל פעם מחדש. דהיינו כשנפל ממדרגתו לפעמים, לא היה מייאש עצמו בשביל זה, רק אמר שיתחיל מחדש כאילו לא התחיל עדיין כלל לכנוס בעבודתו יתברך, רק עתה הוא מתחיל מחדש. וכן בכל פעם ופעם תמיד היה רגיל להתחיל מחדש, והיה לו כמה התחלות ביום אחד, שגם ביום אחד לפעמים נפל מעבודתו והיה מתחיל מחדש וכן כמה פעמים ביום אחד".

אם רבי נחמן העיד על עצמו שזו העצה שהועילה לו להגיע למה שהגיע, והוא בעצמו היה עושה בכל יום כמה וכמה התחלות חדשות! קל וחומר שאנו מוכרחים ללכת בדרך זו, שהיא רצון השם!

וזה מה שכתוב בתורה: "היום הזה נהיית לעם" – וכותב רש"י: "בכל יום ידמה בעיניך כאילו היום נכנסת עמו בברית". נמצא, שדבריו של רבי נחמן מברסלב כתובים בדברי רש"י הקדוש. ואם כך, כל אחד יאמר ‘היום אני נכנס בברית עם הקב"ה. היום אני מתחיל להתקרב אל בורא העולם. היום אני מתחיל מחדש!’

כך מסתכלים קדימה. תמיד מחפשים להתקדם, כמו שמספר המשל הבא: אדם נוהג במכונית ובמקום להסתכל קדימה, הוא מסתכל כל הזמן לאחור. מה יהיה? עם נסיעה כזאת השטח יוצף בשוטרי ימ"מ ואמבולנסים… אם תראה אדם נוהג כך בודאי שתדאג ותחשוש…

זה מה שקורה לאדם שמסתכל כל הזמן לאחור, על מה שכבר עבר. לאדם זה אנו אומרים: למה אתה מסתכל על העבר? הבט קדימה! זה הכיוון של חייך. רוצה להרבות במעשים טובים? זה רק עם הפנים קדימה, כי האור שתוסיף ידחה את כל החושך, והטוב יתגבר על הרע. וכך אמר רבי נחמן מברסלב: "אתם תעשו טוב, והרע ממילא ייפול". עלינו לעשות רק עוד ועוד טוב – עוד מצוות ותפילות, והרע יעלם.

מתי כן מותר להסתכל לאחור? רק בזמן ההתבודדות! שעת חשבון הנפש שאדם עושה היא הזמן היחיד בו ניתן להביט לאחור, על היום האחרון: ‘מה עשיתי מאתמול עד היום? עלי לעשות תשובה ולבקש סליחה…’ ומיד לאחר שעה זו יש לשכוח מהכל! לא פעם אמרתי לאנשים – עשית תשובה פעם אחת? תשכח מהכל. עכשיו תביט קדימה.

הרבה אנשים מגיעים אלי מיואשים ו’זקנים’, אבל אני לא מבין אותם – אתם צעירים! מה קרה? תתחילו מחדש, כל החיים לפניכם. אבל הם כבר מיואשים והולכים עם מחשבות שהכל אבוד ואינם מוכנים לשמוע שום עצה. על זה אומר רבי נתן: "רוב העולם הם כזקנים בעיני עצמם". רוב העולם! וכל אחד נחשב בעיני עצמו כאילו כבר הזדקן בדרכיו והוא רגיל בהם מימים רבים עד שאי אפשר לו לשוב לדרך אחרת. אך אין זה נכון. רבי נתן נותן על זה שיעור נפלא, עליו נלמד ב"ה במאמר הבא.

(מתוך בגן החכמה מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מלכה

כ"ב אדר התשס"ט

3/18/2009

שנשאר צעירים לנצח

כל מלה אמת שנזכה לשמר את הנשמה הקדושה צעירה ורעננה שנזכה בכל יום להתחיל התחלה חדשה כמו ילד. ילד רואה הכל בתמימות ובפשיטות בלי חוכמות ובלי שכל הכל תמים טהור רק מה הבעיה שגודל השכל ואנו רוצים כבוד וגאווה אז התמימות נאבדת שנזכה להיות בחינת ויעקב איש תם יושב באוהלים שנזכה לתמימות הזו כמו ילד קטן שכל דבר מרגש אותו משמח אותו והמילי דישתוטא של ילדים שנזכה להיות צעירים לנצח

2. מלכה

כ"ב אדר התשס"ט

3/18/2009

כל מלה אמת שנזכה לשמר את הנשמה הקדושה צעירה ורעננה שנזכה בכל יום להתחיל התחלה חדשה כמו ילד. ילד רואה הכל בתמימות ובפשיטות בלי חוכמות ובלי שכל הכל תמים טהור רק מה הבעיה שגודל השכל ואנו רוצים כבוד וגאווה אז התמימות נאבדת שנזכה להיות בחינת ויעקב איש תם יושב באוהלים שנזכה לתמימות הזו כמו ילד קטן שכל דבר מרגש אותו משמח אותו והמילי דישתוטא של ילדים שנזכה להיות צעירים לנצח

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה