רק סיגריה אחת

אישה צעירה נמצאת בצער רב בגלל בעל שמעשן... רק סיגריה ביום. הוא לא מכור, כך הוא טוען, אבל לא מפסיק לעשן כי זה גורם לו הנאה. איך מתמודדים עם זה?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אישה צעירה נמצאת בצער רב
בגלל בעל שמעשן… רק סיגריה ביום.
הוא לא מכור, כך הוא טוען, אבל
לא מפסיק לעשן כי זה גורם לו הנאה.
איך מתמודדים עם זה?

לרב ברוידא שלום רב,

ישנו נושא שמטריד אותי מאוד, ואשמח אם תוכל לייעץ לי ולהדריך אותי. התחתנתי לפני 9 חודשים. לפני שנישאנו, בעלי אמר לי שהוא מעשן רק סיגריה אחת ביום. אמרתי לו שזה מאוד מפריע לי, והוא אמר שהוא ינסה להפסיק עם זה. הוא עישן במהלך ה"שבע ברכות" מספר פעמים וגם לאחר מכן, ושוב, הסברתי לו עד כמה זה מפריע לי, והוא אמר שהוא ינסה הפעם להשקיע יותר מאמצים כדי להפסיק. מאז הוא עישן לעיתים רחוקות מאוד, דבר שאני מאוד מעריכה. אבל עכשיו זה הגיע לנקודה שבכל פעם שהוא מעשן זה מפריע לי, ואינני יכולה להסביר עד כמה. כשהוא מעשן, אני מגלה שאני מכבדת אותו פחות. אני מרגישה שהוא כביכול לא שולט ביצר הרע שלו, וצריך חומר מסוים כדי, שכביכול, ירגיע אותו. בדרך מסוימת, זה גורם לי להסתכל עליו כעל אדם חלש.

כל חיי הייתה לי גישה שלילית על נושא העישון, והאנשים היחידים שעישנו כשהייתי בסביבה הם כאלה ש’ירדו מהדרך’.

בעלי אמר לי שהוא לא מכור לסיגריות בכלל וגם אין לו דחף לזה, דבר שגורם לי לתהות עוד יותר בעניין – כי אם זה כך, למה הוא לא יכול פשוט להפסיק? הוא אומר שזה מרגיע אותו ושזה "גזעי". עכשיו הוא גם אומר שכאשר יחזור ללימודים, מן הסתם, הוא יעשן כל יום, כנראה בעקבות עוד מעשנים, והוא גם הסביר לי שזה משהו שתמיד גרם לו הנאה.

אני לא ממש מבינה מדוע זה מטריד אותי כל כך, אבל זה מטריד. לא רק שאני מכבדת אותו פחות, זה גם גורם לי לחשוב שלא אכפת לו ממני. הסברתי לו את זה, ואפילו בכיתי. אתמול הוא עישן וראיתי את זה, ושוב, אמרתי לו שזה מאוד פוגע בי, והיום הוא עישן שוב. הוא טוען שאני לא צריכה לכעוס עליו, כי לפחות הוא לא מסתיר את זה ממני. הוא כל הזמן אומר לי, אולי כדי להרגיע אותי, ‘טוב, בואי נעשה תכנית שתעזור לי להפסיק’. אבל זה כמו מעגל שלא נגמר, כל הזמן מסתובבים סביב העובדה שהוא מעשן, ההרגשה שלי, והדיבורים סביב תכנית כזו או אחרת. אני יודעת שזה יכול להישמע לא הגיוני ורגשני במידה קיצונית, אבל אני לא יכולה להפסיק לחשוב על כך שלא אכפת לו ממני ושאני לא בסדר העדיפויות שלו. כי אם הייתי, אז למה הוא לא מפסיק, ובפרט, לאור העובדה שלא מדובר בהתמכרות לסיגריות?

הייתי רוצה לדעת איך אפשר להתמודד עם זה בדרך הנכונה והטובה ביותר. האם אני לא הגיונית ולא הוגנת? האם עלי לאפשר לו לעשן ופשוט ללמוד להעלים עין? האם עלי להמשיך למחות בפניו ולטעון עד כמה זה פוגע בי ולנסות להכין תכנית, יחד איתו, שתעזור לו להפסיק?

בברכה רבה, חני

חני שלום,

בעלך צריך לדעת שעישון לא מרגיע וגם לא "גזעי", כהגדרתו. כל דבר שנעשה מחוץ למסגרת רצון השם, משמעו, שזה לא לכבוד השם. עישון, שהורס את הריאות, הלב ואת מערכת כלי הדם, בהחלט לא רצון השם. על פי דעת רבנים רבים, זהו איסור מן התורה, כלומר, כאשר אדם מסכן את בריאותו ועובר על "ונשמרתם לנפשותיכם". מה שהוא לא לכבוד השם אז הוא לכבוד משהו או מישהו אחר – ואם נקרא לילד בשמו, מדובר בעבודה זרה.

את בהחלט צודקת בהרגשות שלך. כל אישה רוצה לדעת שהיא עומדת בראש סדר העדיפויות של בעלה, וזה אומר גם לפני ההרגלים שלו. לא רק שאת הוגנת כשאת מבקשת ממנו להשליך את העשב הלזה, אלא גם עושה עימו טובה עצומה. אם הוא יקרא את הספר בגן השלום, מאת הרב שלום ארוש, הוא יבין איזו מתנה גדולה את בשבילו.

את לא עושה לו טובה כשאת מעלימה עין מהרגליו השליליים, או מהתנהגות שלילית. אישה טובה אוחזת בהגה ביתה כדי שבעלה יישאר על המסלול הנכון. אך עדיין, נסי להיות דיפלומטית עד כמה שאפשר וגם מסייעת, מבלי לפגוע בו או להעליב אותו. מתוך מתיקות ודיבור נעים תצליחי לגמול אותו מהסיגריות. הרעיפי עליו טונות של מחמאות בכל פעם שהוא לא מעשן.

אמרי לבעלך עד כמה הסיגריות פוגעות בפוריות בני הזוג! עוד סיבה ש"שווה" בשבילה להפסיק לעשן…

באופן אישי, אני חושב שלרוץ כמה קילומטרים או לעשות 50 שכיבות סמיכה מבלי לאבד את הנשימה, זה הרבה יותר גזעי. ובקשר לרצון שלו להירגע, שום דבר לא מנצח 60 דקות הליכה תוך כדי שיחה עם השם (התבודדות).

אני מאוד ממליץ לקרוא את הספר חכמות נשים (הגרסה הנשית לספר בגן השלום), שם תמצאי דרכים ועצות רבות לכל עת.

בברכה, הרב ברוידא.

* * *

הרב ברוידא היקר,

תודה על התשובה שנתת לאשתי. אבל שאלה לי אליך – ישנם אנשים שומרי תורה ומצוות, וביניהם גדולים שמעשנים. מה דעתך על זה?
בברכה, בעלה של חני.

לבעלה של חני,

אינני רוצה לומר שום דבר על אף אחד, קל וחומר על לומדי התורה, אבל כולנו – הגדולים והקטנים – נדרשים לשמור ולקיים את מצוות התורה. בכל מקרה, תצליח יותר אם תחקה את הרגלי הלימוד שלהם ולא את הרגלי העישון. בברכה, הרב ברוידא.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה