קח את המושכות

כבר מריחים את חג הפסח. וזה בדיוק הזמן להתחדשות. בשבת זו אנחנו מברכים את חודש ניסן, חודש הניסים והנפלאות, חודש הגאולה, שיבוא בעזרת ה' לכל עם ישראל לטובה ולברכה.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.20

חוקים שאינם מתכופפים

סיימנו חורף מבורך והבריאה כולה פורחת ואנחנו כבר מריחים את חג הפסח. וזה בדיוק הזמן להתחדשות. בשבת זו אנחנו מברכים את חודש ניסן, חודש הניסים והנפלאות, חודש הגאולה, שיבוא בעזרת ה' לכל עם ישראל לטובה ולברכה.

 

חודש ניסן קרוי על שם הניסים הגדולים שהתרחשו בו, ניסי יציאת מצרים וקריעת ים סוף. מה זה נס? נס זה שינוי חוקי הטבע, שהטבע כולו מגלה שהוא מונהג ברצונו של הבורא ומתכופף בפני רצונו של הבורא. מכאן שחוקי הטבע אינם חוקים מוחלטים, אלא הם חוקים שעשויים להשתנות על ידי אמונה ותפילה, כמו שראינו צדיקים גדולים במהלך הדורות ועד דורנו אנו, שהיו משנים את הטבע בתפילתם.

 

אבל ישנם חוקים אחרים בבריאה, והחוקים האלה הם חוקים קבועים ובלתי משתנים, ואלה החוקים הרוחניים. מה הם החוקים הרוחניים? ישנו חוק רוחני מוכרים יותר כמו החוק שאין ייסורים בלא עוון, וחוק רוחני נוסף שכל המאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם.

 

וישנו חוק נוסף שבחסדי ה' הולך ומתפרסם וצובר תאוצה בעם ישראל והוא חוק התודה שאומר: על ידי התודה על הצרה – מתבטלת כל צרה וכל בעיה וכל גזירה רעה! החוק הזה, כמו כל חוק רוחני – זה חוק שהוא הרבה יותר חזק מחוקי הטבע, זה חוק שלא ישתנה לעולם.

 

מאמינים ברחמים

כיצד פועל החוק הזה? יש לכך כמה וכמה הסברים ובמאמר הנוכחי נתמקד בהסבר יסודי אחד שממנו נלמד כלל גדול באמונה.

 

רבי נחמן מגלה לנו שעל ידי תיקון האמונה נמתקים כל הדינים וכל החרון אף ונמשכת רחמנות.

 

ומה הכוונה שנמשכת רחמנות? הרי אצל ה' יתברך הכול זה רחמים גם הדינים והצרות והקשיים הם רק רחמנות?

 

אלא שיש רחמים שאנחנו לא מבינים ולמרות זאת אנחנו צריכים להאמין שיש כאן רחמים, ולעומת זאת יש רחמים שאנחנו כן יכולים להבין שהם רחמים, רחמים במושגים הקטנים שלנו. כאשר יש פגם באמונה, ה' מרחם עלינו ברחמים שלפעמים קשה לנו להבין את הרחמנות שבהם; אך כאשר מתקנים את האמונה, זוכים לרחמים שגם אנחנו מבינים שהם רחמים.

 

לדוגמה, כשאדם חולה זו רחמנות גדולה של ה', וזה בוודאי מציל אותו מהרבה צרות וייסורים גרועים יותר. אבל אנחנו לא מבינים איך זה לטובתו, אנחנו רק מאמינים שהחולי הזה הוא לטובה. אך כאשר החולה הזה מתקן את האמונה, הוא מתרפא מיד ואז אכן רואים את הרחמים ורואים את הטובה שהחולה עכשיו בריא, ולא צריכים להאמין, כבר רואים ומבינים.

 

רחמים כמו שאתה מבין

ומה הכוונה לתקן את האמונה? איך מתקנים את האמונה?

 

הכוונה היא לומר תודה על הצרה. כי כאשר אתה חושב שזו טעות לומר תודה על הצרה, או שאתה חושב שזה לא נכון ולא ראוי – זה אומר שאתה לא מאמין שה' הוא אבא שאוהב תמיד את הילדים שלו, ולא רוצה לעשות שום צער לילדים שלו, ומצטער בצרתם של הילדים שלו, ורוצה שיהיה תמיד רק טוב לילדים שלו. וזו כפירה גמורה.

 

האמונה הפשוטה אומרת שאבא שבשמיים אוהב תמיד את הילדים שלו ולא עושה שום רע לילדים שלו ועושה רק טוב לילדים שלו. וגם אם אתה לא מבין, אבל אתה מאמין ואומר תודה לאבא. זה שיא האמונה וזה מה שממתיק את כל הדינים ומסלק את כל הצרות ופותר את כל הבעיות. יוצא שהתודה על הצרה היא הביטוי המושלם לאמונה.

 

רבי נחמן מכנה את זה כך: על ידי תיקון האמונה ה' מוסר את הרחמנות בידינו. ונבאר את כוונתו. ה' אומר לנו: "עד עכשיו אני נתתי לחולה הזה צרות לפי מה שאני מבין שזו הרחמנות וזה הדבר הטוב ביותר עבורו; ומעכשיו אני נותן לכם לקבוע איך יהיו הרחמים, ואתם יכולים לבטל את כל הצרות מעליו".

 

שני סוגי רחמים

אבל כאן נשאלת השאלה: האם יתכן שאנחנו מבינים טוב יותר מהקדוש ברוך הוא?! אם הבורא יודע שהמחלה היא לטובתו וזה מה שמציל אותו מייסורים קשים אחרים – אז מה הִרווחנו בזה שהבן אדם יתרפא, הרי עכשיו הוא עלול לסבול בכפל כפליים? וכי אתה מבין יותר טוב מהקדוש ברוך הוא?! אם הוא ברחמיו מבין שהטוב ביותר לאדם הזה שיהיה חולה, מי אנחנו שנחלוק על הקדוש ברוך הוא ונבטל מעל החולה את המחלה, אולי אנחנו גורמים שתבוא על האדם הזה צרה גדולה יותר, חלילה?

 

את השאלה הזאת שואל רבי נתן מברסלב, והוא עונה כך:

 

נשים לב טוב, שרבי נחמן אומר שכשאין אמונה יש חרון אף, כלומר יש דינים. ואילו כאשר מתקנים את האמונה אין חרון אף. מה זה אומר? זה אומר שיש שני סוגים של רחמנות, יש רחמנות בזמן של דין, ויש רחמנות בזמן שבו אין דינים. ונסביר את זה:

 

כשיש דינים, מידת הרחמים צריכה להתחשב בדין. היא לא יכולה לבטל את הדין לגמרי. ולכן ה' יתברך מרחם על האדם בתוך מסגרת הדין, והוא מביא עליו את הייסורים המינימליים כדי שלא יצטרך לסבול הרבה יותר. כגון, שלוקח לו את הממון ומשאיר לו את הנפש. במצב הזה אם תתבטל צרה אחת, בוודאי תבוא צרה גדולה יותר וגרועה יותר. כי ה' הרחמן בוודאי נתן לאדם את הדבר הטוב ביותר והקל ביותר במסגרת הדינים, ואסור לנו לנסות להתערב ולבטל את הצרה כי בזה רק ייגרם נזק.

 

וזה נקרא רחמים פשוטים, רחמים רגילים.

 

אבל ישנם רחמים הרבה יותר גדולים ועצומים, רחמים כאלה שבהם ה' יכול להיטיב עם האדם בכל המישורים ולבטל מעליו את כל הצרות, גם בלי שיקרה לו שום נזק.

 

מתי הרחמים האלה מתגלים?

 

הרחמים האלה נמשכים ומתגלים כאשר אין דינים ואין חרון אף. אז חמת המלך שככה ומידת הדין נרגעת, ואז הרחמים יכולים להיות מושפעים בלי גבול ובלי שום חשבון של דינים וגזירות. ולכן ביטול של צרה לא יגרום לצרה גרועה יותר. הצרה תתבטל לגמרי ולא יהיה לה שום רושם כלל.

 

וכמו שלמדנו, כאשר אומרים תודה ומתקנים את האמונה, זוכים לביטול החרון אף, וממילא מתגלים רחמים גדולים כאלה שבהם הבורא יכול לרחם על האדם בלי לגרום לו שום נזק, וזה נקרא שהבורא מוסר את הרחמים לידינו!

 

לכן בחודש ניסן שהוא חודש של הודיה לה' על הניסים והנפלאות, חודש שבו למדנו את האמונה בפעם הראשונה ולמדנו להודות על החסדים – בחודש הזה צריכים להתקדם באמונה ולהאמין שגם מה שאנחנו לא מבינים – גם זה חסדים ורחמים, וצריכים לומר תודה מכל הלב גם על הצרות והייסורים.

 

ועל ידי זה נזכה לגאולה שלימה כמו שמבטיח חוק התודה שכאשר כל עם ישראל יילכו בדרך הזו ויודו לה' בין על הטוב ובין על הרע, החוק הרוחני מחייב שתבוא הגאולה השלימה ברחמים גדולים, וכימי צאתנו מארץ מצרים נראה נסים ונפלאות גאולות וישועות אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה