שער התבונה פרק ז – י טבת

י טבת - שמירת הלשון - שער שני – שער התבונה – פרק ז - ואיתא בתנחומא [ד] על הפסוק (טז, יח): "ושפטו את העם משפט צדק", אמר רבי יהודה ברבי שלום...

1 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

י טבת
 
שמירת הלשון
 
שער שני – שער התבונה – פרק ז
 
ואיתא בתנחומא (פרשת שופטים) [ד] על הפסוק (טז, יח): "ושפטו את העם משפט צדק", אמר רבי יהודה ברבי שלום, שיהיו מטין ומלמדין עליהם זכות לפני הקב"ה. ממי אתה למד? מגדעון בן יואש, שבימיו היו ישראל בצרה, והיה הקב"ה מבקש אדם שילמד עליהם זכות ולא היה מוצא, שהיה הדור דל במצוות ובמעשים, כיון שנמצא זכות בגדעון, שלימד עליהם זכות, מיד נגלה אליו המלאך, שנאמר (שופטים ו, יב יד): "וירא אליו מלך ה’, ויאמר לך בכוחך זה" – בכוח זכות שלמדת על בני, הוי: "ושפטו את העם משפט צדק", שיהיו מלמדים זכות על הדור. מכל זה נוכל להבין מעלת המלמד זכות לפני הקב"ה. ונעשה אחר כך מרכבה להאור של היכל הקדושה שנקרא היכל הזכות, ששם מזכירים זכותם של ישראל, ככתוב בספר החרדים.
 
 
***
 
מתוך "סם החיים" השלם
 
פרק כו – בו יבואר דחיות רמאות היצר הרע המנסה לייאש את האדם משמירת הלשון
 
ו – יהיה לנגד עיניו מעשה של תלמידי רבי עקיבא
 
אף שהוא רואה כמה אנשים חשובים שאינם זהירים בכוח הדיבור, אל ילמד מהם [ויהיה לנגד עיניו מעשה של עשרים וארבעה אלף תלמידיו של רבי עקיבא, (ובמהרש"א (יבמות דף סג) כתב שאפשר שדיברו לשון הרע אחד על חברו), שפגעה בהם מידת הדין לבסוף על שלא נהגו כבוד זה בזה]. ומכל מקום בדעתו ידון אותם לכף זכות, שלא התבוננו בחומר העניין שיש בזה. (חובת השמירה לח"ח זצ"ל פרק י).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה