תגיד את זה לשופט

לשנות את הטבע שלנו זה לא משהו שקורה בן-לילה. כדי להשיג מטרה עצומה כזו צריך זמן, רצון והתמדה. כי אם לא, לך תגיד את זה לשופט.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

לשנות את הטבע שלנו זה לא
משהו שקורה בן-לילה. כדי להשיג
מטרה עצומה כזו צריך זמן, רצון
והתמדה. כי אם לא, לך תגיד את
זה לשופט.
 
 
זה מפליא מה שבן אדם יכול להשיג עם הכוח שהוא קיבל בפה – היכולת לדבר. ולא סתם לדבר, אלא להפוך את הדיבור לתפילה  אישית, כזו שיוצאת מליבו במילים שלו. כי למילים יש כוח להפוך עולמות ולשנות דברים שלא חלמנו עליהם בכלל, בטח לא על הכוח שיש לנו בשפה הכי יפה שלנו עם בורא עולם – התפילה.
 
רבי  נתן מברסלב מתאר את מאמציו ועבודתו של רבו – רבי  נחמן מברסלב, את הדרך בה זיכך את עצמו מהתאוות, ובעיקר מתאוות הניאוף (התאווה הכללית שכוללת בתוכה את כל התאוות) כך: היו לו אינספור מניעות, קשיים ומאבקים עד שהצליח לבטל את התאווה הכללית (ניאוף). אינסוף תפילות, תחנונים ודמעות הוא שפך לפני בורא עולם שיזכה ויציל אותו מהתאוות, ומזו בפרט, ובסוף הוא הצליח עד שהיה הדבר פלא בעיניו – איך אנשים יכולים לסבול תאווה שכזו, והיה אומר שאדם צריך לזכך עצמו מהתאוות, ומזו בפרט, ממש לאיין את עצמו ממנה (על פי דברי רבי נתן מ"שבחי הר"ן).
 
רבי נתן מוסיף שרבי נחמן לא היה יכול לדבר עם כל אחד על העניין הזה, מכיוון שישנם אנשים שכל כך משועבדים לתאוות עד שהם לא מסוגלים לשמוע או להבין, אלא אם כן יעקרו אותה מתוכם. זאת, משום שהתאוות גורמות לאדם כעס, חרדות ומתחים, זעם רב בגלל שההתנהגות שלו אינה אמיתית, ואלה דברים שעלולים להוביל אותו לעבירות רבות אחרות, חלילה. וההיפך, אדם בטעות יכול לחשוב שהוא כבר השיג את דרגת הקדושה האישית הגבוהה שישנה – אבל זו גאווה לשמה, מכיוון שגאווה היא סימן לכך שאדם עוד רחוק מהקדושה ושהוא רק מוליך את עצמו שולל…
 
מאמרים נוספים בנושא:
60  דקות
חברתי  התפילה
הכרטיס  הזוכה
תפילה – להשלים את  החסר
 
לפעמים אנשים מושכים בכתפיהם כלא מבינים, "מה אתה רוצה ממני? התאוות זה משהו שטבוע בי. איך אפשר להתגבר על משהו שטבוע בך מהיום שנולדת?" התשובה שלי לאנשים האלה היא, תארו איך שופט היה מגיב אם האדם שעומד מולו במשפט, גנב או רוצח למשל, היה אומר לו: 'עם כל הכבוד, כבוד השופט, אבל ככה נולדתי, עם נטייה לגנוב/לרצוח, מה אתה רוצה שאעשה?…' אז כמו שאתם מבינים, 'זה טבוע בי' זה לא תירוץ! בפרט בגלל שהשם יתברך נתן לנו את ארגז  הכלים שבו יש לנו את הכלי בהא הידיעה – התפילה, כדי להתגבר על כל מיני טבעים שחקוקים בנו מיום היוולדנו.
 
תפילה עקבית היא הדרך הכי טובה להשיג את המטרה אותה אנו שואפים להשיג, בעיקר אם מדובר בקדושה האישית שלנו, בשמירת  הברית והעיניים. תפילה היא כלי של תהליך מתמשך, ובמקביל מחזקת את האדם. אדם שמתפלל מקבל את ההרגשה הטובה שהוא עושה את הדבר הנכון עם הכוח הנכון, וכל השאר על בורא עולם.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
כשאני רוצה, שמים וארץ מתהפכים
חטוף  ולך
תפילה של אישה
 
ואומר רבי נחמן, בספרו ליקוטי מוהר"ן "… וזה בחינת ארך אפיים, היינו מה שאינו ירא משום דבר ואינו משגיח על שום ביטול ובלבול בעבודתו, רק עושה את שלו, זה בחינת ארך אפיים, שאין שום דבר יכול לבלבל אותו כי לא אכפת ליה שום דבר, רק עושה את שלו בעבודתו את השם יתברך, כי ארך אפיים תלוי בבחינת אמונה, שהיא היפך עבודה זרה, אז נתבטל חרון אף וזוכים לאריכת אפיים (סבלנות), היינו שיאריך אפו על דבר בלבול ומניעה שעובר עליו…שיסבול הכל ולא יתעצב ולא יתעצל על ידי זה כלל, רק יעצור רוחו  ולא אכפת ליה כלל…" (חלק א, קנ"ה).
 
"רק עושה את שלו", ורבי נחמן מתכוון לתפילה – הזמן שאדם מקדיש בתפילה האישית שלו לנקות את עצמו מהתאוות "ואינו משגיח על שום ביטול ובלבול".
 
לשנות את הטבע שלנו זה לא משהו שקורה בן-לילה. כדי להשיג מטרה עצומה כזו צריך זמן, רצון והתמדה והרבה מאוד תפילה, וכמה שיותר. לכן אל תאשימו את עצמכם אם אתם לא מצליחים מיד בהתחלה. עשו את העבודה שלכם בשמחה עם תפילה, עם בקשות ותחנונים לבורא עולם, כי רק הוא יכול לעזור לנו מול הפיתויים שהיצר הרע מציב לנו כל הזמן בדרך, מהתחבולות והמלכודות שלו. עשו מה שאתם יכולים ואל תתייאשו. עם הזמן, אם תתמידו, התפילה שלכם תיענה והרצון יהפוך לחלום שיתגשם, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה