קברות צדיקים – פרשת השבוע שלח לך

פרשת השבוע שלח לך - רבים שואלים מה כל העניין שיהודים עושים מהשתטחות על קברי צדיקים? אפילו כאלה שאין להם אמצעים בכלל, מוציאים הון עתק כדי להגיע לאומן כל שנה?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

רבים שואלים, מה כל העניין שיהודים עושים מהשתטחות על קברי צדיקים? ועוד, מדוע אלפי יהודים, אפילו כאלה שאין להם אמצעים בכלל, מוציאים הון עתק כדי להגיע לאומן כל שנה?
 
בעזרת השם, התשובה רמוזה בתורה הקדושה בפרשת שלח לך: ויקרא משה להושע בן נון יהושע (במדבר יג, טז).
 
חייבים לשאול, מדוע הושע בן נון קיבל ברכה ממשה רבינו, שהוסיף לו אות יו"ד משם השם לשמו כשמירה מעצת מרגלים, וכלב לא קיבל? לכאורה, ישנה כאן הפליה נוראה? מה קורה כאן?
 
אומר הזוהר הקדוש, "כדין כלב הוה בדוחקא" (שלח, קנח). נדחק לכלב מאוד, שהרגיש את הסכנה הגדולה המרחפת על ראשו. והנה יהושע הולך בברכת צדיק הדור ובסייעתא דשמיא, המהווים יחד מעין מטריה אווירית רוחנית המגנה עליו מפני כל מטר של סכנה. והנה לעומתו לכאורה, כלב הולך לבדו, ללא סיוע חס ושלום. משום כך, ממשיך הזוהר הקדוש, נטל כלב את נפשו בכפו ועבר את ארצם של ילידי הענק בכדי להשתטח על קברי האבות ולבקש את עזרתם להינצל מעצת המרגלים. מסקנת הזוהר הקדוש שם, "מאן דאיהו בדוחקא לא אסתכל מדי", כלומר, מי שנמצא בצרות אינו משגיח על סכנות, וכמובן שיעשה את הכל כדי להינצל.
 
אם מי שנמצא בצרה לא ישגיח על סכנת חיים, קל וחומר שלא ישגיח על קשיים, אי-נוחיות זמנית, או הוצאות ממון כדי להיחלץ ולהינצל מצרותיו.
 
בעזרת החונן לאדם דעת יתברך, נוסיף עוד שלוש מסקנות למסקנת הזוהר הנ"ל:
אחת – מסירות נפש בקיום מצוה שווה לברכת משה רבינו, שכלב הסתכן לעבור בשטחי אחימן, שש, ותלמי הענקים על מנת להגיע למערת המכפלה, ויצא בסוף שווה ערך ליהושע.
 
שנייה – השתטחות על קברי צדיקים פועלת ממש כמו ברכת גדול הדור.
 
שלישית – הצדיק לא מת. בפרשתנו, אנו רואים שסיועם של האבות הקדושים לכלב פועל בדיוק כמו ברכת משה רבינו ליהושע.
 
שלוש המסקנות הללו מתרצות את הקושיא המנקרת כאמור, מדוע משה רבינו ע"ה לא בירך גם את כלב.  
 
אם לא טעיתי בעניי, משה רבינו רצה ללמד לדורות הבאים מהו כוחן של מסירות נפש, סגולת קברי צדיקים, ופעולת הצדיק אף לאחר מותו. אילו כלב היה מקבל ברכה ממשה רבינו ע"ה, ומסתמך עליה ולא על יגיעתו בדבר מצוה, לא היינו לומדים את סגולותיה וכוחותיה של ההשתטחות על קברי צדיקים, כפי שהתורה בעצמה מעידה!
 
עוד יש ללמוד לקח רביעי מן הפרשה, שעל ידי יגיעה ברוחניות, יוכל כל אחד להיות אדם גדול, על אף נסיבות לידתו. כיצד? יהושע, כמשמשו ותלמידו המובהק של משה רבינו ע"ה, החזיק ביתרון ברור על כלב. כאמור, כלב מסר נפש ולמרות הסכנות הגיע לקברי אבות, ובכך השווה את מעמדו של יהושע וניצל מעצת המרגלים. באופן דומה, יוצא לפעמים שיהודי המבקש את קירבת השם נופל ברוחו, בראותו אחרים שנולדו מיוחסים ממנו ומוכשרים ממנו, או שיש להם הורים תלמידי חכמים ולו אין, או שזכו ללמוד בישיבות הטובות ביותר והוא לא זכה לכך. שיתבונן ביגיעתו של כלב בן יפונה, ויתעודד.
 
לומדים מכלב בן יפונה, ששמו מעיד עליו, שיש בו עקשנות של כלב, שאם יחזיק חפץ או מאכל אהוב בין שיניו, לעולם  לא  יוותר ברצון, ובן יפונה, שאי אפשר לפנות אותו מן הדרך שהוא בחר בה. נמצא שעל ידי יגיעה עצומה, מסירות נפש, דבקות במטרה, וכיסופים לקב"ה, היהודי הפשוט יכול להשוות את מעמדו, הן בלימוד והן בעבודה, של גדולים וחשובים ממנו. עובדה זו גם מחייבת, שמי שבא לבית דין של מעלה אחרי מאה ועשרים שנה ובוכה ומתרץ שלא נולד על טהרת הקודש, אביו לא היה צדיק, לא התחנך בדרך ישראל סבא וכו', אזי תירוצים כגון אלה אינם מתקבלים. אכן, המרגלים לא יכולים לטעון להגנתם, "אילו קיבלנו גם אנחנו ברכות ממשה רבינו, לא היינו מתקלקלים", משום שכלב הצדיק שהתייגע ומסר נפש, וניצול מעצת מרגלים.
 
לכן, בפעם הבא שתתכננו נסיעה לאומן על קברו של ננמ"ח הצדיק בחינת משה רבינו נחמן זי"ע, ותיתקלו במניעות והתנגדויות, זכרו את כלב בן יפונה ואת מאמר הזוהר – מאן דאיהו בדוחקא לא אסתכל מדי. נסיעה טובה!
 
 
* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שלום דוד

כ"ז סיון התשע"ג

6/05/2013

הצעה טובה מאוד אהבתי את הצעתכם בסוף המאמר. זוהי הצעה מצויינת. אם יש התנגדות לנסיעה שלכם תבדקו את תוכן ההתנגדות. הצעתי היא…אם אתם קוראים בדבר השם ונביאיו שהוא מתנגד שעמו ישראל יפנה למתים בעד החיים. הצעתי היא שתשקלו את עמדתכם ברצינות לנוכח הדברים שהקדוש ברוך הוא אומר. באופן אישי אני נוטה לקבל את דברו של ה' מעל דברו של אדם ולא חשוב עד כמה קדוש הוא בעיני האנשים מסביבו. בישעיהו פרק מה' פסוק כב' ה' מצווה בברור: פנו אלי והוושעו כל אפסי ארץ כי אני ה' ואין עוד" .קראו את התגובה הקודמת שלי ותחליט אם לנסוע או לא.

2. שלום דוד

כ"ז סיון התשע"ג

6/05/2013

אהבתי את הצעתכם בסוף המאמר. זוהי הצעה מצויינת. אם יש התנגדות לנסיעה שלכם תבדקו את תוכן ההתנגדות. הצעתי היא…אם אתם קוראים בדבר השם ונביאיו שהוא מתנגד שעמו ישראל יפנה למתים בעד החיים. הצעתי היא שתשקלו את עמדתכם ברצינות לנוכח הדברים שהקדוש ברוך הוא אומר. באופן אישי אני נוטה לקבל את דברו של ה' מעל דברו של אדם ולא חשוב עד כמה קדוש הוא בעיני האנשים מסביבו. בישעיהו פרק מה' פסוק כב' ה' מצווה בברור: פנו אלי והוושעו כל אפסי ארץ כי אני ה' ואין עוד" .קראו את התגובה הקודמת שלי ותחליט אם לנסוע או לא.

3. שלום דוד

כ"ב סיון התשע"ג

5/31/2013

כה אמר השם: אין שחר! ט וְכִי-יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם דִּרְשׁוּ אֶל-הָאֹבוֹת וְאֶל-הַיִּדְּעֹנִים הַמְצַפְצְפִים וְהַמַּהְגִּים הֲלוֹא-עַם אֶל-אֱלֹהָיו יִדְרֹשׁ בְּעַד הַחַיִּים אֶל-הַמֵּתִים׃ כ לְתוֹרָה וְלִתְעוּדָה אִם-לֹא יֹאמְרוּ כַּדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אֵין-לוֹ שָׁחַר ישעיהו ח':יט'-כ' י כֹּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת בְּכֹחֲךָ עֲשֵׂה כִּי אֵין מַעֲשֶׂה וְחֶשְׁבּוֹן וְדַעַת וְחָכְמָה בִּשְׁאוֹל אֲשֶׁר אַתָּה הֹלֵךְ שָׁמָּה׃ לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה יְהוָה אֵת אֲשֶׁר-יִשָּׂא אֶת-שְׁמוֹ לַשָּׁוְא׃ שמות כ':ז'

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה