תנינא – תורה א- תקעו ממשלה

ליקוטי מוהר"ן תנינא - תורה א - כי איש הישראלי נברא, שיהיה לו ממשלה על המלאכים. וזה התכלית והסוף של ישראל, כמו שאמרו רז"ל (ירושלמי שבת פרק ב): עתידין צדיקים, שיהיה...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

ליקוטי מוהר"ן תנינא

    
תורה א
 
תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגינו: (תהילים פא)
 
א
 
כי איש הישראלי נברא, שיהיה לו ממשלה על המלאכים. וזה התכלית והסוף של ישראל, כמו שאמרו רז"ל (ירושלמי שבת פרק ב): עתידין צדיקים, שיהיה מחיצתן לפנים ממלאכי השרת, שנאמר: כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל, שהמלאכים יצטרכו לשאול מישראל, כשירצו לידע מה פעל אל.
 
וצריך כל אחד לראות שיבוא לזה התכלית, שיהיה לו ממשלה על מלאכים, אך צריך לשמור עצמו מאד, ולראות שיהיה לו כח לעמוד בממשלה זו, שלא יקנאו בו מלאכי השרת ויפילו אותו ח"ו, כי המלאכים מתקנאים מאד באדם כזה, שיש לו ממשלה עליהם, כמו שמצינו שאמרו רז"ל (חגיגה כו ע"ב) על כמה גדולים, שבקשו מלאכי השרת לדוחפו:
 
ב
 
והעצה על זה, לקשר עצמו עם נשמות ישראל, ועל ידי ההתקשרות ניצול מהם. וזה בחינת (איוב כ"ו): מאחז פני כסה, שצריך לאחוז עצמו בשרשי הנשמות, החצובות מתחת כסא הכבוד, שהיא בחינת (בראשית ג’): אם כל חי. וזה בחינת מה שאמרו רז"ל (שבת פח ע"ב): בשעה שעלה משה למרום, אמרו מלאכי השרת: מה לילוד אשה בינינו? אמר להם: לקבל תורה בא. אמרו: אשר תנה הודך על השמים וכו’. אמר הקב"ה למשה: החזר להם תשובה. אמר: אני מתיירא, שלא ישרפוני כהבל פיהם. אמר לו: אחוז בכסא כבודי וכו’, היינו שנתן לו השם יתברך עצה לאחוז ולהתקשר בשרשי הנשמות, שהם בחינת כסא הכבוד, אם כל חי כנ"ל, שעל ידי זה יהיה ניצול מן קנאת המלאכים כנ"ל.
 
וזה בחינת, (בראשית ב’): ויהן ה’ אלקים את הצלע אשר לקח מן האדם וכו’. ויבן – ראשי תיבות: ו’תקעתיו י’תד ב’מקום נ’אמן (ישעיה כב), שהוא בחינת ממשלה, כמו שתרגם יונתן על זה הפסוק: ואמניניה אמרכל מהימן משמש באתר קיים, היינו בחינת ממשלה הנ"ל, שיהיה לה קיום כנ"ל. וזהו בחינת הצלע, שהיא בחינת חוה, אם כל חי. בחינת כסא הכבוד, שרשי הנשמות כנ"ל, שעל ידי זה יש כח לעמוד בממשלה זו כנ"ל.
 
וזהו: אשר לקח מן האדם, היינו האדם העליון, כמו שכתוב (יחזקאל א): ועל הכסא דמות כמראה אדם וכו’. ויביאה אל האדם, היינו אל האדם התחתון, שעל ידי זה יש כח לאדם התחתון, לעמוד בממשלה זו כנ"ל.
 
וזהו שאמר רב עמרם חסידא אל המלאך (קידושין פא): אנא בִּשרא ואנת אש, ואנא עדיפנא מנך. "בשרא" ראשי תיבות: ש’שים ר’בוא ב’כרס א’חד, דהיינו בחינת שורשי הנשמות, שעל ידי זה יש לו כח שיהיה לו ממשלה על המלאכים, בחינת: אנא עדיפנא מנך, כנ"ל:
 
   

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה