שיטת הניקוד בזוגיות

מה גורם לבני הזוג לצבור נקודות זכות אחד אצל השני? חוסר הבנת הבדל בסיסי הקיים ב'שיטת הניקוד' של שני בני הזוג, יגרום להם לתסכול ואכזבה.

4 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

מה גורם לבני הזוג לצבור נקודות זכות אחד אצל
השני? חוסר הבנת הבדל בסיסי הקיים ב’שיטת
הניקוד’ של שני בני הזוג, יגרום להם לתסכול ואכזבה. 
   
  
מה גורם לבני הזוג לצבור נקודות זכות אחד אצל השני?
 
הגבר סובר, שהוא צובר נקודות זכות רבות אצל האישה, כאשר הוא עושה למענה דבר מה גדול או חשוב במיוחד, כגון, כשהוא קונה לה מכונית במתנה, או כשהוא לוקח אותה לחופשה אדירה. הוא גם מניח שהוא צובר מספר נקודות קטן יותר, כשהוא עושה דברים קטנים יותר, כגון, קניית פרחים עבורה או כשהוא עוזר באחת ממטלות הבית. כאשר הוא מתבסס על שיטת צבירת נקודות מן הסוג הזה, הוא סבור שהוא ישביע את רצונה ביותר, כאשר הוא ימקד את זמנו, את מרצו ואת תשומת ליבו בעשיית דבר מה גדול עבורה.
 
האישה, לעומת זאת, רושמת נקודות בצורה שווה, אצלה כל מתנה – קטנה כגדולה – שווה מספר נקודות זהה. כל מתנה מבחינתה שוות ערך לרעותה. שיטת הניקוד אצל האישה פועלת בצורה אחרת מזו של הגבר, מכיון שהוא אינו מודע לעובדה שהאישה מייחסת חשיבות זהה לכל דבר שהיא מקבלת מבן זוגה. כלומר על הבאת ורד הוא יקבל את אותו ניקוד כמו על תשלום שכר הדירה בזמן.
 
חוסר הבנת הבדל בסיסי הקיים ב’שיטת הניקוד’ של שני בני הזוג, יגרום להם לתסכול ואכזבה. אילו היה יודע הגבר שהאישה מייחסת חשיבות גדולה גם לדברים קטנים, הוא היה יכול לצבור נקודות אצלה, מבלי שייאלץ להתאמץ יתר על המידה. מדובר בעיקר בתשומת הלב, שבלאו הכי הוא מעניק לה, אל אותם דברים קטנים.
 
עשיית הדברים הקטנים על ידי הגבר, עבור בת זוגו, מחוללת פלאים ממש מכיון שהדבר גורם לה לתת בבן זוגה יותר אמון ורצון להעניק לו יותר. היא גם מרגישה מחוזקת ובטוחה יותר. בעשיית הדברים הקטנים עבור האישה יש כוח מרפא עבור בן זוגה, בכוחם לסלק תרעומות, ויכוחים וריבים מיותרים בין השניים.
 
אולם כשם שבן הזוג חייב להוסיף ולעשות למען בת זוגו דברים קטנים אלו, כך חייבת היא לשים לב באופן מיוחד לדברים קטנים אלו שהוא עושה, ולהראות לו שהיא מעריכה אותו על עשייתם, ודי באמירת תודה בצורה נעימה כדי להביע הערכתה אליו, ולהבהיר לו שהוא קיבל כמה נקודות זכות. סוג של הערכה זה נחוץ לבן הזוג כדי שהוא ירגיש בעל ערך, שיש לו השפעה ועוצמה, ובדרך זאת יוכל להעניק לה יותר יחס של איכפתיות שהיא זקוקה לו.
 
כאשר יבינו בני הזוג ששום דבר לא מובן מאליו והדברים מוערכים כראוי, הדבר יתרום רבות לזוגיות בריאה ונכונה. אולם אין פירוש הדבר, שצריך להעמיד פנים שהכול מושלם, רק מפני שבן הזוג הואיל בטובו להוריד את האשפה, או כאשר בת הזוג עזרה לו בדבר מסויים. די בכך שיבחינו בני הזוג במה שהם עושים אחד למען השני ויאמרו ‘תודה רבה’, כלומר יכירו טובה אחד כלפי השני על החסד שכל אחד מהם גומל עם זולתו. ולא סתם נאמר: "עולם חסד יבנה"- גדול הוא החסד שנעשה בתוך הבית שבונה, מחזק ומייצב את הזוגיות.
 
הגבר, לעומת האישה, נוטה למקד את כל האנרגיות שלו בדבר אחד גדול, ולהמעיט בחשיבותם של הדברים הקטנים. ברגע שהאישה תקבל ותשלים עם נטיה זו של הגבר, תסייע לה קבלה זו לחוש פחות פגועה. לפיכך במקום לנטור לבן זוגה ולבוא אליו בטענות על שהוא נותן פחות ממנה, היא תוכל לנסות לפתור את הבעיה בצורה בונה ובשיתוף פעולה עימו בעזרת עידוד וחיזוק של בן זוגה. התנהגות חיובית ובונה זאת, תעזור לבעל ללמוד בהדרגה לשים לב יותר אל הדברים הקטנים ולהעריכם, באותה מידה שהוא מרגיש כלפי הדברים הגדולים אותם הוא עושה.
 
דבר נוסף שיכול להעלות את סכום הנקודות על לוח הניקוד הוא, כאשר כל אחד מבני הזוג שם את זולתו במקום הראשון, כלומר בעדיפות ראשונה. דבר זה מהווה את הציר המרכזי שסביבו סובבת כל הנהגת שלום הבית. אצל האישה הנהגה זו היא מאוד חשובה מכיון שהיא מרגישה מלאת סיפוק וחדוות חיים. כשהאישה מרגישה שהיא במקום ראשון אצל בן זוגה, הרגשתה החיובית תקרין על בן זוגה ועל הקשר ביניהם.
 
מה גורם לאישה להרגיש שהיא מקום שני ולא ראשון? התשובה לכך – רצון הבעל להצליח בעסקיו או בלימודיו, תוך כדי השקעת חלק ניכר משעותיו כדי למלא את שאיפותיו. האישה מרגישה התעלמות מצידו וכעס על כך שבעלה מבלה זמן רב בעבודתו, וכשהוא כבר מגיע הביתה, לא נותרים לו כוחות בשבילה כדי לשוחח מעט ולשאול איך עבר עליה היום וכדומה.
 
הגבר לעומת זאת, לא רואה בהרגשות אלה חוסר איכפתיות, אלא סובר הוא שבעצם היותו שקוע שעות רבות בעבודתו, הוא למעשה עושה את הדבר הטוב ביותר – לספק רמת חיים גבוהה לו ולמשפחתו. כדי להתגבר על בעיה זו, על הבעל להכין תוכנית עבודה שתהווה פיתרון טוב לחיזוק הזוגיות. נניח שעיסוקו של הבעל בנוי לרוב על פגישות עם מספר לקוחות ביום, אז בתוכנית העבודה הדבר יתבטא בכך שפגישה עם הלקוח האחרון יהיה עם בת הזוג. כלומר, להגיע הביתה יותר מוקדם ולקיים פגישה עם ‘הלקוח’ החשוב ביותר. כשהאישה תרגיש הרבה יותר מאושרת, היא תגלה הערכה רבה על המאמץ הנפלא מצידו של הבעל להראות לה שהיא זו שנמצאת במקום הראשון, וכמובן גם שלוח הניקוד יראה הרבה יותר טוב. גם הבעל ירגיש טוב יותר, הוא יבין שההצלחה במישור המקצועי איננה מושגת באמצעות עבודה קשה בלבד, מכיון שהיא תלויה גם ביכולתו להפיח אמון, שמחה ואושר בזוגתו. בדרך זו יוכל לזכות הבעל בשותפה מלאה שתדחף אותו להצליח ותהיה לו לעזר.
 
להלן מספר קטן של דוגמאות כיצד יכולה האישה לצבור נקודות זכות אצל בן זוגה:
 
אל תאמרי לו – "אמרתי לך", כאשר הוא נכשל במשהו, למרות שהזהרת אותו.
כשהוא מאכזב אותך – חשוב מאוד לא להעניש אותו בשל כך.
כשהוא שוכח להביא דבר מה שביקשת – רצוי מאוד שהתגובה שלך תהיה "לא נורא, תביא את זה בפעם אחרת".
דעי לבקש עזרה או תמיכה במשהו מבלי לבקש זאת ממנו בצורה תובענית.
אם הוא עשה טעות ולאחר מכן התנצל על כך – רצוי שתקבלי באהבה ובסלחנות את התנצלותו.
כאשר הוא מבקש ממך לעשות משהו למענו – עני לו בחיוב ושימרי על מצב רוח טוב.
כאשר הוא חוזר הביתה – קבלי אותו בשמחה.
כאשר הוא שוכח היכן הניח דבר מסויים או כשהוא לא עשה דבר שביקשת – אל תתלי בו מבטים מאשימים ואל תפני את האצבע המאשימה.
כאשר הוא טועה במשהו – אל תדשדשי בטעויותיו.
כאשר את כועסת עליו – רצוי שתביעי את הרגשות השליליים מתוך שליטה ברוחך, מבלי להאשים לדחות או לפסול אותו.
 
להלן מספר קטן של דוגמאות כיצד יכול הבעל לצבור נקודות זכות אצל בת זוגו:
 
כאשר אתה מגיע הביתה – פנה אליה בחיוך ובשמחה בטרם תפנה לעיסוקיך.
התעניין איך עבר עליה היום, תוך כדי שאלות ספציפיות המעידות על היותר מודע לדברים שהיא תכננה לעשות.
למד להקשיב ולשאול שאלות.
הקדש לה תשומת לב, בלא שתתבקש על ידה.
בזמן שיחה איתה, אל תסיח את דעתך ממנה, כלומר אל תתעסק בדברים אחרים תוך כדי השיחה.
הצע לה עזרה כאשר היא עייפה.
כאשר אתה עומד לאחר – התקשר אליה ואמור לה שאתה מתעכב כדי שהיא לא תדאג.
הענק לה תשומת לב למצבה הריגשי.
התקשר אליה ממקום העבודה או הלימודים, בזמן שתעשה הפסקה, ודרוש לשלומה.
גלה סבלנות כאשר היא משתפת אותך בחוויות שעברו עליה במשך היום, ואל תסתכל על השעון.
 
זיכרו את ההבדלים הקיימים בין האיש לאישה, כך גם נוכל להפיק תועלת מרובה, אם נזכור, עד כמה הם שונים בדרכי ‘רישום’ הנקודות שלהם. שיפור הזוגיות לא דורש השקעת אנרגיות גדולות מאלו שכבר מושקעות, ואין הדבר חייב להיות כרוך בקשיים איומים. הזוגיות עלולה להתיש את בני הזוג במידה רבה אם הם לא ישיכלו ללמוד ולהבין, כיצד לכוון את האנרגיות לאפיקים שכל אחד מבני הזוג מעריכים אותם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה