י’ טבת רבי נתן אמר…

השבוע יחול יום ההילולא של מורנו ורבנו היקר – רבי נתן מברסלב זיע"א. הנה כמה מאמרותיו החשובות המהוות אבני דרך לצועדים בדרכו. רבי נתן אמר...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 19.12.23

השבוע יחול יום עשרה בטבת, שהוא גם יום ההילולא של מורנו הרב היקר רבי נתן מברסלב, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב, מי ששימר והעלה על הכתב את משנתו ודרכו הנפלאה של רבי נחמן – עצות, תורות, ספרי מוסר והתחזקות, כללי זהב, והאיר את אורו של רבינו היקר לדורי דורות.

 

רבי נתן היה ידוע בחכמתו האדירה, אך גם בענווה ובביטולו לרבו היקר והאהוב, אהבה ונאמנות שהפכו אותו לחלק בלתי נפרד מרבו, לחלק בלתי נפרד מדבריו המחזקים של הרבי אותם העביר הלאה בנעימות. הנה כמה מאמרותיו החשובות, המרתקות והמחזקות של רבי נתן שלוקטו מתוך “שיח שרפי קודש”:

 

רבי נתן אמר…

 

האמת של השם – כל אדם צריך לבקש את עזרתו של הבורא כשהוא צועד בדרך האמת של אלוקיו, כי האמת של האדם עצמו עלולה להטעות אותו משום שזו אינה האמת לאמיתה – לא כמו האמת של בורא עולם. וזה מה שאמר דוד המלך ע”ה (תהלים כה, ה): “הדריכני באמיתך ולמדני…” – הדרך אותי בדרך האמת שלך, השם.

 

תאוות וקנאה – אדם שהוא כנה עם עצמו על פי מצבו הרוחני – הדרגה הרוחנית בה הוא נמצא, ויודע שהוא סובל מתאוות וקנאה – עדיין יש לו תקווה! אבל, אם סובל מתאוות וקנאה ובנוסף מבקש גם כבוד, אז בהחלט – המידות הרעות הללו, כמו שאומרים חז”ל, יכולות להוציא אותו מן העולם ולהרוס כל סיכוי עבורו לחזור בתשובה.

 

תאוות ותפילה – הדרך היחידה להתגבר על תאוות והרגלים שליליים היא התפילה לבורא עולם. שבירת התאוות וההרגלים היא לא בהכרח פעולה רצויה, אלא כמובן להיפטר מהם אחת ולתמיד, משום שאם אדם שובר תאווה או הרגע אז עכשיו הוא מתמודד עם שני חלקים, שעם הזמן מתעצמים והפכים לשני שלמים גדולים, ששוב, האדם צריך להילחם בהם בעוצמה גדולה יותר ופעמים רבות ללא הצלחה. אולם רק עם התפילה אפשר להתגבר על התאוות ולא לשבור אותן.

“בברסלב בוערת אש, הבער אותה בליבי…” האמרה המפורסמת של רבי נתן

מהתפילה האישית (התבודדות) שלו בשדות וליד נהר הבוג (בתמונה).

מבט על הנהר מבית העלמין בברסלב, מקום מנוחתו של רבי נתן.

משיח – גם אם הייתי חי עד סוף האלף השישי והייתי רואה שהגאולה עדיין לא הגיעה, אף על פי כן, הייתי ממשיך להתפלל עם אמונה שלמה לביאתו של המשיח.

 

למשיח יש עבודה גדולה יותר עם החסידים ואנשי המעשה הרבה יותר מזו עם הכופרים, כי הכופרים יראו נס אחד וכל הפילוסופיה שלהם תיעלם, אבל לא כך הוא הדבר עם החסידים.

 

דרכו של השם – כשאדם מסכים ומקבל באהבה את מה שהקב”ה עושה איתו, לאן שהוא מוביל אותו בחייו, ורוצה בזה, אז דברים קורים בדיוק כמו שהוא רוצה.

 

מחשבות שליליות – שווה לחיות בעולם הזה, עולם של סבל וייסורים, במשך שבעים שנה אפילו אם אדם לא עושה מעשה טוב אחד, אבל כן מצליח לשמור את עצמו ממחשבה שלילית אחת! כן, רק בשביל דבר כזה היה שווה לו לרדת לעולם השפל הזה ולחיות פה.

 

העצה של רבי נחמן – על פי עצותיו של רבי נחמן אפשר לקרב את כל העולם כולו לאבינו שבשמים.

 

עיניים שמחות – שמחות העיניים שראו את רבי נחמן, ושמחות העיניים שראו את העיניים שראו את רבי נחמן.

 

תמשיך לתופף – גם אם חטפת לא פעם ולא פעמיים מכות בחיים, תמשיך לתופף בשמחה.

 

אתה האמיתי – כשאנחנו קוראים למישהו בשמו אנחנו לא חושבים על הגוף שלו, כלומר על המימד הפיזי שלו. אלא, אנחנו חושבים על המהות האמיתית שלו ומה שהוא באמת, כלומר על המימד הרוחני שלו, הנשמה שלו. גופו של האדם הוא אומנם אסופה של דם ועצמות, אך לא האדם עצמו. לא אתה האמיתי.

 

הלוחם העצום – מושל או כל בעל סמכות עובד כל חייו כדי להשיג את המשרה אליה הגיע, מקום של השפעה וסמכות. אבל במלחמה, החייל האמיץ שעומד מול האתגרים הקשים והגדולים והסכנות האיומות מנצח בקרבות ומתקדם עוד ועוד. על אותו משקל, נשמה שחווה אתגרים עם קשיים עצומים זוכה להישאר עם האמונה, למרות הקרבות שנראים כבלתי אפשריים, וזוכה גם לדרגות רוחניות גבוהות יותר בזמן קצוב, לעומת הנשמות שפחות נלחמות ולכן העבודה שלהן אורכת זמן חיים גדול יותר עד שהן משיגות משהו.

 

יהי רצון שרבי נתן זיע”א יהיה מליץ יושר על כל עם ישראל לפני כיסא הכבוד, ובעיקר בימים אלה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אמןןן

ט' טבת התשפ"ד

12/21/2023

ואמןןן

2. להודות על הכל!

ח' טבת התשפ"ד

12/20/2023

וואוו ממש יפה!! ב”ה שיש לנו את הרב שלום ארוש שליט”א שאנו יכולים לשמוע ממנו סיפורים על ר’ נתן!! לא רק סיפורים, כל דבר, חיזוק, מוס,שיעורים,בדיחות וכו’!!!
ממש תודה!! תודה לך ה’!!
נ”ב-האם יש אפשרות למסור שם לרב לתפילה אישית? איך אפשר למסור לרב את השם שלי?
תודה רבה רבה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה