תסגרו את הברז

אנחנו לא מוצאים את "הברז הנכון" כי אנחנו חושבים ש"ברז הבעיה" נמצא רק אצל הילד. בחינוך ילדים החוקים הפוכים, ואנחנו אלה שצריכים לסגור את הברז!

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 05.04.21

שבוע שעבר, כשחזרתי הביתה אחרי העבודה, הכנסתי את המפתח למנעול ופתאום אני מרגיש שהנעליים שלי מדשדשות בשלולית מים שנוזלת מתחת לדלת הבית. פתחתי את הדלת בזריזות ונהיה לי חושך בעיניים! כל הבית מלא מים! הצפהההה!

 

רצתי מיד למרפסת, הבאתי את המגב והתחלתי לגרוף את המים החוצה. אחרי שעתיים של גריפת מים ללא הפסקה, הגעתי למסקנה שאני לא מסוגל להתמודד לבד, אני צריך עזרה. ירדתי לקרוא לשכן מהקומה למטה וביקשתי ממנו לעזור לי. הוא עלה בשמחה והתחלנו לגרוף את המים ביחד, אני מהמקלחת לכיוון המסדרון, והוא מהמסדרון לכיוון המרפסת. אחרי חצי שעה של גריפה, הוא צעק אלי, "תגיד, יש לך מעיין נובע בבית?!? המים לא נגמרים!!!…"

 

"לא יודע" השבתי, "אין לי זמן לחשוב, כל הבית שלי מלא מים ואני חייב להמשיך לגרוף…"

 

השכן הבין עם מי יש לו עסק והחל לחפש את מקור המים. הוא נכנס למקלחת וסגר את שני הברזים של הכיור שהיו פתוחים לרווחה מהבוקר…

 

מאמרים נוספים בנושא:

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

לרפא את ההורה

 

מצחיק, נכון? טוב, זה היה משל נחמד. עכשיו, בואו נצלול לתוך המסר המדהים.

 

חינוך ילדים הוא השקעה אדירה. אנחנו משקיעים את כל הכוחות והמרץ שלנו, רוצים לעזור להם להצליח – בלימודים ובחיים בכלל, אבל לא תמיד רואים תוצאות. לפעמים מדשדשים בשלוליות, לפעמים גורפים מים כבר שנים ללא הצלחה. אז אולי במקום להמשיך לגרוף מים, עצרו וסגרו את הברז?!

 

בעיות פותרים מהשורש!

 

אנחנו לא מוצאים את "הברז הנכון" בגלל שאנחנו חושבים ש"ברז הבעיה" נמצא רק אצל הילד, לכן אנו משקיעים את כל האנרגיות שלנו ועסוקים כל הזמן ב"לעזור לילד". אבל יכול מאוד להיות שהבעיה לא נמצאת רק אצל הילד, אלא גם אצלנו. יכול מאוד להיות שהדבר שמפריע לילד להצליח הוא חוסר שלום הבית בין ההורים.

 

מה הקשר? ובכן, יש קשר גדול וחזק מאוד. התבוננו בפנים של הילדים, ברגעים שהם "עדים דוממים" לריבים ולוויכוחים בין בני הזוג. אין חולק שמרבית הבעיות הלימודיות והחברתיות של הילד – שורשן לרוב בבעיות רגשיות שנעוץ פנימה בתוך יחסי ההורים.

 

אם אתן לכם לקרוא מאות דו"חות ועשרות ספרים – תשתכנעו? האמת, זה לא  משנה, כי זה נתון קיים ועובדתי: חוסר שלום בית = בעיות אצל הילדים.

 

מה עושים?

 

בשלב הראשון, חובה לטפל קודם כל בשלום הבית בין בני הזוג, הרבה לפני שמטפלים בבעיות של הילדים.

 

בשלב השני, ההורים צריכים להוות דוגמה אישית חיובית לילדים, זה יקרה אחרי שההורים יטפלו במידות הנפש שלהם ויתקנו את הטעון תיקון אצלם.

 

לילדים, כפי ששמעתי לא מעט מהרב שלום ארוש, אין בעיות מצד עצמם, ה"בעיות" שאנחנו מפילים עליהם נמצאות אצלנו! אנחנו לא רואים הצלחה בחינוך הילדים מכיוון שאנחנו מתקשים לעבוד על עצמנו, על מידות הנפש שלנו.

 

הדרך הבדוקה והמנוסה לתוצאות מדהימות בחינוך הילדים – חינוך באהבה!

 

אם נתבונן בכנות, נשים לב שלהורים מחונכים יש ילדים מחונכים! ילדים עם בעיות, הם ילדים להורים עם בעיות בשלום בית או שהם אינם מחונכים בתוכם! לכן, מי שרוצה לעבוד על הבעיה מהשורש, מי שרוצה לסגור את הברז ולהפסיק לגרוף מים בלי סוף, שני השלבים הנ"ל הכרחיים, על מנת לאפשר לילד לגדול בבית תקין, שקט ונעים, בית בו שורה השכינה והקב"ה הוא שותף פעיל בו!

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

אמא, קצת קשה לי

אהבה, התרופה להכל

אני רק השליחה

 

שנו את הגישה!

 

פעמים רבות אנחנו באמת רוצים לעזור לילדים שלנו, להדריך אותם שלא ייפלו בבורות שאנחנו נפלנו כשהיינו צעירים. אנחנו מאוד רוצים "להאיר" להם את הדרך, שהרי אין חכם כבעל ניסיון, אבל תגובות הילד ממש מרגיזות אותנו. במקום לשמוח שיש מי שדואג לו ומדריך אותו, הוא מתנגד?!

 

להתנגדות זו יש שתי סיבות עיקריות: הראשונה – הוא מתנגד רק 'לשיטת ההדרכה' שלנו, אבל יכול מאוד להיות שהוא מאוד רוצה ללמוד מניסיון העבר שלנו, אולם דוחה בשתי ידיים את ה'השיטה' בה אנו מחנכים אותו. השנייה – אולי אנחנו לא מספיק עדינים איתו, אולם במקום לחנך אנחנו פשוט מטיפים מוסר, קובעים עובדות, מבקרים ומבזים. ומי יחזור לרופא שמכאיב לחולה שלו?!?

 

"הלל אומר, הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (מסכת אבות) – זו השיטה בה משתמש מורנו הרב שלום ארוש, כי אי אפשר, אבל ממש אי אפשר, לקרב אדם בלי לאהוב אותו!

 

כדי לאהוב מישהו אחר, כפי שאומר הרב ארוש, צריך קודם כל לאהוב את עצמנו. מי שמתאכזר לעצמו לעולם לא יוכל לקרב מישהו אחר, כל שכן את ילדיו, שהרי "ואהבת לרעך כמוך" – את חברך, אשתך, בעלך, ילדיך – ממש כמו שאתה אוהב את עצמך!

 

ואהבה היא נתינה, רחמנות עצומה. השתמשו במידה העצומה והנפלאה הזו, היא מחוללת פלאות, העניקו אותה בכמויות ותראו תוצאות מדהימות. שנו את הגישה, ואז  ממילא גישתו של הילד תשתנה.

 

 

* * *

הרב יצחק אבוחצירא הינו יועץ בתחום חינוך ילדים, מטפל בשיטת "מוח אחד" (בוגר מכללת שלם) ומחנך בתלמוד תורה "שלום בניך" בראשות הרב שלום ארוש שליט"א. ניתן לפנות לרב יצחק אבוחצירא לשאלות בנושא חינוך ילדים, התייעצות ועוד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה