תכנית 14 הנקודות

פסח בפתח, ההוצאות של החג הקודם עוד מהדהדות ואלה של החג הבא כבר עומדות בפתח. אל תילחצו! הרב אליעזר רפאל ברוידא עם תכנית 14 הנקודות שתעשה לכם חיים קלים וזולים.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 14.03.21

פורים כבר נסע, הוא כבר לא כאן. אנחנו עדיין עומדים ברציף ומחכים לרכבת הבאה, כלומר לחג הבא עלינו לטובה – פסח. וזה אומר, שעוד לפני שפורים עזב אנחנו כבר הגברנו הילוך עם פנים להסתערות על חשבון הבנק שלנו. וזה מתחיל עם ההכנות לחג החירות שיש בהן ים של ניקיונות, ציפיות, וכמובן, הוצאות.

 

"למה עושים מזה כזה רעש?" אמרו לי לא מעט אנשים. "היום עם כרטיס האשראי, שולפים, מגהצים וזהו".

 

אבל זה מה שהם חושבים. נכון שהכרטיס הזה עוזר, אבל גם צריך להיות מחושבים ולדעת שאם עכשיו מגהצים בתחילת החודש הבא, או באמצעו, צריך לשלם על הגיהוץ הזה. כשחודש חדש מגיע ועשן מסעי הקניות מתפזר, רשימת הרכישות שלנו מתגלה במלוא הדרה ויש כאלה, כפי שאמרו לי לא פעם, לא יודעים איך להסתכל עליה ולשלם אותה.

 

ובנקודה זו מתחילה הבעיה הגדולה. כשקשיים כלכליים עומדים בפתח הבית כמו אורחים עם מזוודות שבאו להשתקע לזמן לא מוגבל, הריבים והבלגאן חוגגים וגורמים להרס שלום הבית והזוגיות.

 

התלמוד מודע לכאוס שבעיות פיננסיות יוצרות בשלום בית, ולכן אומרים חז"ל שכאשר אין לאישה קמח בביתה היא מיד צועקת. אף אישה לא אוהבת לעמוד במטבח מול ארונות ריקים, אף בעל לא נהנה להסתכל על פירוט הרכישות שקיבל מחברת האשראי. אפילו אם הוא מוגש בצורה יפה ומושקעת. חשבון זה חשבון, הצבעוניות הזו לא ממש מנחמת…

 

לא מזמן הגיע אלי זוג שהתמודד עם קשיים כלכליים לא פשוטים. ישבנו ביחד והכנתי להם תכנית שיקום, שהובילה גם לשורש הרוחני שיצר את הקשיים הכלכליים הללו. התבוננו על כל מה שעלה מהשיחות וכך נוצרה תכנית 14 הנקודות להתמודדות ולהימנע מבעיות כלכליות. "ככל שתדבקו בהן" אמרתי להם, "כך תוכלו לישון יותר רגועים בלילה וגם ליהנות מחג הפסח, שהוא חג החירות, במלוא מובן המילה, וזה אומר גם חירות מהחובות".

 

מאמרים נוספים בנושא:

תקציב משפחתי בחמש!

מכורה לקניות

לראות טוב: תהפכו את זה למקצוע!

אחד ועוד אחד

בעלי קמצן

בולמוס הקניות
הסוף לקניות באשראי

להרגיש כמו כולם

 

נקודה 1 – שבו עם בני הזוג על כוס קפה או תה (מה שאתם אוהבים) והכינו רשימה של כל ההכנסות וההוצאות החודשיות שלכם.

 

נקודה 2 – ארגנו את ההוצאות בסדר עדיפויות, מהגבוהה לנמוכה.

 

נקודה 3 – אם ההוצאות שלכם חורגות מההכנסה, התחילו למחוק את ההוצאות שנמצאות במקום נמוך בסדר העדיפויות שלכם, כך עשו עד שתאזנו את התקציב שלכם.

 

נקודה 4 – אני יודע שזה קשה, אבל השתדלו להימנע כמה שיותר מרכישות בכרטיס האשראי, לפחות בתקופות בהן אתם משקמים את חשבונות הבנק שלכם. אם יש מזומן, השתמשו בו וכמה שיותר. זה עדיף.

 

נקודה 5 – הסתכלו על כל מה שאגרתם וצברתם במשך השנים, על כל הרכישות שביצעתם רק בגלל שהחפץ או הבגד הזה קרצו לכם לרגע אבל לא הוסיפו שום דבר לחיים שלכם. מכרו או תרמו אותם, כך תעשו טוב לעצמכם וגם לנזקקים לא מעטים שאין להם.

 

נקודה 6 – זכרו שבורא עולם נותן לכם את כל מה שאתם צריכים בחיים בצורה מדויקת ובהשגחתו הנפלאה. אל תבקשו בונוסים רק כדי ליישר קו עם השכנים או בני משפחה שקנו ואתם חייבים שגם לכם יהיה את זה. מבחינה רוחנית, חובות נובעים מדברים שאנחנו לא באמת צריכים, מהתאוות לדברים שלא תמיד נחוצים לנשמה שלנו. אל תולכו שולל אחרי אפקט העדר, קניות מיותרות במקרה זה.

 

נקודה 7 – חז"ל שואלים – איזה הוא עשיר? ומיד עונים – השמח בחלקו! אל תצפו שדברים שרכשתם או מסעי קניות מטורפים יספקו רעב רגשי או רוחני.

 

נקודה 8 – אמצו את היכולת ללכת או השתמשו בתחבורה ציבורית. אם אתם לא צריכים את הרכב השני שיש עליו הוצאות של דלק וביטוחים ואתם יכולים להסתדר עם אחד, או עם תחבורה ציבורית, עשו זאת. כך תחסכו הרבה כסף וזמן שמושקע על דברים שהם בגדר מותרות.

 

נקודה 9 – אל תחסכו על חינוך הילדים. התלמוד מבטיח לנו שנתוגמל עד האגורה האחרונה בהשקעה המיוחדת הזו.

 

נקודה 10 – קיימו את מצוות "עשר ותתעשר". לוקחים עשירית ממה שהרווחנו החודש, אחרי הוצאות, ומעבירים לצדקה. בורא עולם שמח בקיום המצוות שלנו ולכן יעניק לנו עוד ועוד כדי לעשר ולשמח נזקקים.

 

 

לישון טוב בלילה? זה בהחלט אפשרי, רק צריך לדעת להשקיע את הכסף בצורה חכמה!…

 

נקודה 11 – הימנעו מלבזבז כספים על דברים מיותרים כמו אלכוהול וסיגריות. אין לכם מושג איך זה משפר את המצב בבנק וכמובן את הבריאות.

 

נקודה 12 – למדו את הילדים שלכם להיות שותפים במטלות הביתיות או בגינה. אפשרו להם להרוויח את דמי הכיס שלהם בעמל כפיהם. זה טוב לחינוך וגם עזרה נפלאה בבית. ילדים לא מפונקים יודעים להסתדר יותר מבחינה כלכלית כשהם מתבגרים.

 

נקודה 13 – בעלים, כבדו את נשותיכם! כך מבטיחה הגמרא: מי שמכבד את אשתו מעשיר.

 

נקודה 14 – לעולם אל תאבדו את מזגכם. כעס גורם לקשיים כלכליים ודוחה מאה פרנסות! רבי נחמן מברסלב אומר, שלא פעם כאשר אדם צריך לקבל שפע משמים, המבחן הראשון שהוא צריך להתמודד איתו לפני כן הוא סיטואציה עם כעס. אם עוברים את המבחן ולא נופלים לכעס, השפע בוא יבוא.

 

ויש גם בונוס מיוחד! המספר 14 בגימטרייה הוא של המילה "יד". דוד המלך ע"ה אומר לבורא העולם: "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", במיוחד כשזה מגיע להוצאות על קיום המצוות כמו השבת והחגים הנפלאים בהם זכינו. ובימים אלה זה פסח שנמצא ממש מעבר לפינה. לכן השתדלו לומר אחרי האוכל – עם לחם כמובן, את ברכת המזון. יש בה סודות גדולים ובדוקים לחיי שפע.

 

בזה הרגע קיבלתם 14 נקודות-טיפים נפלאים לבנות תכנית חילוץ כלכלית לימים אלה ובכלל, ולעבור את חג הפסח עם חירות עצומה, שפע והמון שמחה. בהצלחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה