“שבת זכור” – מחה תמחה את זכר המן עמלק

הקדוש ברוך הוא אומר ששמו לא יהיה מלא ושלם עד אשר ימחה את זכר המן עמלק מן העולם. כן יאבדו כל אויבך השם! כבר עכשיו. אמן

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 17.02.21

 

"שבת זכור" – מחה תמחה את זכר המן עמלק

 

שבת זכור היא כינוי לשבת שלפני פורים, שקוראים בה בתורה את פרשת זכור. בשבת זכור מוציאים שני ספרי תורה, בראשון קוראים את פרשת השבוע, ובשני קוראים את פרשת זכור (דברים כה, יז-יט). תוכנה של פרשת זכור הוא מצוות זכירת עמלק ומחייתו.

 

קליפת המן עמלק!

 

קליפת המן עמלק היא קליפה קשה ביותר, ששורשה הרע נעוץ בכפיות טובה ובחוסר הכרת הטוב של כל השפע הרוחני והגשמי וכל החיים והקיום שבורא עולם נותן לנו, שהרי המן הרשע ימ"ש היה לו את כל העושר והכבוד שבעולם, טבעת המלך הייתה נתונה בידו, כולם היו סרים למשמעתו ורק אחד, מרדכי היהודי לא היה משתחווה לו, ולמרות כל מעמדו ועושרו "כל זה אינו שווה לי.." זוהי חוסר הכרת הטוב וכפיות לשמה.

 

עמלק מטרתו לצנן את הלב הבוער שבקרבנו ולהרחיק אותנו ח"ו מכור מחצבתנו. כאשר נכנסים לנו בלב ספקות והתבכיינות אלו הם קליפות עמלק.

 

בנוסף, עמלק הוא הראשון שהעז לצאת למלחמה כנגד עם ישראל כשיצאו ממצרים, ולמעשה במעשה זה יצא גם כנגד כבוד השם יתברך, ובכך גם ציננו את פחדם ויראתם של יתר העמים למול הקדוש ברוך הוא ועם ישראל.

 

המצווה היא למחות בפה ולומר את המשפטים בקול רם, וכמובן לכוון בכוונת הלב שיתבטלו ויושמדו מן העולם:

 

זכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ, וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ, תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם, לֹא תִּשְׁכָּח (דברים, כ"ה, יז-יט)

 

וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק, מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי. וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ כַּאֲשֶׁר אָמַר לוֹ מֹשֶׁה לְהִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק, וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה. וְהָיָה כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל, וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ וְגָבַר עֲמָלֵק… וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי-חָרֶב. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ, כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחת הַשָּׁמָיִם. וַיִּבֶן מֹשֶׁה מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ ה' נִסִּי. וַיֹּאמֶר, כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַה' בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר (שמות, י"ז, ח'-ט"ז)

 

הקדוש ברוך הוא אומר ששמו לא יהיה מלא ושלם עד אשר ימחה את זכר המן עמלק מן העולם. כן יאבדו כל אויבך השם! כבר עכשיו. אמן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה