שומעים מצוין!

צעקות הן לא דרך לבדוק אם הילדים שומעים, כי תסמכו עליהם שהם שומעים מצוין. רוחמה אפרתי על צעקות וצוואתו של הרב ליבוביץ בעניין חינוך הילדים.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

"אמא, אני עצובה שצעקת עלי. זה לא נעים לי. וכמו שאת לא אוהבת שצועקים עליך ככה גם אני", אמרה ברצינות בתה של המטופלת שלי. לאחר מכן הגיע משפט המחץ, "אימא, אותך לרבי יהודה זה לב (כוונתה הייתה לומר זאב) ליבוביץ שצעקת עלי…"
 
האמא, שישבה על הכסא מולי, זעה מצד לצד באי נוחות. למה?
 
בשיעוריו, הרב שלום ארוש מזכיר פעמים רבות בדבריו את דברי רבו – רבי יהודה זאב ליבוביץ זי"ע, שאחת מצוואות היקרות והחכמות שהשאיר הייתה: לא לצעוק! כן, ממש כך. לא לצעוק בכלל ועל אף יהודי בפרט. והרב שלום ארוש לקח את זה קדימה יותר ואמר, ש'יהודי' זה גם בני ביתך – בעל/אישה/ילדים וכדומה. לכן גם, ובעיקר, בבית לא צועקים!
 
בביתה של המטופלת הדיבורים של הרב נשמעים – הן מפי בני הבית והן מהדיסקים שנשמעים בבית, שבהם נשמעים גם הדיבורים מהרב ליבוביץ זי"ע. כך יצא שהקטנטונת הפנימה את המשפט הזה ובשעת מעשה אף ידעה להשתמש 'בנשק הנכון'. האמא נתנה את דעתה על העניין והבינה שיש כאן מסר עצום בשבילה מבורא עולם. איך? בעזרת חוק הברזל של הרב שלום ארוש – הילדים הם המראה של ההורים! המסר 'תפסיקי לצעוק', שהועבר דרך בתה, היה ברור.
 
מאמרים נוספים בנושא:
לרפא את ההורה
אמא, קצת קשה לי
יש מקום רק לאהבה
 
לא אוהבים אותי!
 
ילדים קטנים לא שונים ממבוגרים כשתגובות לא רצויות מופנות אליהם, בעיקר אלה שבאות עם זעם ופנים לא מאירות או נוקשות. מהר מאוד הרגשות הללו מולידים מסקנות קשות כמו, 'אם צועקים עלי, אז לא אוהבים אותי', 'אם צועקים עלי, אני לא בסדר…' וכדומה. מה שנראה להורה כ'מתיחה' קלה של מתרי הקול ושחרור קיטור 'בקטנה', בגלל ש'אני צריך קצת שקט' (או כל דבר אחר שבעזרת הצעקות משיגים – שזו כמובן טעות יסודית!) לא נראה כך בעיני הילד. הרושם השלילי בנשמתו הרכה והעדינה עושה את שלו, ולא פעם הנזק שנעשה בנפשו לא קטן בכלל.
 
כל דבר שתרצו להשיג בחיים – בין אם שקט מהילדים, בין אם להעביר מסר לילדים/בן-בת הזוג או כל דבר אחר – זכרו שדרך ארץ קדמה לתורה! שהיא גישה נעימה בונה ומובילה למטרה, ולא ההיפך. כי איך אמרו חכמים, "דברי חכמים בנחת נשמעים"!
 
מה כבר עשיתי?
 
התמיהה היא באמת גדולה, כי מה כבר אדם/ילד עשה שצריך להרים עליו את הקול? שצריך לבזות אותו בצורה שכזו ולצעוק עליו?
 
תארו לעצמכם שיום אחד הייתם מקבלים הזמנה לארמונו של מושל העיר, שידוע כאישיות מורמת מעם, שמתוקף תפקידו הרם משרות ואנשים רבים כפופים לו והוא בעצם 'המילה האחרונה' בעיר. אז עכשיו הוא הזמין אתכם לארוחת ערב חגיגית בה יהיו כל המי ומי של העיר ומחוצה לה. אתם, שמזמן לא התרגשתם כך, רצתם לקנות את מיטב המחלצות, הנעליים ושאר אקססוריז שיהלמו אתכם באירוע שכזה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
או שתאכל או ש…
פאזל  החינוך
ילדים זה שמחה, לא רכוש פרטי
 
הערב המיוחל הגיע ואתם כבר שם. מצאתם את מקומכם ליד השולחן, ועד שהמושל יגיע המלצרים החלו לחלק את האוכל – החל מהמעדנים שהוגשו בבופה ועד למנות נוטפות שומן, יין ושתייה כיד המלך, סלטים ומה לא!… ואתם, מרוב תענוג ושמחה כלל לא שמתם שעל החולצה טפטפו כמה טיפות שמן מהבשר העסיסי שהוגש לכם, שכמה טיפות יין הכתימו את החולצה הלבנה הבוהקת שלבשתם, ופתאום עוד כתם ועוד טיפה… סערת רגשות, אתם לא יודעים מה לעשות. איך תיראו כך בפני מושל העיר? מה, אתם ילדים קטנים?!? לקחתם את המפית וניסיתם לנקות את הכתמים אבל זה נהיה יותר גרוע, הכל נמרח והכתם נהיה גדול יותר. ופתאום, קול תרועת החצוצרות. זה סימן שהוא כבר כאן, המושל. אתם מנסים לסדר קצת את עצמכם, משתדלים להסתיר את הכתמים, אבל המושל, שידוע בעיניו החדות, שם לב היטב למראה הכתמים והלכלוך על הבגדים. "ברוך הבא" אתם מרגישים את ידו הכבדה על הכתף ושמים לב איך עיניו בוחנות את הבגדים שלכם אך בהחלט לא מצפים לבאות. "אני רואה שאתה נהנה… גם הבגדים שלך… והוא צחק", וכשהוא צחק – כולם צחקו, כי הוא לא צוחק בשקט. המעמד היה בהחלט מביך, הבושה הציפה אתכם. לברוח הבית, היה הדבר שהכי רציתם לעשות, במיוחד כשקולו הרם וצחוקו המבזה מצלצל לכם באוזניים בימים הבאים…
 
על מה כל הרעש והמהומה? מה כבר קרה שצריך לצעוק? להרים את הקול ובלי לחשוב פעמיים ולהביך את העומד מולנו, בעיקר אם זה ילד שלא מסוגל להכיל את עגמת הנפש הזו? נתתם דעתכם על מה שקורה לביטחון העצמי שלו? ולאן נעלמת פתאום שמחת החיים שלו?
 
הבחירה בידינו – או להיות הורים מחנכים ודוגמה  אישית נפלאה, מועילים ותורמים לצמיחתם של ילדינו, שיהפכו ב"ה לאנשים שיממשו את הפוטנציאל הטמון בהם, שיתרמו את תרומתם לחברה ויעשו חיל עם נשמתם, או רודנים מפחידים?
 
בחום ואהבה אני ממליצה על ספרו משנה-החיים – חינוך  באהבה של הרב שלום ארוש, בו תמצאו את ההדרכה וההכוונה הטובה ביותר להשגת המטרה החשובה בחייכם – חינוך ילדיכם מתוך דוגמה אישית בונה. בהצלחה.
 
 
* * *
רוחמה אפרתי, בעלת תואר בפסיכולוגיה ותקשורת (B.A) יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית ושדכנית למגזרים השונים. לפרטים והתייעצות:ruhi_d@walla.co.il. אתם מוזמנים לבקר באתר של רוחמה: www.ruchama.co.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה