תחילת שנה במחשבה תחילה

תחשבו טוב, יהיה טוב. למה? כי הכל הולך אחרי ההתחלה. איך מחשבה קשורה להתחלה? רגע לפני שהיא כאן, הרב שלום ארוש עם הטיפ הכי חשוב לשנה החדשה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

תחשבו טוב, יהיה טוב. למה? כי
הכל הולך אחרי ההתחלה. איך
מחשבה קשורה להתחלה? רגע לפני
שהיא כאן, הרב שלום ארוש עם הטיפ
הכי חשוב לשנה החדשה.
 
 
אומרים שהכל הולך אחרי ההתחלה, וזה נכון. אבל הכל גם הולך אחרי המחשבה. כי איך (גם את זה) אומרים? סוף מעשה במחשבה תחילה…
 
המחשבות שלנו הם החיים שלנו. זו סיבה מספיק טובה לחשוב בימי ראש השנה (ובכל השנה כולה) מחשבות טובות, בונות וחיוניות. להיות סמוכים ובטוחים שהכל, אבל הכל, לטובה, ייחתם לטובה ושאין צורך לדאוג כלל.
 
השאלה היא, איך עושים את זה? איך נחשוב רק טוב כדי שיהיה טוב? שלא נדאג בכלל? ובכן, בראש ובראשונה, זה תלוי באמונה של האדם. ואמונה, משמעה להאמין שאין עוד מלבדו, יש רק את בורא עולם שהוא הטוב והמיטיב וכל מה שהוא עושה – הכל ממנו ורק לטובה! אז הנה לנו סיבה מספיק טובה שאין לנו שום סיבה לדאגה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
גנב הזמן, שמעתם עליו?
מחשבות  מטרידות
לתרגל בעזרת המחשבות
 
האמונה, כידוע, היא הנכס הכי יקר ביותר שיכול להיות לאדם. ונכס כזה לא בא בקלות או בלי מאמצים. צריך לשקוד, לעמול ולהתאמץ להשיג אותו. לשמור עליו מכל משמר ובכל מצב, לא משנה מה עובר עלינו. נכון, לפי ההיגיון, השכל או הטבע, לפעמים הדברים נראים קודרים ואפלים, סוערים ומטלטלים, הדבר היחיד הוא להחזיק באמונה ובביטחון בבורא עולם בכל מחיר. אחרי הכל, מה נפסיד אם נעשה את זה? אדרבה, לפי מה שלמדתי וראיתי לאורך כל השנים – רק מרוויחים! כי האמונה מעניקה חיים של שלווה ורוגע נפשי גם אם דברים לא מסתדרים, ובעיקר אם מאמינים שהכל לטובה והכל יבוא על מקומו בשלום. כי הדאגה, אין לה מקום בתוכנו, היא לא מועילה ולא פותרת שום בעיה. אז מה הטעם לדאוג? לחשוב כל היום על מה יהיה ואיך יהיה?
 
הנה לנו דרך וגישה נפלאה לחיות נכון מול משברי החיים ושטף המים הזדונים של העולם הזה, שהוא – בנוסף לגוף הגשמי של האדם – הוא היפך האמונה. העולם משדר לנו גשמיות וחומריות, סגידה לחיצוניות, הגוף משדר תאוות – שקרים והבלים, שבתוספת מחשבות רבות, הופכים למכשולים הכי גדולים של האדם. משדרים בלי סוף כפירה וחושך, ובלבולים רבים שמובילים לייאוש. אך רק ההתחזקות באמונה ושידור ישיר מתוכנו לעצמנו ללא הפסקה שהכל שקר, הבל הבלים, כמו שאומר החכם באדם – שלמה המלך ע"ה, חושך רוחני וגשמי, ואילו הדבר האמיתי והיחיד הוא האמונה בבורא עולם, שמובילה למחשבות טובות.
 
זו הסיבה שבימים אלה אנו מרבים באמירת מזמורי תהלים המלאים בדברי ביטחון רב. למה? כידוע, דוד המלך היה צריך לחזק את עצמו כל הזמן באמונה, אחרת היה נופל. קל וחומר אנשים כערכנו שחייבים להתחזק ולהאיר את אור האמונה בתוכנו, את הביטחון בבורא עולם, להאמין בלי פשרות שהקב"ה – אבא שבשמים – אוהב אותנו אהבת אמת בלי שום תנאי, משגיח עלינו בהשגחה הפרטית והמדויקת שלו כמו אבא טוב שדואג לילדיו, אבא שלא עוזב אותנו לרגע.
 
מי כן עוזב? האדם את הבורא. האדם את האמונה. הוא זה ששוכח לתלות עיניו בבורא עולם ולבקש ממנו את העזרה, את הכוח והמחשבות הטובות לצלוח את החיים האלה על הצד הטוב ביותר. אז מה הפלא שרואים אנשים לחוצים ודואגים? למה אנחנו בכלל חושבים שאנחנו מנהלים את העולם ואת החיים שלנו? למה לקחת על עצמנו עול בלתי נסבל ובלתי הגיוני בעליל ולנסות לנהל את המציאות המורכבת מאין סוף פרטים שלאדם הפשוט והקטן אין שום תפישה בהם?
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
עוד כמה צעדים ואנחנו שם
ארבעה צעדים להצלחה
מה אתם עושים בשבוע האחרון של השנה?
 
לעומת זאת, אדם ששם כל מבטחו בבורא, שמרים עיניו אל השמים באמת, מיד נמשכת עליו השגחתו של הבורא בצורה הכי יפה ונפלאה. הוא רואה במו עיניו איך הקב"ה מנהל לו את החיים על הצד הטוב ביותר, בחסד וברחמים גדולים ועצומים, בלי שום השתדלות או תחבולות מצד האדם.
 
העולם הזה חולף ועובר כצל פורח, אז מה יש לנו להפסיד אם נשליך את עצמנו על הבורא? ממילא הכל הבל הבלים, מה נפסיד אם נאמין ונבטח באבא שבשמים – כסף? הצלחה? ההצלחה האמיתית שנשארת לאדם לנצח נצחים היא הקניינים הרוחניים שהוא רכש והשיג בעולם הזה, והאמונה היא הקניין העיקרי והחשוב ביותר. וכשיש לך נכסים כאלה ביד אתה זוכה ליהנות מחיים רגועים ונטולי מתחים, הברכה שורה במעשי ידיך ואפשר ליהנות מהחיים כבר כאן.
 
אז רגע לפני שהיא מתחילה – השנה החדשה, רגע לפני שכולנו נעבור כבני מרון לפני השם יתברך ביום הגדול והמיוחד של השנה, יש לנו אפשרות לנצל את המתנה שבורא עולם נותן לנו ולקיים בעצמנו את "ובחרת בחיים" – להשליך את עצמנו עליו ולעבור את השנה, והחיים בכלל, בקלות ובשמחה, לא ליפול ברשת של הבלי העולם הזה שמושכים את האנשים לבזבז את ימי חייהם ברדיפה אחרי קניינים גשמיים, סגידה לחיצוניות, כבוד, פינוקים ונוחות, תאוות הגוף ועוד, שלא רק שאלה דברים שאינם ניתנים להשגה כלל אלא מביאים צער על האדם כשאדם נאלץ להתמודד, בסופו של דבר ,מול העובדה שהוא לא תושב קבע בעולם זה, אלא ארעי זמני וחולף וכל יגיעותיו היו פשוט לריק.
 
והכל, כמובן, מתחיל במחשבה. הלך החשיבה של האדם הוא המוביל אותו לחיים שהוא בוחר – הקלים, הנעימים, המתוקים ומלאי ביטחון כשבורא עולם מלווה אותו בכל רגע, כשהוא מאמין שהקב"ה משגיח עליו בכל פרט ובהשגחה מדויקת, או כשהוא מחליט להיות בעל הבית, המנהל של העולם ושל עצמו (והתוצאות האיומות של חשיבה כזו ידועות…). כי איך אומרים, הכל הולך אחרי המחשבה, ואם המחשבה כבר בהתחלה, כבר בראש של השנה, בראש של האדם, היא טובה ונכונה גם חייו יהיו טובים ונכונים.
 
יהי רצון שנזכה לשנה טובה ומתוקה ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה