תסתכלו אל השמים

כשאין לאדם לאן למהר, במקום לעוף מהמיטה הוא יסתובב לצד השני, יתכרבל שוב בתוך השמיכה וישקע בשינה עמוקה. תעצרו רגע ותסתכלו אל השמים.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

כשאין לאדם לאן למהר, במקום לעוף
מהמיטה הוא יסתובב לצד השני, יתכרבל
שוב בתוך השמיכה וישקע בשינה עמוקה.
תעצרו רגע ותסתכלו אל השמים.
 
 
אדם תמיד צריך להיות מודע וערני לעובדה שישנה מטרה לחיים. אנחנו צריכים לשאוף להישאר נאמנים ואמיתיים למטרה שלנו, להתרחק מכל ההרס והחורבן שהעולם הזה עמוס וגדוש בו. התורה מכנה את העולם הזה פרוזדור. וכידוע, אנשים לא מבזבזים את הזמן שלהם בעיצוב לוקסוס של המסדרון. הם יודעים שהמסדרון הוא רק מעבר שמוביל אותם ליעד – לנקודה הסופית, למקום עליו הם צריכים להתמקד באמת.
 
כולנו יודעים שהחיים זמניים, נכון? כולנו יודעים, כפי שאמר רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שאין שום דבר יותר ברור ומוחלט מהמוות. ועדיין, היצר הרע שלנו כזה עוצמתי וחזק שהוא יכול בקלות לגרום לנו לשכוח שאנחנו נמצאים רק במעבר, בפרוזדור. בתי עלמין יש לרוב, אבל מה, אנחנו חושבים שלנו זה לא יקרה.
 
זה השקר שהיצר הרע מנסה לומר לנו כל הזמן כדי נשכח מהמטרה הנצחית, ומהסיבה שאנחנו נמצאים כאן לכתחילה. לכן הדבר הראשון שיהודי צריך לעשות כשהוא מתעורר בבוקר הוא לזכור את העולם הבא.
 
כשאדם זוכר את ההתחייבויות שלו ואת כל הדברים שהוא צריך לעשות כל יום, אז הוא יעוף מהמיטה. כשאדם אומר לעצמו שאין לו שום התחייבויות ודברים שהוא צריך לעשות, אין לו לאן למהר וממה להילחץ, אין שום דבר חשוב על הפרק, אז הוא יסתובב לצד השני, יתכרבל בתוך השמיכה וישקע, שוב, בשינה עמוקה.
 
אחת הסיבות שהתורה מתחילה עם האות ב', שמתחילה את המילה 'בראשית', היא בגלל שהערך המספרי שלה הוא 2. זה הרמז עבורנו לכך שישנם שני עולמות שפועלים שונה האחד מהשני, אך בו זמנית מחוברים. מה שאנו רואים לרוב סביבנו, ורוב הקשרים הלא טובים שאנו חווים בעולם הפיזי והנמוך הזה, באים ישר מהיצר הרע, שלו יש מטרה אחת ברורה: להסיט אותנו מהתכלית האמיתית שלנו.
 
אם אנחנו באמת רוצים לראות ולדעת מה קורה בחיים שלנו, בעולם הזה, אנחנו חייבים לעצור ולהסתכל אל השמים, אל עולם האמת. רק שם נהיה מסוגלים לראות את עצמנו ואת אלוקים כראוי.
 
דרך טובה ונפלאה לעשות זאת היא בתפילה האישית (התבודדות), בזמן בו אנו עושים הערכה עצמית וחשבון נפש, בכל יום, אז אנו ממש סורקים כל מחשבה, דיבור ומעשה. אלה הם שלושת התחומים בהם אלוקים "מצמצם" את עצמו כדי לתקשר איתנו, להיות איתנו, ולקרב אותנו אליו.
 
הנה אני, שותה לי כוס חלב, כשאלוקים פתאום נותן לי מחשבה בראשי – האם שילמתי לבעל המכולת את הכסף שאני חייב לו? אני יכול לבטל את המחשבה הזו עם התירוץ שהיא רק 'מקרה', או שאני יכול להסתכל עליה לעומק ולהתחיל לחקור – אם אלוקים מנסה לומר ששכחתי לשלם את החוב שלי, אז אני צריך לטפל בנושא ובהקדם.
 
דוגמה נוספת היא כאשר מישהו מספר לי משהו. אני יכול: או להמשיך הלאה, או להתבונן על מה שנאמר לי, לפנות לבורא ולבקש ממנו שיעזור לי להבין את המסר שלו, כי חייב להיות כאן מסר בשבילי. אולי משהו שאני צריך לתקן, משהו שאני לא עושה וכן הלאה.
 
רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע הסביר לתלמידיו, ולנו הבאים אחריהם, שכל דבר קטן שקורה לנו הוא מסר מבורא עולם, כפי שהפסיכולוגיה המודרנית מכנה זאת "שיטת המראות" – כל אדם, מקרה, דיבור וכדומה הוא כמו מראה בעזרתה נבדוק את עצמנו ונבין את המסר שבורא עולם מעביר לנו דרכה. וכל זאת כדי שנמשיך להתמקד במטרה הנצחית בחיים. כל מחשבה, מילה ואירוע בחיים שלנו הם מכתב שמימי שהמען שלו הוא כל אחד מאיתנו – בו כתוב מה אני צריך לעשות, לחשוב, לומר, לתקן, כדי להצליח באמת במשימה שלי כאן.
 
וכמו כל דבר חשוב, ככל שנתרגל ונתאמן לראות דברים מזווית הראיה של ההשגחה הפרטית, כך נהיה מודעים יותר. וככל שנרגיל את עצמנו לחדד את האינסטינקטים הרוחניים שלנו – על ידי שמירת המצוות ופיתוח הצד הרוחני שלנו – כך הראיה הרוחנית שלנו תתחזק ותתחדד. במקום למצמץ, ננסה לתפוס ולאמץ את נוכחותו של אלוקים בחיינו, נראה אותנו בכל דבר. הוא יהיה ממש בפנים שלנו, בלתי נמנע וכזה שלא נוכל להחמיץ. טביעות האצבעות שלו יהיו על כל דבר ובכל מקום.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה