שנת הירמולקה

שנת הירמולקה לא הייתה פשוטה, אבל בהחלט גורלית ומכריעה בשבילי. האתגרים שהביאה בכנפיה הצמידו אותי לא פעם לפינה כשבאוויר מרחפת השאלה הגדולה...

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

שנת הירמולקה לא הייתה פשוטה,
אבל בהחלט גורלית ומכריעה בשבילי.
האתגרים שהביאה בכנפיה הצמידו
אותי לא פעם לפינה כשבאוויר מרחפת
השאלה הגדולה…
 
 
1990 הייתה שנת הירמולקה.
 
למה?
 
כי בשנה הזו התחלתי ללכת עם כיפה בציבור.
 
הפעם הראשונה הייתה, כשהיא על ראשי, כשהלכתי לבית הכנסת בערב שבת. כשהאיש הזקן ראה שאני עומד להוריד אותה מעל הראש בדרך החוצה הוא אמר לי, " תשאיר אותה על הראש, זאב, היא לא כזאת כבדה…"
 
ההיגיון שלו באמת עבד, אבל…
 
תוך חמש דקות רכב מלא בשיכורים הגיח מקצה הרחוב, החלון נפתח והם צעקו, "הי, מאיפה הדבר הגזעי הזה שעל הראש שלך? אתה יכול להשיג לנו 'כובע' כזה?…"
 
שבועיים אחרי המפגש עם החבר'ה השיכורים, כשהלכתי ברחוב ובעודי מתרגל לירמולקה שעל ראשי, זקנה חביבה עברה לידי וסיננה מבין שיניה "יהודי מלוכלך".
 
חודש אחי המפגש עם הזקנה, חציתי את הכביש ואז ראיתי ילדה קטנה שמצביעה עלי ואומרת לאבא שלה, "תראה אבא, יהודי!"
 
שמעתי שכאשר אדם רוצה להתקרב לבורא עולם אז הוא חייב לעבור כמה אתגרים, אבל מה אגיד לכם, זה הפך להיות משהו רציני. 1990 הייתה שנה בהחלט גורלית ומכריעה בשבילי.
 
מאמרים נוספים בנושא:
איזו כיפה יש לאלוקים?
אל תפסיקו לרצות
תישארו  במשחק
 
ב-1990 אומנם התחלתי לעבוד כפסיכולוג אבל המשכתי את לימודי הפסיכולוגיה לתואר גבוה יותר. החבר'ה מהפקולטה הגיבו בזלזול ובוז למראה הירמולקה שעל ראשי. אחד המבוגרים שבהם פנה אלי ואמר לי, "באמת, ד"ר בלן, להיות אדם עם אמונה דתית זה דבר אחד, שהרי גם ככה כל האמונות למיניהן מנוגדות לכל הנלמד כאן, אבל הלבוש הדתי שלך פוגע בכמה אנשים. לדת אין שום מקום במקום כמו שלנו" הייתה הקביעה החד משמעית שיצאה מפיו.
 
התחלתי לתהות אם הירמולקה שעל ראשי תהיה גם סיבה לצמצום הפרנסה שלי…
 
ואכן, באותה תקופה עבדתי במשרה חלקית באחת הקליניקות בעיר. כשמנהל הקליניקה ראה אותי עם הכיפה על הראש הוא לא אמר שום דבר, רק חייך. אבל, וכאן נכנס אבל גדול, הוא כבר לא הפנה אלי אנשים לטיפול. נאלצתי להתפטר.
 
לא איבדתי את התקווה. הרגשתי שהקריירה שלי עוברת תפנית מסוימת. זה קרה כשהוזמנתי להרצות בכנס של מדענים בניו יורק. היה שם אדם חשוב מאוד, נשיא של חברה גדולה. הוא אף פעם לא פגש אותי באופן אישי. כשעליתי על הבמה ועמדתי ליד הפודיום כדי לשאת את דבריי בפני קהל גדול של פסיכיאטרים ופסיכולוגים, המנהל זרק לחלל האולם הערה, "דרך אגב, ד"ר בלן, אני מקווה שתצטרף אלינו לארוחת צהריים, צלי חזיר הוא חלק מהתפריט…"
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
זה לא מה שרואים
מבחן כדור הגומי
קול  קורא
 
אחרי הנאום שלי אחד הפסיכיאטרים שהיו בכנס, כזה שהתרגז לא מעט מהמראה שלי ובהמשך הסתבר שגם מהנאום, פנה אלי ואמר לי בלי בושה, "זה היה הנאום הכי מטופש ששמעתי בחיי המקצועיים". הוא שאל אותי אם אני בכוונה הורס את הקריירה שלי ואיך לא ידעתי ש"דעות רוחניות ארכאיות" כמו שלי פשוט מעליבות את הקהל המקצועי שהגיע עד הלום?!?…
 
אחרי ש"ערקתי" לצד השני, כלומר למגזר הדתי-חרדי, חשבתי שהחיים שלי יהיו קלים יותר, אבל זה לא מה שהיה.
 
אחד המורים הראשונים שלי בישיבה הציע לי לרדת מהתחום הזה וללמוד יום שלם. הוא אמר לי שהמקצוע שלי לא שימושי וכדאי לי ללמוד יותר ולעודד אחרים לעשות כמוני.
 
מישהו אחר אמר לי שאני יכול לעבוד בתחום הזה, אבל עדיף להוריד את התואר "דוקטור" כי זה קצת מפחיד אנשים כל העניין הזה של תואר ומקצוע שכזה, אנשים לא מרגישים בטוחים.
 
מי יודע מה היה קורה איתי אם לא הייתי מגלה את ספריו של הרב שלום ארוש. ספרים שדיברו אל שני החלקים שבי – הפסיכולוגי והרוחני, והראו לי איך אפשר לשלב בין השניים ולהצליח.
 
הרב שלום ארוש כותב על כל תחום בחייו של האדם, כולל הנפשי-פסיכולוגי, על הקשר בין איש ואישה, איך לגדל ילדים בריאים ושמחים, איך למצוא את המשימה שלנו עלי אדמות, איך להפוך מטרות למציאות ולעודד את עצמנו להשיג אותן, איך לעזור לאחרים לשחרר את הכוח הטמון בהם כדי למצוא את האושר והשמחה האמיתיים.
 
כל מטפל יהודי שרוצה ללמוד אמונה יכול להיות סוכן פוטנציאלי שיכול לעשות שינויים אדירים אצל אנשים מדוכאים. האושר שאנשים חווים בעקבות לימוד האמונה והחיים איתה הוא הרבה מעבר להשגה שלנו, הרבה מעבר למושג האושר שאנשים בדרך כלל מכירים. עם החכמה של הרב שלום ארוש אדם יכול ללמוד דרך חדשה ונפלאה לריכוז, חשיבה, הרגשה והתנהגות, ובעיקר – לפתור את הבעיות בחייו.
 
היצר הרע הוא מקור הרגשות השליליים של האנשים, לתגובות שלהם על כישלונות שהם חווים בחיים ולחסרונות שלהם. אימון עם אמונה הוא סוכן טוב של בורא עולם לחמש אנשים עם אסטרטגיות וטקטיקות מועילות מול היצר – התפקיד החשוב והעיקרי שהמורים בתחילת הדרך לא יכלו למלא אצלי כמטפל. יהי רצון שבורא עולם יזכה אותנו תמיד את האמת, ובעיקר אני מאחל את זה לרב היקר שלי – הרב שלום ארוש, מכיוון שהוא מנהיג של רבבות אנשים בכל רחבי העולם, וממנו הם מבקשים עצות אמיתיות לחיים.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה