שכן טוב – פרשת השבוע במדבר

פרשת השבוע במדבר - יש הסבורים כי הם אינם מושפעים. "לי זה לא יקרה", "יש לי השקפת עולם ודרך חיים, והיא מגובשת ולא תשתנה". אך המציאות היא שונה.

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת במדבר
 
"מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי קְהָת יַחֲנוּ עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן תֵּימָנָה"
 
ופירש רש"י: "משפחת בני קהת יחנו וגו' תימנה, וסמוכין להם דגל ראובן החונים תימנה, אוי לרשע ואוי לשכנו, לכך לקו מהם דתן ואבירם ומאתיים וחמישים איש עם קרח ועדתו שנמשכו עימהם במחלוקתם"
 
אחד מהגורמים רבי ההשפעה על האדם הם שכניו. החיכוך היומיומי והקרבה הפיזית יוצרות תהליך חיקוי והעתקת צורת דיבור, לבוש ואף השקפת עולם.
 
ועל כן התבטאו חכמים כי בני ראובן, שהיו שכני בני קורח משבט לוי, נסחפו אחריהם למחלוקת על משה ואהרן. ואילו לעומתם בני שבט יששכר, שהיו שכני משה ואהרן נתעלו והיו לתלמידי חכמים.
 
סיכמו זאת חכמים באומרם: "טוב לצדיק וטוב לשכניו… אוי לרשע ואוי לשכנו" (מדרש תנחומא במדבר סימן יב). לכן ענה רבי יוסי לשאלתו של רבו, רבי יוחנן בן זכאי: "אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם"? "שָׁכֵן טוֹב" (אבות פרק ב', משנה ט'). כי אם יבקש האדם שכן טוב לגור לידו, ללא ספק יושפע ממנו, ויפיק תועלת רבה משכנו.
 
אמת כי קשה לבחור שכנים אשר מגיעים לאחר מגורי האדם, אך בודאי שחייבים להתחשב בנתון זה כאשר קובעים את מקום המגורים. יש הסבורים כי הם אינם מושפעים. "לי זה לא יקרה", "יש לי השקפת עולם ודרך חיים, והיא מגובשת ולא תשתנה". אך המציאות היא שונה. ולכן ידעו חכמים בתבונתם כי אל גורם זה יש להתייחס ברצינות.
 
אמת כי בשנות הגלות הארוכות נגזר עלינו לחיות בקרב עמים ואומות השונים מאתנו מכל, לכן נקבעו תקנות מיוחדות כדי שנשמור על המענה המיוחד של ישראל בין האומות.
 
אך כיום הדבר שונה, ומאפשר לקיים את המלצת התנא "שכן טוב".

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה