שידוך במצרים – פרשת השבוע מקץ

פרשת השבוע מקץ - סירובו לקבל פתרונות רבים שהוצעו בפניו, הרצון האובססיבי להבין החלום ופתרונו - הביא לשחרורו של יוסף למרות ששר המשקים ממעיט בערכו.

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

סירובו לקבל פתרונות רבים שהוצעו
בפניו, הרצון האובססיבי להבין החלום
ופתרונו – הביא לשחרורו של יוסף למרות
ששר המשקים ממעיט בערכו.

פרשת מקץ

"וַיִּקְרָא פַרְעה שֵׁם יוֹסֵף צָפְנַת פַּעְנֵחַ וַיִּתֶּן לוֹ אֶת אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כּהֵן אן לְאִשָּׁה וַיֵּצֵא יוֹסֵף עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם".

השגחה פרטית מופלאה ניכרת בכל פרשת יוסף, למן ירידתו למצרים בשיירה המובילה בְּשָׂמִים, הצלחתו המסחררת בבית פוטיפר, עמידתו בניסיון הקשה של אשת פוטיפר ומאסרו בכלא שבו יושבים אסירי המלך – החוטאים כלפי המלך, למרות שהוא הואשם בתביעה אזרחית מול אדם רגיל.

השרים הבכירים שהואשמו בזלזול במלך מגיעים לכלאו, ועתה מובן לנו מדוע הושם דווקא שם בכלא אשר אסירי המלך מוחזקים שם כדי לפגשם. חלומם המוזר ופתרונו הנכון והאמיתי, חלומותיו של פרעה, סירובו לקבל פתרונות רבים שהוצעו בפניו, הרצון האובססיבי להבין החלום ופתרונו – הביא לשחרורו של יוסף למרות ששר המשקים ממעיט בערכו: "נער [שוטה ואינו ראוי לגדולה] עברי [אפילו לשוננו אינו מכיר] עבד [וכתוב בנימוסי מצרים שאין עבד מולך ולא לובש בגדי שרים]". אך פרעה כאילו אינו שומע כל זאת. הוא אינו שולח שליח לכלא לספר ליוסף את החלומות ולשמוע כיצד הוא פותר אותם, אלא הוא שולח שיבוא אליו אל ארמון המלכות ומיד כדי לשמוע באופן ישיר מה בפיו. הוא מוקסם מדבריו ואישיותו "אחרי הודיע אלקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך". מיידית הוא ממנה אותו כמשנה למלך, ומאציל עליו סמכויות נרחבות.

וכאן מתגלית ההשגחה המיוחדת ליוסף – מהיכן ישא אישה במצרים? וכי ייקח בת אל ניכר? מצאנו כי פרעה משיא לו את אסנת בת פוטי-פרע כהן און. מי זו? מסורת הייתה ביד חכמים, כי אסנת היא ביתה של דינה. כאשר נטלו אותה האחים מבית שכם הייתה מעוברת, ובתה אסנת הובאה למצרים על ידי מלאך, ופרעה השיא אותה ליוסף.

הרי לנו פרק בהשגחה נפלאה ומיוחדת המסבבת מראשית אחרית לטוב לנו כל הימים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה