ר’ מאיר בעל הנס

יום ההילולה של התנא רבי מאיר בעל הנס . מסורת היא שכאשר אדם בעת צרה אומר שלוש פעמים "אלהא דרבי מאיר, ענני!" נענה. הסיפור שמאחורי הסגולה.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 07.05.20

יום שישי הקרוב י"ד באייר (זהו גם פסח שני=פסח קטן) יהיה יום ההילולה
של התנא רבי מאיר בעל הנס . מסורת היא שכאשר אדם בעת צרה אומר
שלוש פעמים "אלהא דרבי מאיר, ענני!" נענה. הסיפור שמאחורי הסגולה.

 

 רבי מאיר, דור שלישי של המשנה והתנאים, מוכר גם בשם "רבי מאיר בעל הנס". הוא אחד התנאים שאמרותיהם מצוטטות הכי הרבה בתלמוד, ואחד מחמשת תלמידיו האחרונים של רבי עקיבא שנותרו אחרי המגיפה בה איבד 24,000 תלמידים. אביו של רבי מאיר, גר צדק, צאצא של הקיסר נירון.

 
הגמרא (מסכת עבודה זרה, יח א-ב) מספרת לנו שרבי מאיר היה נשוי לברוריה, אישה שהייתה ידועה בחכמתה העצומה ובתו של רבי חנינא בן דוסא – אחד מעשרה הרוגי מלכות שהרומאים הרגו. אחרי שתפשו עשרה מגדולי הדור של אותה תקופה, וביניהם רבי חנינא בן דוסא, הרומאים גזרו דין מוות עליו ועל אשתו משום שלימדו תורה בציבור. את בתם, אחותה של ברוריה, שלחו לבית בושת.
 

הכאב הצורב בלב ובנשמה לא עצר את ברוריה מלבקש מבעלה להציל את אחותה, ורבי מאיר נענה לבקשתה. הוא לקח שק מלא במטבעות זהב, ולפני שיצא לדרך אמר "אם היא נשארה צנועה וטהורה, יהיה נס להצלתה. אבל אם לא, לא יהיה שום נס".

הוא הגיע לבית-בושת בו הייתה אחותה של ברוריה כשהוא מחופש לפרש רומאי, וביקש דווקא אותה. היא סירבה בטענה שאלה ימי נידתה. כשביקש לחכות עד שיסתיימו ימי הנידה, היא אמר לו שיש במקום עוד הרבה נשים יותר יפות ממנה, למה שלא יפנה לאחת מהן?! אז הבין רבי מאיר שהיא משתמשת בטקטיקה הזו כדי לדחות כל גבר שמבקש אותה, וכך שומרת על צניעותה וכבודה.

 

רבי מאיר, הפרש הרומאי, הציע לשומר על הנשים מטבעות זהב כשוחד. אבל השומר אמר לו שאם הממונה עליו יבחין שחסרה אישה אחת, הוא יוצא להורג.

"קח חצי ממה שיש בשק הזה לעצמך, ואת השאר חלק כשוחד לקצינים שמגיעים לכאן".

 
"
ומה יקרה כשלא יישארו מטבעות והממונה יבוא – אז מה אעשה?" המשיך לטעון.

 
"
אמור 'אלהא דרבי מאיר רבי, ענני!' ותינצל".

 
אבל השומר לא השתכנע. "איך אהיה בטוח שזה מה שיציל אותי ברגע האמת?"

 
"
תראה" פנה רבי מאיר לשומר, "הכלבים שנמצאים שם הם כלבים אוכלי אדם, כך אימנו אותם. אלך אליהם ותראה בעצמך מה יקרה". רבי מאיר ניגש לכלבים וזרק עליהם עפר. הכלבים החלו לרדוף אחריו, אך בשלב מסוים רבי מאיר צעק "אלהא דרבי מאיר, ענני!" וראו איזה פלא – הכלבים נסוגו לאחור. השומר השתכנע, קיבל את השוחד ושיחרר את אחותה של ברוריה.

 
כשקבוצה של כמה קצינים ממונים הגיעה, השומר שיחד אותם עם הכסף. אך כעבור זמן לא נותר כסף, והדבר הצלת אחותה של ברוריה התגלה. הרומאים עצרו את השומר וגזרו עליו גזר דין מוות מידי. תוך שהם קושרים את החבל סביב צוואר, רגע לפני שהוא מוציא את נשמתו, השומר צועק "אלהא דרבי מאיר, ענני!" והחבל נקרע לנגד עיניהם המשתאות של כל הנוכחים. הוא הודה במה שעשה, והרומאים הוציאו גלופה עם פניו של רבי מאיר. השומר ניצל.
 

את הגלופה הפיצו הרומאים ואמרו שכל מי שיראה אדם העונה לתיאור הזה, עליו להסגירו מיד לשלטונות. יום אחד מישהו זיהה את רבי מאיר והחל לרדוף אחריו. לאן יברח? המקום הראשון על הדרך היה בית-בושת, לשם הוא נכנס. גם הרומאים ואותו איש נכנסו לבית הבושת, אלא שאז הופיע אליהו הנביא בתור אישה שחיבקה את רבי מאיר. "אם זה היה רבי מאיר, הוא בטח לא היה נכנס לכאן ומחבק את האישה הזו" טענו השומרים ויצאו. כך ניצל רבי מאיר. לאחר שיצא משם ברח לבבל.

 
מאז, המסורת אומרת שכל מי שנמצא בסכנה או במצב בו הוא צריך ישועה, אומר שלוש פעמים "אלהא דרבי מאיר, ענני!" ונותן צדקה לזכות רבי מאיר בעל הנס – נענה.
 

יום ההילולה של רבי מאיר חל בפסח שני, ביום י"ד באייר. זהו יום מיוחד וגבוה מאוד, הדליקו נר ותנו צדקה לזכות רבי מאיר בעל הנס. אתם יכולים לנסוע אל הצדיק שקבור בכניסה לעיר טבריה. אף אחד לא שב ריקם מרבי מאיר.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שולין

י"ג אייר התשפ"ג

5/04/2023

שלום רב,
מצמרר לקרוא את הניסים והנפלאות,מרגש מאוד
אבקש ברכה לזיווג הוגן במהרה לבתי חן בת שולין שולמית
אמן
תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה