שבעת הנרות

שבעת הנרות. שבעת פתחי הראש: הפה, האף, האוזניים והעיניים. שבעת השבילים והפתחים המחדירים דרכם מידע אלוקי טהור אל תוך המוח. שבעת נרות המנורה, כשהמוח מקביל למנורה עצמה...

4 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

שבעת הנרות. שבעת פתחי הראש: הפה, האף, האוזניים והעיניים. שבעת השבילים והפתחים המחדירים דרכם מידע אלוקי טהור אל תוך המוח. שבעת נרות המנורה, כשהמוח מקביל למנורה עצמה.
 
שמירה על קדושתם של שבעת נרות אלו היא זו שתביא את הקדושה אל המוח. אולם אם אין שומרים את שבעת הנרות בטהרה הראוייה להם ומחללים אותם, ישתקף הדבר במוח. האדם, במקום להתקדם הלאה מבחינה רוחנית ושכלית יתחיל לפתח נסיגה בדעתו שתגרור אותו לעולם הגשמי, חומרי, תאוותני.
 
קדושת הנרות
 
מבחינה רוחנית, שמירה על קדושת פתחים אלה נראית קשה, אולי גם מבחינה מעשית, אך לא כך הדבר. לעניין זה קיים היבט מעשי ברור שבכוח כולנו לשאוף אליו ולקדש שבעת נרות אלו בדרכים פשוטות: – את הפה נקדש בכך שלא נדבר דברי שקר. את האף (נחיריים) על ידי שתשרור על האדם יראת שמים, וידוע הוא שהריח מרמז ליראת הבורא. את האוזניים נשמור על ידי שמיעה ואמונה בדברי חכמים. את העיניים נשמור מראיית דברים רעים ומפתים.
 
בדרך פשוטה זו יכול כל אחד לטהר את שבעת הנרות ולזכות ולהכניס אל מוחו את המסר והשפע האלוקי.
 
המפקד הצבא והחיילים
 
המוח הוא המפקד הראשי ושר-הצבא של הגוף. אברי הגוף הם אנשי צבא הסרים לפקודתו של המוח. מחשבות האדם נקבעות על פי מידותיו, והן חולפות ועוברות במוחו של האדם בהקבלה למידה מסויימת השולטת באישיותו של האדם באותו רגע.
 
אם כן, רצוי מאוד שהגוף יתנהל על פי פקודתו של המוח, שצריך בהחלט שהחיילים שלו יסורו למשמעותו ושזה יהיה טבעם. והעיקר הוא ששבעת החיילים שפועלים איתו בצורה ישירה – הלא הם שבעת הנרות, שבעת פתחי הראש – שהם בעלי עוצמה, כוח והשפעה רבה ישתפו עימו פעולה. לכן, שבעת נרות אלו מהווים את המפתחות למוח ולמחשבותיו. ברגע שהם סרים לפקודתו של המוח יש באפשרותם לרומם את האדם למרומי הרוחניות והדעת. לקדש את האדם ולהביאו למקומות נשגבים ביותר. שבעת הנרות הם יצרני הכלים שלתוכם יוכל האדם לקבל את השכל העליון על ידי הצדיק. אולם יש לכך תנאי – שמירת הברית.
 
שמירת הברית
 
"מאן צדיק? מאן דנטר ברית!" (מי הוא צדיק? מי ששומר הברית!).
 
רבי נחמן מגלה לנו סוד: כל היהודים נקראים צדיקים בכך שהם נימולים, כי זכות ברית המילה היא גדולה מאוד!
 
כתוב בספר בראשית (יז): "זאת בריתי ביני וביניכם…המול לכם כל זכר". בפסוק זה מודיע הקב"ה לאברהם אבינו שהוא כורת עמו ברית. איתו ועם כל צאצאיו אחריו לאורך כל הדורות. ברית זו היא האות שישמור הקב"ה אמונים לעם ישראל ושעם ישראל ישמור אמונים לבורא עולם.
 
אילו כרת מלך בשר ודם ברית עם אומה מסויימת, בודאי היו כולם מכבדים אותה ומוקירים אותה ועושים את כל מה שאפשר כדי לקיימה.
 
מלך מלכי המלכים – הקב"ה, כרת ברית. ברית נצח עם העם היהודי. ברית שמחייבת אותנו לקיים ולשמור אותה לנצח.
 
אולם מה היא שמירת הברית? רבי נחמן מלמד אותנו, שכל עוד אדם נושא אישה על פי דיני התורה ומקיים את נישואיו במסגרת הגבולות שהתורה קובעת, הוא נחשב לשומר הברית. התלמוד מכנה את הנישואים בשם "קידושין" – מלשון קודש. דבר זה בא ללמד אותנו שהנישואים, האיחוד שיש בהם, צריך להיות בקדושה. בדרך זו יוכל האדם לשמור את הברית. מוסיף רבי נחמן ואומר: "אפילו היהודי הפשוט ביותר יכול להיות צדיק". אם כן, שמירת הברית, דהיינו קיום אותם הדינים שבתורה העוסקים בשמירת אות ברית תאפשר לכל יהודי, ואפילו הפשוט ביותר להגיע לדרגת הצדיק. זה כל מה שנדרש? "כן" – משיב רבי נחמן.
 
שמירת הברית – שפע או פשע?
 
לצערנו, שמיר הברית מעולם לא היתה עבודה קלה. העולם שבו אנו חיים מציע פיתויים רבים מאוד. פיתויים שהאדם חשוף אליהם. האדם, שהוא ישות עם פנימיות ונטייה רק לטוב, נוטה לעיתים להתפתות אחר פיתויים אלה וללכת אחר כוחות הרוע החיצוניים. כוחות רוע אלו הציבו בפניהם מטרה. מהי?
 
אמר רבי חיים ויטאל זצ"ל בשם האר"י הקדוש זצ"ל: לכל אדם שמור בשמים שפע רוחני שבו תלוי כל מצבו בעולם הזה מכל הבחינות, וכוחות הרע רוצים לגנוב מאיתו את השפע הזה. היכולת שלהם לגנוב מאיתו את השפע תלויה אך ורק אם הם מצליחים להכשילו בעבירה ובעיקר בכל מה שקשור בפגם-הברית. איזה פשע!
 
כאן אפשר לראות שהמילה שפע והמילה פשע הם אותיות שוות בשינוי הסדר, כי על ידי הפשע משתנה הסדר של השפע. במקום שהשפע יגיע לידיו של האדם, מגיע הוא, חלילה, לידי כוחות הרוע. חשוב לדעת, לכל אות יש שורש רוחני בשמים כך שזהו לא סתם משחק מילים!
 
בנושא זה מלמד אותנו רבי נחמן שישנו טל של קדושה, אשר טיפותיו יורדות אל תוך העולם, ומביאות איתן שפע ברכות ושיגשוג. הדבר מקביל ל"טיפות" היוצאות ממוחו של האדם. אם הוא שומר על עצמו – על מחשבותיו בקדושה, ה"טיפות" האלו ימשכו את השפע הזה לתוך העולם. אך אם האדם מחלל את הברית, באותה מידה שהוא מוציא זרע לריק, כך יבזבז את כל הברכות והשפע הנזקפים לטובת כוחות הטומאה.
 
זו למעשה הדרגה היסודית ביותר בשמירת הברית. שמירה על דיני הנישואין וטהרת המשפחה. שמירת הברית היא תהליך של קידוש. אדם שפוגם בברית פוגע בכבודו וקידושו של כוח ההולדה – שהוא חלק מבניית בית טהור. פגיעה זו מעבירה את כל הברכה והשפע לסטרא-אחרא (הטומאה). לכן על האדם להתחזק ולנצל את כל כוחותיו הפנימיים כדי להתגבר על תאוותיו ומחשבותיו הרעות, על מנת לקיים בית על פי דיני הטהרה. בית שיהיה בקדושה. בית שכוח ההולדה, שהוא מתת-אלוקים, יתקיים במלואו. בית שהברכה והשפע, הן הרוחני והן הגשמי, ישמר לבעליו האמיתיים.
 
שמחה – סגולה לשמירת הברית
 
רבי נחמן מלמד אותנו: כשזוכה האדם לשמחה, אז הקב"ה בכבודו ובעצמו ישמור את בריתו (של האדם). והכוונה היא שיהיה בעזרת האדם לשמור את הברית ממה שנקרא "נשיכת הנחש", שהיא העצבות המובילה לפגום בברית. אולם השמחה, שהיא הנשק הטוב ביותר שיש לאדם נגד העצבות והדיכדוך, היא הדרך הטובה ביותר להכניע ולדכא את התאוות הלא רצויות ולשמור את הברית. רבי נחמן מלמד אותנו שגם קביעת עיתים ללימוד תורה היא דרך נוספת לשמירת הברית. האמת, הצדקה, החסד והתפילה גם הם דרכים שיעזרו לאדם לשמור על הברית, ולהועיל מאוד לתיקון פגמי הברית.
 
פגמת בברית? לא להתייאש!
 
נכשלת בפגמי הברית. מה עושים? אל דאגה. יש את ‘התיקון הכללי’ – תיקון שאותו גילה רבי נחמן לעולם – עשרה מזמורי תהילים, והם: טז, לב, מא, מב, נט, עז, צ, קה, קלז, קנ.
 
לכל חטא יש את התיקון המיוחד לו. עניין ספציפי יתקן את הנזק הרוחני שנגרם על ידי אותו החטא. לפגם הברית יש השלכות רבות, אף אם מדובר בעבירה אחת. תישאל השאלה – איך אפשר יהיה לתקן חטא אחד עם כל כך הרבה השלכות?
 
רבי נחמן גילה ‘בתיקון הכללי’ את הכוח לסנן את הטוב מתוך הרע ולבטל את הפגמים הרוחניים שהחטא גרם. בעשרה מזמורים אלה יש את התיקון המיוחד להוצאת זרע לבטלה, למחשבות ולהרהורים. התיקון שעשרה מזמורים אלה עושים – תיקון הברית – מתקנים למעשה את שאר החטאים ואת כל הפגמים הרוחניים. פגם הברית הינו עבירה שההשלכות שלה הן כלליות, לכן זו הסיבה שעבירה זו צריכה תיקון כללי כדי לתקנה, שהם התיקון הכללי.
 
אמר רבי נחמן: "היטיב עמי הקב"ה, ואיפשר לי לגלות לעולם את התיקון הזה…צאו וגלו אותו".  (ניתן לקבל מידע נוסף בהרחבה על נושא זה בלינק "ברסלב").

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה