קוראים לי ברסלב’ר!

רבי אליעזר שלמה שיק, מיסד קהילת "היכל הקודש" בחסידות ברסלב. נולד בארץ ישראל וגדל בירושלים, לאחר מכן עבר עם משפחתו לארצות הברית. חסיד ברסלב בכל איבריו,

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 15.03.21

קוראים לי ברסלב'ר!

 

רבי אליעזר שלמה שיק, מיסד קהילת "היכל הקודש" בחסידות ברסלב. נולד בארץ ישראל וגדל בירושלים, לאחר מכן עבר עם משפחתו לארצות הברית. חסיד ברסלב בכל איבריו, שעליו נאמר שידע את כל הספר הקדוש, ליקוטי מוהר"ן, ישר והפוך, ימינה ושמאלה, על בוריו ממש.

 

כחסיד ברסלב שם דגש רב על החיבור האישי, האינדיבידואלי עם השם יתברך דרך שיחות פשוטות בכל זמן ובכל מקום היינו התבודדות. בכתביו החשובים מדגיש הרב שיק את הנוכחות האלוהית הממלאת את כל הבריאה.

 

הרב שיק הנהיג את תלמידיו על פי דרכו של רבי נחמן מברסלב בדגש על כמה נקודות עיקריות כמו למשל, הקפדה על "שלום בית" – חשיבות ההרמוניה והכבוד ההדדי בחיי הנישואין , "לימוד יומי קבוע" בחמישה עשר מקורות תורניים, כולל סיום לימוד ליקוטי מוהר"ן מידי חודש. "הפצת ספרי ברסלב" תלמידיו שמפיצים את ספרי ברסלב, וכן את הקונטרסים הנפלאים שחיבר. מצוות "כיבוד הורים", אף שחלק מתלמידיו הם חוזרים בתשובה ממשפחות חילוניות, הורה הרב שיק לתלמידיו לשמור על קשרים נאותים ומכובדים, והקפדה על מראה חסידי.

 

ספריו וחיבוריו

הבולטים שבניהם:

אשר בנחל – סדרה של כ-180 כרכים המכילים מכתבי חיזוק לתלמידיו ולשואלים אותו שאלות ותשובות בחסידות ברסלב – שאלות ותשובות בכל תחומי החיים, הסדרה מונה 42 כרכים.

 

אוצר הקונטרסים – סדרה בת שלושים ושניים כרכים המכילה כ-1000 קונטרסים. בנוסף, לוקטו מהסדרה קונטרסים המדברים על אותו נושא בכרכים מיוחדים: אוצר הקדושה, אוצר החיים, אוצר הסבלנות, אוצר לנשים, אוצר חינוך הילדים, אוצר שלום בית, אוצר הרפואות, אוצר לבחורי ישיבה, אוצר ראש השנה, אוצר הפרנסה.

 

ועוד,

פעולת הצדיק – קורות חייו של רבי נחמן מברסלב

שפת הנחל – פירוש על ליקוטי מוהר"ן של רבי נחמן

זאת התורה – דרושים על סדר פרשיות השבוע

שיחות מוהרא"ש – שיחות וסיפורים שנאמרו לתלמידי "היכל הקודש", חמישה-עשר כרכים

אמרי מוהרא"ש – מקבץ מאמרותיו ושיחותיו לתלמידיו

נהרי אפרסמון – פירוש על סיפורי מעשיות של רבי נחמן

סידור "עת רצון" – ביאור על סידור התפילה ע"פ תורתו של רבי נחמן, 3 כרכים (ליום חול, שבת וראש השנה)

22 פרושים שונים על פרקי אבות – "אהבת אבות" "חסדי אבות", "מגן אבות" ועוד

תוך הנחל – שיחות על פרשות השבוע על פי תורתו של רבי נחמן

קדושת ישראל – אינדקס של נושאים שונים הקשורים לתיקון הברית

ארך אפיים – ספר המדבר מעניין הסבלנות

אילן החיים – שיחות מוסר בעניין ניצול הזמן

דיבורי מוהרא"ש – נערך מתוך שיעוריו ביידיש, בתרגום לעברית

תוך הנחל – סדרת ספרים וחוברות משיחותיו בשבת. הסדרה יוצאת לאור החל משנת תשמ"ו במהדורות שונות, בהן בחוברות שבועיות

מראה אש – ביאור על הזוהר

להבות אש – ביאור על תיקוני הזוהר

שיחות וסיפורים – שיחות ששמע מזקני חסידי ברסלב

רגעי מוהרא"ש – יומן שכתב

מקור השמחה – עצות ודרכים קלים ונעימים להגיע לשמחה אמיתית, למרות קשיי החיים

שמירת הברית

נר להצדיק – על חג החנוכה

גנזי המלך – פרוש על מגילת אסתר

הגדה של פסח אור זרוע

פרנסה טובה – עצות וסגולות לפרנסה ממשנתו של רבי נחמן מברסלב

תפילות מוהרא"ש – תפילות שנכתבו על ידי מוהרא"ש בספריו ובמכתביו, ולוקטו וסודרו לפי נושאים על ידי תלמידו רז אריאל

 

 

"קוראים לי ברסלב'ר" 

אחרי נישואיו של המוהר"ש החליט לקיים את הנדר שנדר כאשר היה צעיר, להדפיס ולהפיץ את כל ספרי רבי נחמן מברסלב בעולם. תפילות רבות ודמעות עלו לשמיים, ששפך לפני בוראו שיצליח בדרכו. בהיותו בן 24, החל במלאכה זו. אבל כל העוסק בקודש יש לו קושי. חותנו היה מתנגד לברסלב ולא הסכים למעשים הללו. עוד קודם החתונה אמר שינתק אותו מברסלב. "אם כך הוא חשב" אמר המהור"ש לעצמו, "אני אראה לו! מהיום, אין לי שם יותר, קוראים לי בסרלב'ר!" אכן המוהר"ש החל להשתמש כלפי עצמו בכינוי ברסלב'ר שמשמעותו חסיד ברסלב, וזאת על מנת להדגיש את שייכותו וחברתו לחסידות ברסלב. הרבה אנשים כינו את עצמם אחר כך כברסלבים. באותה תקופה בה הפיץ את ספרי רבי נחמן, בא יהודי זקן שעבר את השואה ודמעות בעיניו ואמר לו "אנוכי עברתי את השואה, אם הייתי יודע את העצה הזו לדבר הקודש היו לי חיים אחרים לגמרי!" (הספר השתפכות הנפש, רבי נחמן)

י"ז בשבט יום פטירת הברסלבר הצדיק מבינאל, כפי שאני נוהגת לסיים את המאמר על הצדיקים, אנא הדליקו נר לעילוי נשמתו ושל רבו האהוב, רבי נחמן, שימו פרוטה לצדקה, אמרו התיקון הכללי ובקשו מהצדיק שיהיה מליץ יושר בעדכם בפני בורא העולם.

המוהרש כתב צוואה על קברו שבו הבטיח לעזור לרווקים ורווקות שיביאו אל ציונו ויסיימו את כל ספר התהילים הוא ישתדל ויעזור להם במציאת הזיווג, ואכן אלפים כבר שנושעו. מנוחתו ביבנאל, ארץ ישראל.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה