תזונה מן הצומח, מה אוכלים?

רבים מאיתנו מפחיתים בשנים האחרונות תזונה מן החי, ואחרים רוצים להיגמל ממנה כליל. אורי שביט על כל מה שאתם צריכים כדי לדעת על תזונה מן הצומח.

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 04.04.21

אין יום שאנחנו לא שומעים סביבנו עצות תזונתיות, שומעים על מחקר חדש או על תחקיר שמגלה משהו שלא ידענו קודם על האוכל שלנו. רק לאחרונה ארגון הבריאות העולמי הכריז על בשר אדום ומעובד כעל מסרטן באותה רמה כמו סיגריות ואסבסט, ובכל שני וחמישי מתגלה סלמונלה בביצים. העלייה במודעות לנזקים הבריאותיים שבאכילת מזון מן החי הולכת וגוברת ואיתה הרצון לצמצם את צריכת המזונות הבשר, מוצרי החלב והביצים. אך מי שמתכוון להוציא את חלקם או את כולם מהצלחת, צריך גם לדעת מה כן להכניס אליה ואיך אפשר לקיים תזונה בריאה ומאוזנת, בלי כל המרכיבים שהתרגל לאכול כל החיים.

 

ראשית, חשוב לדעת שזה אפשרי וגם בריא. כיום יש תמימות דעים בקרב אנשי המדע והתזונה לגבי תזונה מן הצומח שיכולה לספק לגוף את כל צרכיו בכל שלב של החיים (פרט לוויטמין 12 שיש לקחת בתוסף), ואף להועיל במניעה ובהתמודדות עם מחלות קשות, כאשר היא בנויה כהלכה. חשוב לבנות תזונה כזאת כהלכה, כך שהגוף יקבל את כל הדרוש לו ואנחנו נרגיש שבעים, מרוצים ומסופקים. מעקב אחרי הכללים הבאים יוכיח לכם עד כמה הדבר פשוט:

 

מגוונים – הסוד לקבלת כל החומרים המזינים שהגוף שלנו זקוק להם הוא גיוון המזון שאנחנו אוכלים. כל חומר גלם מבין קבוצות המזון הצמחי: דגנים, קטניות, ירקות, פירות, עלים, אגוזים וזרעים, מכיל חומרים מזינים שונים. צריכה יומיומית של נציגים שונים מהקבוצות הללו, כפי שרובנו עושים בכל מקרה, תעניק לגוף את כל צרכיו. זה נשמע מסובך, אבל ארוחה פשוטה של חומוס ופיתה עם סלט ירקות מכילה כמעט כל מה שצריך, כמו גם אורז עם שעועית או חמין צמחוני, כשלצידם ירקות טריים. לא חייבים לשלב את כל המרכיבים בארוחה אחת כמובן, ואפשר לאכול אותם לאורך היום.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אוכלים קטניות: מכל הסיבות הנכונות

16 סיבות לאכול נכון

לא רק גוף בריא

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

הרמב"ם ממליץ

בריאות? הכי טבעית שיש!

 

מאזנים – גם בתוך הקבוצות השונות יש חשיבות לגיוון בחומרי הגלם, מכיוון שכל אחד מהם חיוני לנו באופן שונה. אל תאכלו רק עדשים מקבוצת הקטניות, אלא גם שעועית בצבעים שונים, גרגרי חומוס, לוביה ועוד. אורז זה נפלא, אבל יש דגנים נוספים כמו גריסים, חיטה על צורותיה השונות (פסטה, בורגול, פתיתים), קינואה וכדומה. כך גם לגבי פירות, ירקות, עלים ירוקים, אגוזים למיניהם וזרעים כמו שומשום, שיש בו תכולה משמעותית של סידן וברזל.

 

מתארגנים – כדי להצליח לשמור על תזונה מאוזנת ומגוונת, שנשענת בעיקר על חומרי גלם טבעיים ולא מעובדים, כדאי להתארגן מבעוד מועד. ביום שבו יש לכם יותר זמן להיות במטבח, הגדילו את הכמויות שאתם מכינים. כך תוכלו לשמור במקרר חומרי גלם נקיים ומוכנים לעבודה, שבעזרתם תוכלו להכין ארוחה מלאה, מזינה וחמה בתוך דקות. דגנים וקטניות מבושלים יישמרו היטב כשהם ללא תוספות (מלבד מלח ושמן) בקופסא סגורה במקרר לאורך השבוע. שולפים מהמקרר, בוחרים את השילוב המתאים, מוסיפים ירקות ומכינים מוקפץ, תבשיל, סלט או קציצות בתוך דקות.

 

 

מגוונים, מאזנים, מתארגנים – הסוד להזנת הגוף בצורה נכונה!

 

 

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח "טבעוניות נהנות יותר", שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה