שוב ביחד

הספר הזה הגיע ממש בדקה ה-90, רגע לפני שכבר לא היה יותר על מה לדבר. כי אתה יודע, להתגרש פעם אחת זה גם ככה כואב, אבל פעם שנייה?!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 18.03.21

הספר הזה הגיע ממש בדקה ה-90,
רגע לפני שכבר לא היה יותר על מה
לדבר. כי אתה יודע, להתגרש פעם אחת
זה גם ככה כואב, אבל פעם שנייה?!
 
 
מה שאנשים מכנים "שמחה משפחתית" יכול להיות גם מאוד לא משמח כאשר החתן, הכלה, בן/בת המצווה הם ילדים להורים גרושים.
 
לא מזמן הייתי בבר מצווה שחתן בר המצווה הוא בן להורים גרושים. אתם מתארים לעצמכם איזו אווירה מתוחה הייתה בחלל האולם, ומצד שני, מבוכה. בצד של הגברים, אביו הביולוגי של הנער והסבא ישבו בצד אחד של השולחן, ואילו האבא החורג וקרובי משפחה שלו ישבו בצד השני של השולחן. מביך מאוד היה לראות כיצד הם לא הפסיקו לדבר בזמן שהסבא אמר דברי ברכה לחתן בר המצווה. ובצד של הנשים, דברים היו אפילו יותר מביכים. אימו של הילד ישבה בראש השולחן, ואילו האמא החורגת ישבה בצד השני של השולחן עם קרובות משפחה. האווירה הייתה כמו של לוחמים העומדים זה מול זה ואוטוטו יוצאים לקרב…
 
לא פעם חתונה של זוג להורים גרושים הופכת לסיוט של ממש – מי יזמין את מי, מי ישלם מה, ועוד מיליון ואחת סיבות רק כדי להתווכח… מישהו חשב או נתן את דעתו למה שקורה עם הילדים? לא מספיק הסבל של גירושי ההורים? לחיות בבית בלי אבא או אמא? הנזק שהגירושין גורמים, ללא ספק, הורס את הילדים מכל הבחינות יותר מכל דבר אחר.
 
אז תחשבו על זה לרגע. אתם יודעים איזו מצווה גדולה היא השכנת שלום בין בני אדם? עד כמה היא יקרה? זה מה שהפך את המכתב שקיבלנו למערכת למכתב יקר מאוד עבורי:
 
שלום לך הרב ברוידא,
 
תחילה, תודה רבה. רציתי להודות על הספר הנפלא שהגיע לידיי – בגן השלום מאת הרב שלום ארוש (המתורגם לאנגלית על ידך), ותודה רבה לך ולצוות האתר שפתחתם בפני את העולם של חסידות ברסלב. אני בן 38 וברוב שנות חיי לא שמרתי תורה או מצוות. תודה לא-ל, בשנים האחרונות התקרבתי יותר ליהדות דרך חסידות חב"ד. שלוש פעמים ביום אני מתפלל, אני מניח תפילין ואפילו התחלתי לשמור את השבת. אבל הרגשתי שחסר לי משהו, החלק העיקרי בחיי הנישואין שלי (עכשיו אני יודע למה, וחשוב יותר – מה עלי לעשות).
 
אשתי ואני התגרשנו ב-2009. יש לנו חמישה ילדים מקסימים. נישאנו שוב לפני שנה, אבל אותן בעיות עולות שוב ושוב ומעלות על שרטון את חיי הנישואין. הכל צף שוב על פני השטח מיד אחרי תקופת ה"ירח דבש". אני מודה ומתוודה שכבר הייתי מוכן לפרק את החבילה בפעם השנייה (אשתי הייתה מאוד אומללה). ואין מה לומר, עד כמה שזה קשה, אבל קשה עוד יותר לדעת שאני עושה את אותה טעות – פעמיים! אלא שממש בדקה ה-90, כמו שאומרים, שני חברים טובים המליצו לי לקרוא את הספר בגן השלום של הרב שלום ארוש. לא חשבתי פעמיים ורצתי לקנות אותו.
 
את הספר כבר קראתי פעמיים בזהירות רבה. עכשיו, התחלתי את סיבוב הקריאה השלישי, ותוך כדי הקריאה אני מסמן לי בשולי הדפים דברים חשובים שכדאי מאוד מאוד לזכור. זה מדהים, סיימתי לקרוא את הספר בלי הפסקה, ושוב התחלתי לקרוא אותו. זה משהו שאף פעם לא קרה לי… ללא ספק, הספר הזה שינה לי את החיים מן הקצה אל הקצה ותוך זמן קצר! האמת, אני מרגיש קצת מטופש בגלל הגישה בה נקטתי לפני שקראתי את הספר. אז לא הכרתי את הספר ומחברו, אבל אני ממליץ בחום לתת לכל מי שרק אפשר לקרוא אותו – אי אפשר לתאר את השינויים שהוא עושה לזוגיות ולשלום הבית. הספר הזה הציל אותי ואת משפחתי מצער וכאב מיותרים! בעזרת השם, אמשיך לתקן את מידותיי כך שאוכל להיות הבעל והאבא שהשם רוצה שאהיה. הספר חיזק אותי, כמו גם המאמרים באתר, בנושא שמירת הקדושה האישית שלנו. לא היה לי מושג עד כמה, למשל, שמירת עיניים תורמת לשלום בית. בחיים לא הייתי חולם לעשות את זה אם לא הייתי קורא את הספר המופלא של הרב.
 
צר לי על כך שהשכינה הקדושה הסתלקה מביתי כל אותן שנים, על כל הסבל שגרמתי לאשתי ולילדיי. אין לך מושג איך הזדעזעתי מעצם המחשבה על פירוק החבילה פעם נוספת, תודה לא-ל דבר שלא קרה. עכשיו אני יודע שבכל מצב, בכל דבר בחיים – בורא עולם מעביר לי מסר. הספר הזה הגיע ממש רגע לפני שזה היה כבר מאוחר. הגירושין בפעם הראשונה היו גם ככה לא נעימים (בלשון המעטה)… ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה בפעם השנייה. תודה לבורא עולם ולרב ארוש שאת ההזדמנות השנייה לא פספסתי.
 
בהערכה רבה ובהצלחה, אדי, ארצות הברית.
 
אתם מבינים. לא צריך להיות פרופסורים או יועצים מקצועיים כדי להציל חיי נישואין. פשוט מאוד, תנו למי שאתם יודעים שצריכים עזרה את הספרים – בגן השלום לגברים, או את חכמות נשים לנשים, ותצילו בתים מגירושין, סבל והרבה מאוד כאב. כי הצלת בית אחד זה כמו להציל עולם ומלואו. כך נוכל להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו.
 
 
* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

כ"ט אדר התשע"ג

3/11/2013

תודה לכולכם. תודה רבה, כיף לשמוע תגובות טובות על הרב וחיבוריו. אני שמח שאנשים מצליחים, כיף, תודה רבה על השיתוף.

2. איתי

כ"ט אדר התשע"ג

3/11/2013

תודה רבה, כיף לשמוע תגובות טובות על הרב וחיבוריו. אני שמח שאנשים מצליחים, כיף, תודה רבה על השיתוף.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה