קחו לי מנגנת – ראיון עם יעלה אלישבע

לאקורדים היא נתנה שמות מוזרים, מכיוון שהיא יודעת לנגן אבל לא להלחין. יעלה אלישבע, צורפת מוכשרת עם קול מיוחד, פגשה את הרב סטבסקי, חזרה בתשובה והוציאה אלבום מיוחד. עכשיו גם ההופעה.

5 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

לאקורדים היא נתנה שמות מוזרים,
מכיוון שהיא לא יודעת לנגן ולא להלחין.
יעלה אלישבע, צורפת מוכשרת עם קול
מיוחד, פגשה את הרב סטבסקי, חזרה
בתשובה והוציאה אלבום מיוחד. עכשיו
גם ההופעה.

שמעתם פעם על זמרת שלא יודעת לנגן אך מלחינה מנגינות נפלאות? יעלה אלישבע מופיעה כבר 25 שנה אך רק מאז ביקרה אצל הבעל שם טוב ואצל רבי נחמן מברסלב, החלה ליצור בעצמה. הצורפת המוכשרת עם הקול המיוחד פגשה את הרב סטבסקי וחזרה בתשובה, ומשיקה אלבום ראשון, בעידודו, שנולד באוקראינה הרחוקה. קבלו טעימה.

 

יעלה אלישבע עמדה לראשונה אצל ציונו של הבעל שם טוב, ולאחר מכן נסעה לרבי נחמן מברסלב ובפיה בקשה אחת מיוחדת לה’ יתברך – "אנא פתח לי שער להיכל הניגון".

היא צורפת ותיקה, המוכרת כבר 22 שנה במדרחוב נחלת בנימין בתל-אביב, שהופיעה עד אז עם שירים מוכרים שאהבה. קול מיוחד היא תמיד ידעה שיש לה, וגם כל מי ששמע אותה ידע, אבל ליצור שירים – זה כבר היה ליגה אחרת מבחינתה. הנס, בעבורה, התרחש מיד כשחזרה לארץ – היא החלה לנגן לבד, ללא שיעורי נגינה, על פסנתר וגיטרה, והלחנים החלו לזרום אליה. עברו כמעט ארבע שנים מאז אותה נסיעה – והיא משיקה כעת את אלבומה הראשון.

"לפני שהגענו לבעל שם טוב אמר לי הרב סטבסקי: תבקשי הכל בכל תחום! אמרתי לעצמי – הכל זה הכל, אז בין כל שאר הדברים שביקשתי, ביקשתי שייפתח לי שער להיכל הניגון, כי שנים אני זמרת ומרגישה שיש לי בפנים מנגינות אבל הן לא מצליחות לצאת לעולם, איני מצליחה להלחין אותן… יש לי פסנתר שעומד כמו פסל בסלון עשרות שנים ואני לא מצליחה לקלוט את האקורדים הבסיסיים ביותר, וגם בגיטרה, השער היה סגור!" היא מתארת.

"בתור זמרת שאין לה חומר מקורי זה מאוד הפריע לי כל השנים, גם בגלל שהייתי כל הזמן תלויה באנשים אחרים שילוו את שירתי… אז שלושה ימים אצל הבעל שם טוב הקדוש, בכיתי ושרתי לו מכל הלב וביקשתי על הכל… וכשביקשתי על הניגון ביקשתי לשיר לשם שמים, שאזכה להלחין ולכתוב שירים שיעוררו את עם ישראל אליו יתברך.

"אחר כך הגענו לרבי נחמן מברסלב הקדוש ולימדו אותנו שהוא העיד על עצמו שהוא בעל האבידות, זאת אומרת: כל דבר שאיבדת בחיים, לא עגילים ושעון אלא דברים שבנשמה, תבואי לבקש אצלו. וניגון זו בודאי אבידה גדולה ביותר. אז הגעתי לרבינו ונתתי לו את רשימת המכולת שלי וזהו… לא ידעתי מה יקרה, אבל אצל שניהם הרגשתי ממש שהצדיקים נמצאים שם בציון! שהם שומעים ודואגים ואוהבים אותי… ממש הרגשתי קדושה עצומה בציונים שלהם ותחושה שיש מי שמוכן להיות שליח של התפילות שלי אל הקדוש ברוך הוא".

"איך שחזרתי התיישבתי ליד הפסנתר, לקחתי חוברות ישנות עם אקורדים פשוטים שהיו לי ואף פעם לא הלך לי איתם, למרות שהם היו האקורדים הכי פשוטים… אבל הפעם פתאום הצלחתי לקלוט. בהתחלה היית בהלם וחשבתי שלא יכול להיות, נראה אם אקום בבוקר ואזכור משהו, ולמחרת ניסיתי שוב וזה פשוט היה מדהים. היית באורות, השמעתי לכל מי שרצתה או שלא רצתה לשמוע… איך אני פתאום, אחרי שנים, "מנגנת".

יעלה אלישבע התחילה לאלתר על הפסנתר עם שני האקורדים שידעה, וחשה איך שהמנגינות זורמות אליה. "שיר ועוד שיר, לפעמים עם מילים שלי ולפעמים ירדו ביחד עם פסוקים מתהילים או מהתפילה. לא ידעתי איך לרשום אותם אז בהשגחה מוחלטת, הקדוש ברוך הוא שלח לי באותה תקופה את יטבתה אילני, מוזיקאית צעירה מאוד ומוכשרת שהכרתי על מנת שתלווה אותי בהופעות. הייתי מתקשרת אליה בהתרגשות בטלפון ושרה לה את השירים והיא הייתה המומה, איך יכול להיות שאת הלחנת את זה? הייתה אומרת לי…זה ברמה של בוגרת אקדמיה… איך הבאת כאן את האקורד הזה? זה מדהים! אם היית לומדת לא היית מעיזה לעשות כאלה צירופים… זה נגד כל מיני כללים שלמדתי, הייתה אומרת לי, אבל מזל שלא למדת כי היו מקלקלים אותך ומרבעים לך את המחשבה והמעוף. כך היא הייתה מעודדת ומחזקת אותי ומיד בסמוך מגיעה אלי לכתוב את השירים ולעשות סדר בבלגאן, כי קראתי לאקורדים בשמות מוזרים, שלא ילכו לי לאיבוד בינתיים", צוחקת יעלה אלישבע.

מספר חודשים לאחר מכן, כשהיו באמתחתה כבר שישה שירים מקוריים, בער בה הרצון להוציא אלבום, אך היא לא ידעה שהמשימה הקשה עוד לפניה – במשך שנתיים היא חיפשה מעבדת מוסיקלי אך ללא הצלחה. "הקדוש ברוך הוא פשוט סגר לי את כל הדלתות, רציתי רק מעבד שומר, עבד השם אמיתי שיוכל להעביר את הניגונים שלי בצורה שתפתח את הלב, כמו שרבי נחמן אומר – ניגון כשר ממנגן כשר. ואף אחד לא רצה לעבוד איתי – או שחזר בתשובה וכבר לא עובד עם נשים, או אפילו נשים מוזיקאיות שפניתי אליהן, השם סובב מכל מיני סיבות שונות ומשונות שזה לא יסתדר".

יום אחד, פגשה את הזמר גיא צבי מינץ. "בכמה מילים פשוטות שאמר לי, הוא כמו נתן לי שתי סטירות והתעוררתי. הוא אמר לי – מה את מחפשת אצל אחרים? הקדוש ברוך הוא שלח לך את הניגונים האלה, יחד עם הניגונים הוא שלח את העיבודים. תעשי התבודדות ותקבלי אותם! מה הבעיה?"

יעלה אלישבע, כמו תלמידה צייתנית, עשתה התבודדות – וקיבלה. כל הנגנים שלה היו תלמידים של הרב סטבסקי, רבה ומורה-דרכה, ומי שהנחה אותה לאורך כל הדרך.

"הרב סטבסקי שליט"א הנחה אותי לאורך כל הדרך והתבטלתי בפניו, כל מה שאמר עשיתי. למשל, אם אמר על כלים מסוימים שהם לא בקדושה, אז הם לא הופיעו באלבום, למרות שאני אהבתי אותם… פשוט ביטלתי את עצמי לרצון השם, התבודדתי ודיברתי כל הזמן עם השם שיהיה איתי בכל שלב ויעשה את האלבום הזה, כי לבד ידעתי שאין לי שום סיכוי… ביקשתי שיעזור לי, וישלח לי את השליחים הנכונים והכשרים. כי כל מטרת האלבום הזה היא להמליך את המלך!", היא אומרת את מה שתגיד לא פעם במהלך הראיון. המטרה – להמליך את המלך. לגדל ולקדש את שמו של הקב"ה. לכבודו. "בהופעות שלי אני תמיד מדברת על הגעגוע הזה,על הכיסופים לעיקר העיקרים – לבית המקדש. כי מלוא כל הארץ כבודו, אבל בית המקדש היה הבית שלו יתברך, שם הייתה קבלת הקהל. וכל עוד אין לנו בית מקדש, אין גאולה".

עד לפני תשע שנים הייתה יעלה אלישבע רחוקה במחשבתה מהמושגים הללו – "בית מקדש", "גאולה", "הקדוש ברוך הוא", שהיום היא קשורה אליהם בעבותות אהבה. "אמנם גדלתי בבית דתי אבל כבר בגיל 16 ברחתי רחוק רחוק. הייתי ממש אתיאיסטית ושונאת דתיים, השם ישמור, לא פחות ולא יותר. ממש כמו רבי עקיבא לפני שחזר בתשובה", היא מתארת בכאב.

אבל אז היא הכירה את הרב סטבסקי וחזרה בתשובה.

"הרב סטבסקי שליט"א לאורך כל השנים עודד אותי לשיר ולהופיע והדריך אותי איך לעשות זאת בקדושה, וכמובן בעת עשיית האלבום הוא היה הסמכות האחת והיחידה בכל הקשור לשאלות ההלכתיות והרבה מעבר לזה. אף פעם לא השמעתי לו את השירים לאורך כל העבודה על האלבום, אבל כשהאלבום הסתיים בקשתי ממנו שיכתוב לי המלצה ודברי תורה לחוברת, ואז הוא אמר לי שהוא צריך לשמוע כדי לכתוב המלצה… אמרתי לו שמבחינתי זה בסדר גמור… אז הוא הסביר לי שעל פי ההלכה הוא ישמע את השירים יחד עם אשתו והבנות וכך היה". הרב התרשם מאוד ממה ששמע וכתב ביקורת נפלאה אודות האלבום הנקרא בשם "היכל הניגון" ועל היכל הניגון על פי תורת הבעל שם טוב. את הביקורת, בכתב ידו של הרב, ניתן לקרוא בחוברת האלבום.

השירים באלבום עוסקים בהודיה וחיפוש קרבת השם, גילוי הנשמה שבכל יהודי ולימוד זכות על עם ישראל. המוסיקה באלבום שוזרת מזרח עם מערב בלחנים מורכבים אך עם זאת קליטים, מקוריים ואיכותיים, מרגשים מאוד ופותחים את הלב בתפילה וגעגועים.

25 שנה היא כבר מופיעה על במות וקרוב לעשור היא שרה לנשים בלבד. הרבה פעמים בתחילת הופעה היא גם מוכרת את תכשיטיה המיוחדים. ביום ראשון הקרוב היא תופיע ב"רשימו" בירושלים" ותארח את הזמרת אורה ברנס והפתעות נוספות.

"במשך המון שנים כשהייתי חילונית ניסיתי לשיר בכל מני מסגרות, אבל השם סגר לי את כל הדלתות, ושמר עלי שלא אתלכלך מהעולם המטורף הזה של השואו ביזנס. הופעתי משך שנים אבל בקטן ולא "הצלחתי" מעבר לזה, כי כנראה שהשם יתברך ידע שאם אני אכנס לשם – לא אוכל לצאת" היא מסכמת. "הוא שמר עלי למרות שאז לא ידעתי ולא הבנתי זאת כך. היום אני כל כך מודה לו שהציל אותי מכל הטומאה הזאת ושמר עלי למטרה הנעלה והמקודשת והנכונה".

יעלה אלישבע תופיע ביום ראשון כ"ב סיון 14.6.09 בשעה 20:30 ב"רשימו" רחוב מנורה 8 ירושלים (מאחורי אולם ז’ראר בכר).

"בגלל אבות" – קטע אינסטרומנטאלי מ"היכל הניגון"

לרכישת הדיסק של יעלה אלישבע בחנות האתר לחץ כאן

להזמנת הופעות ודיסקים: 052-3328742

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יהודית

א' תמוז התשס"ט

6/23/2009

מדהימה האישה הזו! איזה דיסק מקסים….

2. Anonymous

א' תמוז התשס"ט

6/23/2009

איזה דיסק מקסים….

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה