שמחים וגאים

חינוך אמיתי, שהוא משרה פול-טיים-ג'וב, עולה המון זמן, כוח ואפילו כסף. אבל אם אנחנו, ההורים, משקיעים את כל המאמצים, התוצאות יהיו בהתאם!

2 דק' קריאה

הרבנית שיינדל מוסקוויטש

פורסם בתאריך 06.04.21

חינוך אמיתי, שהוא משרה
פול-טיים-ג’וב, עולה המון זמן, כוח
ואפילו כסף. אבל אם אנחנו,
ההורים, משקיעים את כל המאמצים,
התוצאות יהיו בהתאם!

החלטות לדרך חיים, חלק 1

חינוך ילדים הוא אחת המשימות המאתגרות העומדות בפני כל הורה. תמיד הייתי מודעת לעובדה, כי למרות שהייתי הצינור להעביר את עקרונות ודרך החינוך לילדיי, אבל הם אלה שהיו צריכים ליישם אותם באופן מעשי, תוך כדי הבנת היופי שבדרך חיים זו. מסיבה זו תמיד תגמלתי אותם ובשתי דרכים – האחת, שיבחתי ופרגנתי להם, והשנייה, נתתי להם משהו שהם רצו, כדי לתת להם הרגשה טובה על מה שהם עושים.

כאשר תגמלתי אותם הסברתי להם מדוע הם מקבלים את השכר הזה. לילדים אין את היכולת והבגרות להבין את דרך החשיבה והמוטיבציה העומדת מאחורי הפעולות שלנו כהורים, לכן רציתי שהם יבינו מדוע הם מתוגמלים (כי אם הם היו בוגרים כמונו הם לא היו צריכים הורים…)

כמה ברי מזל אנחנו שאנו יהודים וכמה יפים הם החיים שלנו כיהודים, מכרה יהלומים של ממש. אנחנו בהחלט יכולים להיות שמחים וגאים.

יהודים שהיגרו לאמריקה בשנות העשרים, 98% מילדיהם לא נשארו כשומרי תורה ומצוות. היה זה בזמן שאנשים עבדו שישה ימים בשבוע והיום בו לא עבדו היה יום ראשון. לא לעבוד בשבת היה דבר קשה מאוד ואנשים שניסו בכל זאת לשמור את השבת מצאו את עצמם ללא עבודה.

רובם היו חוזרים הביתה בסוף השבוע וקוננו על העובדה ש"קשה להיות יהודי", דבר שגרם לילדיהם להתרחק מכל הקשור ליהדות, הם רצו חיים קלים ואם "קשה להיות יהודי" אז זה לא בשבילם.

שני אחוז מהיהודים שהיגרו היו ברי מזל כשראו כיצד ילדיהם ממשיכים לדבוק בדרך סבא ישראל, למרות שאיבדו את מקום עבודתם בכל שבוע, אך הראו לילדיהם שהם שמחים ומאושרים להיות יהודים. זה היה המזל הגדול והטוב שלהם – לשמור את השבת והמצוות.

עלינו ללמד את ילדינו שמדובר בזכות וכבוד גדולים להיות יהודים ולא קרבן, אבל כדי לזכות בזה אדם צריך להיות מוכן לוותר על דברים שאינם מועילים לו.

מעל לכל, אף פעם לא הייתי צריכה להצדיק את עצמי, או ‘להתנצל’, בגלל הדברים שרציתי שילדיי יעשו, נטעתי בהם גאווה עצומה שאנו שונים – שאנו עמו הנבחר של השם.

חינוך ילדים הוא עניין של פול-טיים-ג’וב מהדבר הראשון שקורה בבוקר כשהילדים עטופים בעזרתה ובאהבתה של אמא, ועד לדבר האחרון בערב – קריאת שמע והשכבתם לישון ברוך ובנעימות עם נשיקה וחיבוק. חינוך אמיתי עולה המון זמן, כוח ואפילו כסף, אבל אם אנחנו, ההורים, משקיעים את כל המאמצים – התוצאות יהיו בהתאם!

תיאורים אלה אינם קצה הקרחון בכל ההשקעה שלי בחינוך ילדיי. אבל אתם בהחלט יכולים להבין מדברים אלה שאמא זאת משרה מלאה! אין זה מספיק לרחוץ, להאכיל ולהלביש את הילדים. הרבה יותר חשוב, בתוספת ים של זמן, היא העבודה שהופכת את הילדים לאנשים הגונים!

אל תיפלו לייאוש אם לא נגעתם בכל מה שהוזכר כאן, מכיוון שאף פעם לא מאוחר להתחיל. יכול להיות שזה לא יהיה קל להשיג דברים כעת, יותר ממה שיכולתם כשהילדים היו קטנים יותר, אבל זה בהחלט מעשי. עם הרבה סבלנות, התמדה, אהבה והבנה, ומעל לכל, מבלי להפעיל כוח.

לא יהיה זה חכם לעשות שינויים רבים בבת אחת. זה יהיה יותר מדי בשבילכם ולא תצליחו להתמיד בזה, והילדים שלכם לא יהיו מסוגלים לסבול שינויים דראסטיים רבים בפעם אחת. טוב יהיה ליישם נקודה או שתיים שאתם חושבים שהן החשובות וברות-ביצוע, והתחילו ליישם אותן תוך כדי תרגול. כשתתרגלו אליהן ותרגישו נוח איתן אז תוכלו לגשת לנקודה הבאה. בכל פעם שהתרגלתם לתרגול החדש תוכלו להציג נקודה נוספת. לאט אבל בטוח תרגישו את השינוי המדהים בביתכם.

זה לא יקרה מיד אבל בעזרת השם, עם הזמן, תראו שילדיכם יפנימו ויקיימו את הדרך החדשה, וינהגו על פי דרך זו – כי זהו חינוך לחיים, זאת תהיה הדרך בה ילדיכם יחיו את חייהם, אנשים נפלאים והגונים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה