שובו של הטרובדור – ראיון עם חזי לוי

"שרנו ביחד על אותה במה ב"קול אחד" - יהודים, נוצרים ומוסלמים – עם מסר שאפשר גם אחרת, להציע מסר של כבוד הדדי, לשם שינוי".

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"שרנו ביחד על אותה במה ב"קול
אחד" – יהודים, נוצרים ומוסלמים –
עם מסר שאפשר גם אחרת, להציע
מסר של כבוד הדדי, לשם שינוי".
 
 
קידוש השם כזה לא קורה כל יום. תארו לעצמכם, פסטיבל שירים בינלאומי בצרפת, המאורגן על ידי חברת התקליטים המובילה במדינה זו, אליו מוזמנים אומנים מוכשרים המייצגים את כל הדתות. אלפים נוכחים במעמד המרגש בפריז ומיליוני אנשים צפו בו בטלוויזיה ברחבי אירופה. והנה, הזמר הראשון על הבמה מופיע עם כיפה לבנה המכסה את כל ראשו ושר את "שירת העשבים", כשלפני כן השיר מוצג בפני הקהל כשירו של הצדיק היהודי הנודע רבי נחמן מברסלב. הקהל שומע את השיר ומתרגש עד דמעות…
 
בדיוני? ממש לא. זהו סיפורו של הזמר הישראלי חזי לוי. כאן, במערכת ברסלב ישראל, התעניינו מאוד בזמר חביב זה שעד כה לא היה מוכר כלל לקהל מאזיני המוסיקה היהודית. כאשר אחד מצליח בפעולה אחת לפרסם את שמו של רבינו הקדוש בכל רחבי תבל, זוהי כותרת ראשית אצלנו.
 
ביקרנו את חזי בביתו הפסטורלי במושב אודים שבאיזור נתניה. חזי אדם חייכן, חביב ונעים הליכות. הוא החל את הכשרתו המוסיקאלית בילדותו כנגן גיטרה קלאסית. את התואר האוניברסיטאי שלו קיבל לאחר שסיים מסלול לימודי ניצוח מקהלה באקדמיה ע"ש רובין בתל אביב. ובמקביל, למד פיתוח קול אצל המורים המובילים בתחום זה.
 
חזי לוי שר בעבר במקהלות "זמרי קאמרן" ו"רינת". הוא התמחה במוסיקת בארוק ורננסנס בארץ ובחו"ל והופיע כזמר סולן בפסטיבלים מובחרים באירופה. כנגן לא פחות מוכשר, חזי הוא טיפוס נדיר של זמר קלאסי המלווה את עצמו בסיגנון טרובדורי ספרדי עתיק.
 
חזי הינו אדם בעל אישות מדהימה. הוא שר בלא פחות משמונה שפות! הוא ממזג תרבות אירופית עם שירה מזרחית ומסורת יהודית עתיקה. נא להכיר!
 
ברסלב ישראל: חזי, לאן פניך מועדות?
 
חזי לוי: בתור אדם וגם בתור אמן פניי מועדות לאותו המקום – לרגש ולעורר את האנשים באשר הם לאהבה החובקת כל, לחזק את האמונה באדם ש"ההוא טמיר ונעלם" נמצא כבר בתוכו. ואין דבר טוב יותר, שבעזרתו ניתן לחזק את התדר הזה, משירה. לכל אדם יש, כך אני מאמין, תפקיד לעשות כאן שעיקרו הוא לשבח ולהלל, להודות ולפאר, לרומם ולקלס את הבורא. תפקידי נמצא בעצם בשמי – יחזקאל לוי. יחזקאל לחזק את אהבת הא-ל, ולוי – מן הלוויים שהיו שרים בבית המקדש.
 
ברסלב ישראל: כאדם שלא מוגדר כאדם דתי במובן המקובל, אתה מדבר כמו משגיח בישיבה חסידית. מהי בעצם הדרך שרבי נחמן מייצג עבורך?
 
חזי לוי: קודם כל, תן לי להבהיר. יש לי אמונה חזקה בבורא עולם ובתורת ישראל. אני שותה את המסורת בצמא. סבי התימני היה חזן ובעל תפילה בירושלים. ייתכן שממנו ירשתי את הכישרונות ואת האהבה למוסיקה. למרות שלא גדלתי בסביבה דתית ולא הורגלתי לאורח חיים כמו שאתם מכירים, יש לי עיניים בראש. אני רואה מי פותח את נתיבי התורה והאמונה להמונים – אין זה אלא רבי נחמן מברסלב.
 
בוא נלך שלב אחד קדימה: בימים אלו אנו נכנסים ל "יום השישי" מבחינת תורת ישראל. שנת 2012 מבחינת הקבלה הוא תאריך משמעותי, וגם בתורות אחרות יש סימוכין לעידן חדש שאנחנו נכנסים אליו – עידן הדלי, עידן שבו אנו עוברים מעידן שנשלט על ידי מוניפולציות שונות של כוח, לעידן של אהבה ועידן של הלב. לכן, רבי נחמן מברסלב מייצג עבורי את אותו ניצוץ קדושה (שאגב נולד כ 200 שנה לפני זמנו, כי מאוד היינו זקוקים לו היום) שמחזיר את הרעננות והעוצמה המקורית של תורת ישראל בחזרה אל אותן מסורות, שאבדו מזמן שאבדה נבואה מישראל, התבודדות ודיבור עם השם, מה שאחרים מכנים מדיטציה. זהו חיבור דרך הלב, דרך אהבה ושמחה (כל האנשים המוארים מדברים על אותה חוויה של תודעה אלוקית עם התכונות האלה) בבחינת "כל הנשמה תהלל י-ה הללוי-ה".
 

חזי לוי בגבעות השרון, האיזור שבו הוא מרבה להתבודד
 
ברסלב ישראל: איך הגעת לייצג את ישראל בפסטיבל הבינלאומי למען השלום בצרפת, ולמה בחרת דווקא ב"שירת העשבים" של רבינו נחמן?
 
חזי לוי: הפסטיבל היה בעצם סיור קונצרטים ברחבי צרפת שבו השתתפו אמנים מוסלמים, נוצרים ויהודים כאחד. שרנו ביחד על אותה במה ב"קול אחד" עם מסר שאפשר גם אחרת, להציע מסר של כבוד הדדי (לשם שינוי). המפיק של הפרויקט הזה, שהוא צרפתי מפורסם בשם ג'ון איבס לאבאט, פגש מישהו לגמרי במקרה בניו יורק שסיפר לו עלי… צירוף מקרים?
 
ברסלב ישראל: לא, בשפת האמונה קוראים לזה השגחה פרטית.
 
חזי לוי: מודה! בכל אופן, הוא ביקש ממני לפתוח את הקונצרטים ואני חשבתי שהמסר של רבי נחמן מברסלב ב"שירת העשבים" הוא אוניברסלי. בעיניי המסר מייצג את הניצוץ הקדוש שיש בכל היקום, את האמת הניצחית שתוהדת בכל ציץ ובכל היצירה של הבריאה, שכולה מהללת את הבורא ואומרת שירה. אדם שמצליח להבחין בכל זאת מתרחשת בו התפעמות – זהו הניגון.
 
ברסלב ישראל: מי הלחין את הניגון הנפלא הזה, ומי חיבר את המילים הנפלאות (ראה ליקוטי מוהר"ן תנינא, תורה סג – אר"ב) לניגון הזה?
 
חזי לוי: הייתה זו נעמי שמר ע"ה. למרות שהיא גדלה בקיבוץ והייתה הסמל של הזמר הישראלי החילוני, הרי לך ראיה מוצקה שהייתה לה בקיאות והערכה רבה לתורת רבי נחמן.
 
ברסלב ישראל: זה נכון לומר שאתה באופן אישי מצפה לגאולה?
 
חזי לוי: כן! הגאולה תגיע מהתמרת התודעה האישית של כל אחד ואחת. עוד מעט, תתפשט תודעה אלוקית בכל העולם. מבחינתי הדבר שהכי מקרב לעבודת הבורא היא השירה. היא מקשרת מיידית בין אנשים ובינם לבין ליבם. לפי דעתי, הגאולה נמצאת באחדות, ולא מדובר באיחוד שנוצר נגד אויב משותף, ממש לא! אלא איחוד שבא מאהבה גדולה ודבקות ברצון להלל ולשבח את שמו של השם יתברך. אגו, פוליטיקה, ומי צודק – אינם שייכים לחוויה הזאת. וכבר אמר זאת גדול ממני בשלוש מילים: "ואהבת לרעך כמוך", אמן ואמן!
 

חזי לוי לומד ליקוטי מוהר"ן עם הרב לייזר ברוידא
 
 
חזי לוי בהופעה בפריז שר את "שירת העשבים" ו"ירושלים של זהב".
 

 

 
חזי לוי שר "לפלח הרימון", שיר חתונה תימנית
 

 
חזי לוי שר "פתח דלתך הנעולה", שיר מסורתי בלאדינו
 

 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה