צפת, לא לילדים בלבד

מתחת לפני השטח של העיר צפת מסתתרים אוצרות אנושיים מיוחדים. את זה מגלה לנו הסופרת-מאיירת עדי דוד בספר הקומיקס החדש שלה "עקבות בסמטאות צפת", ולא רק. יש עוד גילויים...

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

לא רבים יודעים, אבל מתחת לפני השטח של העיר צפת מסתתרים אוצרות אנושיים מיוחדים. את היופי הפנימי הזה ביקשה עדי דוד לגלות לילדים בספר הקומיקס החדש שלה, "עקבות בסמטאות צפת". וכמו בספרה הראשון, על הצדיק הירושלמי, הרב אריה לוין זצ"ל, גם בספרה החדש היא מגלה לקוראיה הצעירים: כל אחד מאיתנו יכול להיות אחד מל"ו צדיקים.

אישה מיוחדת הייתה בצפת. היא גרה בסמטה צרה המתקראת "סמטת המשיח", סמטה צרה מאוד שבכל פעם יכול לעבור בה אדם אחד בלבד. בכל אחר הצהריים, ב"שעת התה", הייתה יוצאת אותה האישה ובידיה שתי כוסות תה מהבילים. ואם תשאלוה למי, תשיב לכם בפשטות: אחד לי ואחד למשיח, אם יבוא בעת הזו.

"היא האמינה שכשהמשיח יבוא, הוא יעבור בסמטה הזו ובטח יהיה עייף וצמא מן הדרך. לכן היא הכינה לו כוס תה" מסבירה לי עדי דוד (לא החתומה מעלה) בהתפעלות מידבקת. "לאנשים מבחוץ זה נראה אולי כמו מעשה שגעוני, אבל כשאנחנו מדברים על קירוב הגאולה, על מה אני עשיתי היום כדי לקרב את הגאולה, אז אנחנו רואים שאנחנו לא חיים את הגאולה בכל רגע. והאישה הזו, חיה בכל רגע את הציפייה לגאולה. המעשה שלה הוא אולי פשוט וסמלי, אבל הוא מזכיר לה ולנו מה תפקידנו".

צילום מקורי של העיר צפת ואיור של עדי דוד

לאחרונה הוציאה עדי ספר קומיקס לילדים, "עקבות בסמטאות צפת", המגולל את סיפורו של ציון, שמגיע לחגוג בר מצווה בצפת, עם בני משפחתו. בעקבות הימים שהוא מבלה בצפת מתוודע ציון לעולמה הממכר של עיר הקודש העתיקה. להיסטוריה שלה, לאנשיה המיוחדים, לנופיה המרהיבים ולסוד קסמה המהלך על תושביה ועל המבקרים בה.

לצורך הכנת הספר, שכתבה ואיירה, ערכה עדי תחקיר מעמיק. היא נפגשה עם דמויות מרתקות מההווה ומהעבר של העיר צפת ואת סיפוריהן המיוחדים שילבה בספרה המוצלח.

את הסיפור שלעיל היא מספרת לי בעת שאני מבקשת לשמוע ממנה סיפורים וחוויות שהטביעו עליה את רושמם. והוא פותח שלל של סיפורים מיוחדים שחוותה בעקבות הכנת הספר.

"היום לעיר צפת יש רייטינג נמוך, אבל פעם היא הייתה אימפריה. היא הייתה אחת הערים הראשונות, אנשי היישוב הישן ישבו בה והיא היוותה מרכז מסחרי בינלאומי. ואילו היום, כשנכנסתי לספרייה לבקש חומר על צפת, אז אמר לי הספרן: ‘מה יש לך מצפת? זו עיר של משוגעים וחולמים’". מספרת עדי, "אבל צפת היא כמו ירושלים. יש בה הרבה קדושה, וכמו כל מקום של קדושה, הוא מושך אליו גם אנשי קצה. אנשים מיוחדים שסדרי העדיפויות שלהם אחרים, שאפשר לכתוב עליהם סיפורים. שאולי הם נראים לאחרים כמוזרים אך בעצם דווקא מעשיהם הקטנים הם אלו שמקרבים את הגאולה".

אם מסתכלים פנימה, אומרת עדי, מגלים שצפת מלאה יופי, אוצרות ואור פנימי, ומישהו צריך לחשוף אותו. את האיכויות האנושיות הללו והאווירה הקסומה המושרשת בעבר היהודי שלנו, מבקשת עדי לחשוף בספרה החדש, לילדים. והיא גם מצליחה בכך.

אנשים פשוטים, מעשים גדולים

היא בת 29 בסך הכל, ואת ספרה הראשון, "אריה ברחובות ירושלים", שיצא לאור לפני כשנתיים, כמעט אין ילד והורה שלא זוכר. ספר קומיקס לילדים, מושקע ומאויר בכישרון, שעסק בדמותו של הרב אריה לוין זצ"ל. הספר מכר מעל 10,000 עותקים והיד עוד נטויה.

"לספר הזה הייתה מטרה, מעבר להכרת הצדיק – לחבר בין ההורה לילד. בספר שתולים כל מיני נושאים לשיחה בין הורה לילד, כך שהילד קורא את הספר בכיף, ולהורים ישנם הרבה מקומות להיכנס ולהשתלב בקריאתו" היא מספרת על ספרה הראשון. "בספר ישנם הרבה ציורי נוף והורה אחד סיפר לי שהם יצאו לטיול משפחתי בירושלים בעקבות הנופים בספר.

"הספר גם מדבר על ההיסטוריה הקרובה ולא על היסטוריה רחוקה – על תקופת קום המדינה, תקופת הצנע. תקופות שהורים מכירים מקרוב, והם יכולים לספר על כך לילד שלהם, אם לא מכלי ראשון, הם עצמם, אז מכלי שני – הסבא והסבתא. זה יוצר רצון אצל הילד לפנות להוריו, לסבא ולסבתא – ולשמוע מהם חוויות".

מה מקומו של ז’אנר ספרי הקומיקס בישראל היום?

"יש היום הרבה ספרי קומיקס. משיחה שהייתה לי עם ספרנית – ילדים היום קוראים בעיקר קומיקס. הוא הפך לתחליף הכתוב לטלוויזיה. יש בו מעט מלל והרבה חזותיות".

יש אומרים שהקומיקס גורם לילד לאבד את הדמיון שלו, כי הוא לא צריך לדמיין תיאורים – הוא רואה הכל כבר מצויר. את מסכימה עם הקביעה?

"הם אולי מאבדים את הדמיון אבל מקבלים הרבה דברים נוספים. הם מצליחים יותר להזדהות עם הדמויות והסיפורים, בעקבות זה שהם רואים את הכל בעיניים. דבר שהיה פחות קורה אם היו קוראים רק את התיאור הספרותי. בנוסף, ספר מהסוג הזה יכול להתאים גם לילדים שמתקשים בקריאה. במשפטים ספורים הילד יכול לצלוח עמוד, ובקלות. לפי הציורים הוא יכול גם לספר לאחיו, גם בלי לקרוא שוב.

"יש היום פריחת שיא של ספרי קומיקס בארץ, אבל בעצם אין הרבה קומיקסים איכותיים. יש הרבה כאלו שמבוססים על סיפורים לא מציאותיים אך אין כמעט קומיקסים המבוססים על סיפור אמיתי, עם עומקים ורבדים נוספים, שיכולים להתאים לילדים דתיים, לחבר ילדים לצדיקים".

בספרה החדש, כמו בקודמו, כל הסיפורים – אמיתיים. "ציון, חתן בר המצווה, הולך לפגוש את אנשי צפת, שכל אחד מהם עושה חסד בתחום שלו".

אילו אנשים מיוחדים הוא פוגש, למשל?

"הוא פוגש את נוח גרינברג, אמן שפיתח שיטה להאהיב על הילדים את מצוות התפילין. מכיוון שהוא אמן, הוא יוצר עם הילדים עצמם את בתי התפילין שלהם, במעין סדנת יצירה לפני בר המצווה. הוא משתמש ביכולותיו כאמן, בכדי להאהיב על הילדים את המצוות.

אדם נוסף שהוא פוגש הוא אהרון בוצר (בתמונה משמאל ובאיור של עדי דוד), שנהנה מההיסטוריה של צפת. הוא אוהב לחפור באדמת צפת כדי למצוא עתיקות. הוא מצא שבזכות הממצאים והחפירות הוא מצליח לקרב יהודים, מהארץ ומחו"ל, ליהדות ולשורשים שלהם. הוא הקים את הארגון המפורסם "לבנות ולהיבנות", והוא מקבל אליו להכשרה רק יהודים שלא חוו אף פעם ישיבה סביב שולחן השבת. יהודים מארצות שונות מגיעים לעזור לו לבנות את הארץ, ותוך כדי עבודה הם מגלים גם את עצמם".

סיפורים מיוחדים ומרתקים פגשה עדי ופוגשים קוראי הספר. המיוחד לכולם הוא שמדובר באנשים פשוטים, במעשים פשוטים. "המטרה היא ליצור מנהיגים טובים. ללמד את הילדים מיהו אדם ראוי, מיהו מנהיג ראוי. לכן לא פרסמנו דווקא רבנים, אלא אנשים טובים. ללמד את הילד שהוא לא צריך להיות רב גדול כדי לעשות מעשה טוב. וזהו הדבר המקסים בעיניי – להציב ספר בפני הילדים, שמלמד אותם שכל אחד יכול להיות מנהיג, לקחת אחריות ולעשות מעשה טוב. וכמו שכתבנו בספר על רבי אריה לוין: כל אחד יכול להיות אחד מל"ו צדיקים".

לרכישת הספר "עקבות בסמטאות צפת" בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. גאולה יהודאי

כ"ה אב התש"ע

8/05/2010

ספר נהדר גם מסר, גם תוכן יהודי, ציורי נופים נהדרים ועלילה סוחפת. מומלץ בחום.

2. גאולה יהודאי

כ"ה אב התש"ע

8/05/2010

גם מסר, גם תוכן יהודי, ציורי נופים נהדרים ועלילה סוחפת. מומלץ בחום.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה