שמח כדי לחיות!

זוכרים את הרגשת 'להיות שמח כדי לחיות' והאנרגיות השופעות שהיו לנו פעם? האמת, גם אני לא. אז זה בדיוק הזמן לקחת את עצמנו בידיים ולשמוח כדי לחיות!

4 דק' קריאה

ירדנה סלטר

פורסם בתאריך 17.03.21

"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה השחורה בכל כוחו. וכל החולאים הבאים על האדם, כולם באים רק מקלקול השמחה!… והשמחה היא רפואה לכל!… והכלל, שצריך להתגבר מאוד בכל הכוחות להיות אך שמח תמיד, כי טבע האדם – למשוך עצמו למרה שחורה ועצבות מחמת פגעי ומקרי הזמן… על כן צריך להכריח את עצמו בכוח גדול להיות בשמחה תמיד ולשמח את עצמו בכל אשר יוכל, ואפילו במילי דשטותא… צריך שיהיה בשמחה תמיד…" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, כד).
 
וזה מעניין. כי רבי נחמן מברסלב מדבר על כך שבריאות הנפש, תקינה ובריאה, יכולה להגביר מאוד את השמחה שלנו ואת האושר בחיינו. וזאת מהפכה של ממש, גילוי מאוד מרעיש! אפילו לימינו אנו, ימים של חידושים וטכנולוגיה, שיטות ומחקרים שהקדמה מציעה. ואל תשכחו שפעם, לפני מאתיים, שנה כשרבי נחמן מברסלב דיבר על זה וכתב עוד דברים רבים על הנושא בכל הספרים ובעיקר בספרו החשוב ליקוטי מוהר"ן, לא היו שום מחקרים! שום מודעות לפעילות גופנית או שמירה על תזונה בריאה ונכונה, ואיזו השפעה יש כל הפרמטרים האלה על תפקוד המוח. ולמרות זאת, רבי נחמן דיבר על זה ונראה שדבריו מכוונים ממש אלינו, לא רק לתלמידיו אז.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מרשם  להצלחה
לפני הכל, עצור!
שוברת  חומות
 
דיאטה
 
"דפוס החשיבה שלנו מותאם בצורה ישירה לאוכל שאנו אוכלים. כשהגוף נקי וטהור, המוח נקי והאדם מסוגל לחשוב כראוי ולדעת מה הוא צריך לעשות בחייו. אבל דברים לא טהורים בגוף, גורמים לגזים לא טובים שעולים למוח וגורמים לו לבלבול גדול עד שהוא לא מסוגל לחשוב בצורה ישרה ונכונה" (רבי נחמן, ליקוטי מוהר"ן רס"ג).
 
מחקרים מוכיחים היום שדיאטה אכן משפיעה על מצבי הרוח שלנו בדרכים מסוימות. האוכל נמצא כגורם משפיע על המוח, דרך היכולות שלו להעביר כימיקלים ושינויים מבניים פיזיולוגיים שגורמים לשינויים במצבי הרוח.
 
יתירה מזו, באוניברסיטת קליפורניה דיווחו באחד המחקרים שהם עשו את הדברים הבאים: "חוקרים יודעים שהמוח שולח סימנים לקרביים, לכן לחץ ושאר רגשות תורמים לסימפטומים של הקיבה והמעיים. מחקר זה מראה את מה שחשדו בו זמן רב – אבל עד עכשיו הוכח רק במחקרים על חיות – שהסימנים פועלים גם בכיוון ההפוך! שוב ושוב, אנו שומעים ממטופלים שהם אף פעם לא חשו מדוכאים או עם חרדות עד שהחלו לחוות בעיות בערכת העיכול (ד"ר קריסטן אומר שהמחקרים מראים שמערכת-העיכול-מוח זה קשר דו סטרי)".
 
כמומחית לניקוי רעלים מהגוף, אני יודעת היטב שהעובדה שבריאות מערכת העיכול והמעיים היא הכרחית מכל היבט רפואי שמסתכלים על זה. מניסיון אישי, עבודה עם מטופלים ומחקרים מתמשכים מוכיחים לי, שיציבות רגשית וחיוניות (האנרגיות של המטופל) הן דבר שמושפע בצורה ישירה ממה שקורה לו במערכת העיכול, ושניקוי המעי משפיע לטובה על מצבי הרוח ובמהירות. רעילות ומשקל עודף שצמודים לקירות המעי יכולים להיות מלווים באפקטים הרסניים על הרגשות שלנו. וזה כל כך נכון ומדהים, מכיוון שמצב הרוח יכול להשתפר בצורה כל כך משמעותית רק מטיהור הגוף מהרעלים שבו!
 
כושר גופני
 
"על ידי זיעה טובה (כגון שמזיעים על ידי דבר שבקדושה) על ידי זה נעשה שמחה, בבחינת "ושמחת בחגך", בחינה שמחה של יום טוב (ולא דווקא יום טוב ממש, אלא כל יום שהוא בחינת טוב נקרא יום טוב). כי השמחה – על ידי הדמים, כי העצבות – מן הטחול, וטחול הוא עכירות הדמים, וכשמתגבר, חס ושלום, עכירת הדמים של הטחול, על ידי זה באות חולשות, חס ושלום, כי כשהעכירת דמים הוא במידה וביטחון אזי, אדרבא, הוא טובה מה שהטחול מקבל העכירת הדמים, כי נשארין הדמים זכים, אבל כשהעכירת הדמים של הטחול מתגבר, חס ושלום, נעשין חולשות, חס ושלום. והרפואה היא זיעה, כי על ידי הזיעה יוצא הארס שיש בהדמים העכורים שהם הפילו אותו למשכב, חס ושלום, ואזי נשארין הדמים זכים. ואזי זוכה לשמחה… וזה שאנו רואין, שהחולה תיכף כשמזיע נמשך עליו שמחה, כי על ידי הזיעה נעשה שמחה כנ"ל" (שם, ח"ב ו).  
 
הספר "תרופות המלך החדשות – ניתוץ המיתוס של תרופות נוגדות הדיכאון" מאת אירווינג קירש, מדבר על תוצאות של מחקר משנת 2000, שטען שפעילות גופנית מסייעת לטיפול בדיכאון.
 
"קבוצת אנשים הסובלים מדיכאון נחלקה לשלוש קבוצות. קבוצה אחת קיבלה את הטיפול בעזרת כושר גופני. הקבוצה השנייה קיבלה לוסטרל – הטיפול התרופתי הניתן לסובלים מדיכאון. והקבוצה השלישית טופלה הן בלוסטרל והן עם פעילות גופנית. אחרי ארבעה חודשי טיפול לא היו שינויים משמעותיים בין הקבוצות… במילים אחרות, הפעילות הגופנית הייתה אפקטיבית כמו התרופות להפחתת הדיכאון".
 
עשרה חודשים אחרי תחילת הניסוי, דברים נעשו מעניינים יותר והשינויים הפכו בולטים ומשמעותיים יותר בין שלוש הקבוצות: "בנקודה זו, המטופלים מהקבוצה הראשונה – הטיפול עם הכושר גופני, גילו סימני החלמה מהדיכאון בצורה משמעותית מאוד. משמע, פעילות גופנית הייתה הרבה יותר אפקטיבית מתרופות!"
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
משברי  דיאטה
אל תגיד מחר
יש מה  להפסיד
הרגלים חובה לשנות!
 
שישה חודשים אחרי שילדתי את בני הייתי צריכה לצאת לסידורים מוקדם מאוד בבוקר. ובאותו בוקר מיהרתי מאוד. השארתי את התינוק עם בעלי והלכתי במהירות במשך 25 דקות למשרד ובחזרה. עדיין לא נתתי את דעתי על כך שההליכה, סוג של פעילות גופנית, עשתה לי משהו. אבל ברגע שחזרתי הביתה והתחלתי לטפל בתינוק הרגשתי שהאנרגיות שלי מרקיעות לשחקים, ובכלל, שאני מרגישה הרבה יותר טוב. האמת, הרבה זמן לא הרגשתי כל כך חיה! נראה לי שפשוט שכחתי מה תרגיל קטן יכול לעשות למצב הרוח. וזה לא מפתיע, כי תרגילים מהסוג הזה לא רק שמגבירים את זרימת הדם למרוח, אלא משחררים אנדורפין (חומר כימי במוח), תרופת האנטי דיכאון הטבעית של הגוף. ולא רק, אלא גם סרוטונין, מוליך עצבי, שמגביר את מצב הרוח.
 
אז איפה זה משאיר אותנו? זוכרים את הרגשת 'להיות שמח כדי לחיות' והאנרגיות השופעות שהיו לנו פעם? האמת, גם אני לא. אבל הגוף שלנו מרגיש, גם הבריאות וגם השמחה עצמה. אז זה הזמן לקחת את עצמנו בידיים.
 
מבחינה פרקטית, אכלו דברים שמסייעים לניקוי הגוף מהרעלים. ירקות ופירות סחוטים מכילים אנזימים שפועלים כזרזים בתוך הגוף, או במילים פשוטות יותר, הם פועלים כמו סבון ומים, מנקים את הגוף וממלאים אותו באנרגיות. גם הנוזלים, בעיקר מים, חיוניים מאוד לגוף ולניקיונו ולכל הצנרת שיש לנו בגוף. אז שתו מים בנדיבות, תרגישו נוח עם זה. הפסיקו להעמיס על עצמכם את הג'אנק פוד וכל סוגי המאכלים שמכבידים על מערכת העיכול וגורמים לבעיות לא מעטות בה. תזיזו את הגוף, עשו פעילות גופנית – כל מה שאתם אוהבים. עשו הליכה, תרקדו, תשמחו, והכי חשוב – תהיו בריאים!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה