תעצרו את הטירוף הזה

בורא עולם מכיר את כל הצדדים האפלים שלנו, מה שמזכיר לנו שאנחנו לא מלאכים. אז שחררו את האוויר שהצטבר בריאות. יש בעיות? מפשילים שרוולים ומטפלים. אין דרך אחרת!

5 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

בורא עולם מכיר את כל הצדדים האפלים
שלנו, מה שמזכיר לנו שאנחנו לא מלאכים.
אז שחררו את האוויר שהצטבר בריאות.
יש בעיות? מפשילים שרוולים ומטפלים. אין
דרך אחרת!
 
 
מירי נולדה לחיים קשים מאוד. היום, בגיל 30 ואחרי נישואים שניים, היא נלחמת על הזוגיות שלה ועל הרצון להיות אמא אוהבת לילדיה. בורא עולם, ברחמנותו הגדולה, הוביל את מירי לאחד משיעוריו של הרב שלום ארוש. והיא, נשמה צמאה שרוצה לשתות מהמתוק המתוק הזה שהרב מלמד, מנסה למצוא את הפתרון הכי טוב למה שקורה בחייה. לא מזמן היא שלחה לי מכתב.
 
* * *
 
ד"ר בלן שלום רב,
 
הייתי באחד מהשיעורים שאתה נותן והחלטתי ליצור איתך קשר. אני צריכה עזרה באופן נואש. החיים שלי ממש מתפרקים לי מול עיניי. אני נשואה פעם שנייה וזה באמת קשה. בעלי כל הזמן מאיים לעזוב. אני לא מוכנה, וגם לא רוצה, לתת לזה לקרות שוב. ההתמודדות מתחלקת גם בעניינים אישיים שלי וגם מול הילדים. את היכולת לשרוד אני זוקפת לזכות הספרים של הרב שלום ארוש – שעריו  בתודה, חכמות  נשים, שמיעת דיסקים ושיעורים. אבל לאחרונה אני מרגישה שמאוד קשה לי.
 
ד"ר בלן, האם תוכל לעזור לי? להדריך אותי בעניין שהולך ומחמיר מיום ליום וגורם לי לשנוא את עצמי? לבתי היו תקופות בהן לא התנהגה כראוי, אך נראה שהדבר רק מחמיר בשבועות האחרונים. היא לא מקשיבה לשום דבר שאני אומרת לה. אני יכולה לומר לה דברים שוב ושוב והיא לא עושה שום דבר. פתאום אני מגלה שאני מתנהגת כמו שאמא שלי התנהגה אלי – אני צורחת עליה ואומרת דברים (כך נראה לי) שגובלים בטירוף ממש. אני יודעת שזה לא בסדר, אבל אני לא מצליחה לעצור את עצמי. אני אוהבת אותה מאוד ואני בטוחה שישנה סיבה להתנהגות שלה, רק שאני לא מצליחה להבין מה הסיבה הזו. אני לא יודעת איך לגרום לה להקשיב לי או לעצור את ההתנהגות הלא נורמאלית שלי. אני לא רוצה שייגרם לה נזק, חלילה, כמו שנגרם לי. אני שונאת את עצמי על מה שאני עושה וזה חייב להשתנות. אני לא יכולה להמשיך כך. אני רוצה להיות אמא אוהבת ונורמאלית שהבת שלי ראויה וצריכה. אני כבר לא יודעת מה לעשות, בבקשה תעזור לי.
 
* * *
 
המחויבות הראשונה שלנו היא לדעת שבורא עולם לא מעניש אותנו בגלל שיש לנו יצר הרע. הוא גם לא מעניש אותנו בגלל שיש לנו בעיות. הוא מכיר את כל הצדדים האפלים שלנו, מכיוון שהוא נתן לנו אותם ובאהבה. אף אחד מאיתנו לא ישרוד אפילו יום אחד בלי ההזדמנות להילחם ביצר הרע שקיים בתוכנו. זעם, חוסר סבלנות, גאווה, הצורך לשלוט ולכופף את הרצון שלנו – כל זה מזכיר לנו שאנחנו, ברוך השם, לא מלאכים. בלי הבעיות והקשיים בחיינו לא היינו מודעים לעד כמה רחוקים אנו מבורא עולם באמת. מן הסתם, היינו חיים באשליה ש"ההצלחה" שלנו היא באמת בגלל שאנחנו מצליחים. היינו מפספסים את ההזדמנות לתקן את עצמנו כל זמן שאנו יכולים. יש הזדמנות לרחמים גדולים וסליחה בעולם הזה. המתנה הגדולה והאדירה של התשובה קיימת רק כאן ועכשיו בעולם בו אנו חיים.
 
עוד בנושא:
שוברים  לי את הכלים
מסלול  ארבע הנקודות
למען  ילדינו
 
הבעיה היא לא שיש לנו בעיות. הבעיה היא שאנחנו לא מודים בכנות בבעיות הספציפיות שיש לנו. עד לרגע בו מירי החליטה לבקש עזרה היא הייתה כמו בת יענה עם הראש באדמה, בורחת מהבעיות שלה. אף אחד מאיתנו לא יכול להרשות לעצמו לעשות זאת. היצר הרע הוא גיהינום בוער. הוא עשוי מאש, ואנחנו רק בשר ודם. בלי רחמיו של השם עלינו היצר הרע יכול לשרוף אותה בכל שנייה שירצה…
 
איך אדם שחטא כל חייו יכול להתנקות? זה לא משהו שיקרה עם קסמים. ממש לא. אבל בהחלט עם חרטה עמוקה, עם לעשות תשובה על המעשים שעשינו. אין בזה שום בושה. שהרי, אי אפשר להאשים אדם בגלל הבית בו הוא גדל או בדרך בה חינכו אותו. לרבי נחמן מברסלב לא אכפת מה עשית בעבר. אתה יכול להתחיל מחדש כבר עכשיו. ואתה יודע מה, עוד תגלה שזה תענוג גדול מאוד.
 
כולם, כולל הצדיקים הגדולים, יכולים להיכשל. אף פעם לא היה אדם מושלם, אפילו משה רבינו לא היה מושלם. הטעות שכולנו עושים היא בחשיבה שישנה אפשרות לא לחטוא. ברור שנחטא. לוקח זמן להיכנס בשערי הקדושה.
 
בורא עולם לא מסתכל על הנפילות שלנו, כל זמן שאנו יודעים שמה שעשינו היה טעות. גם אם אתם נכשלים כל הזמן, ואתם רוצים באמת להשתנות ולהודות באמת בפני בורא עולם – דעו שאתם אנשים אחראים. השם ינקה אתכם שוב ושוב. הוא ייקח אתכם בידיים שלו ויביא אתכם למקום מיוחד ויראה לכם איך להיות קרובים אליו מאוד. ההזדמנות לתקן את עצמנו היא המתנה הכי נפלאה שישנה. אבל יש את אלה שמתחמקים, בצורה ברורה וגלויה, מבורא עולם. הם מרגישים בסדר עם החטאים שלהם. הם התעייפו מלהילחם. הם אומרים לעצמם שהם לא צריכים להילחם. אדם שחוטא עם סוג של חוצפה כזו לא יכול להישען על רחמיו של הבורא בכלל. השם יתברך לא יציל אותו מהגאווה שלו.
 
התקבלה הודעה חדשה
לגונן בלי  לחנוק
 
אם אתם מצליחים לקרוא בין השורות, תוכלו לשמוע את הבקשה-תחינה האמיתית של מירי, שאין שום טיפה של חוצפה בנשמה הרכה שלה. הקשיבו, כי אתם תשמעו את הגעגועים הגדולים שיש לה לאבא שבשמים: "אני יודעת שזה לא בסדר, אבל אני לא מצליחה לעצור את עצמי…. אני אוהבת אותה מאוד… אני לא יודעת איך לעצור את ההתנהגות הלא נורמאלית שלי. אני לא רוצה שייגרם לה נזק…. אני לא יכולה להמשיך כך. אני רוצה להיות אמא אוהבת ונורמאלית שהבת שלי ראויה וצריכה".
 
בפסקה אחת מירי התחילה לוותר על מצב של "אחריות הורית" – כאשר הקול בראשה שאומר לה שהיא לא אמא טובה, אלא אם כן תשתמש בסמכות ההורית ותכריח את הבת שלה לקום, לאכול, לישון, או כל פעולה שתהיה. אבל זה עומד להשתנות. מירי עובדת על עצמה! על מה שהיא צריכה לתקן בתוכה, ולא בהתמקדות בבת שלה. שלא כמו כל ה'מומחים' לחינוך ילדים, שהילדים שלהם שונאים אותם ואת הטפות המוסר שלהם, מירי עושה את העבודה עם עצמה. היא מבינה שבורא עולם בהחלט רוצה ומעדיף שיהיה לה קשר חם ואוהב עם הבת שלה. ועוד יותר חשוב לו שהבת שלה תקבל אמא אוהבת ותומכת. כי אמא שכזו זה הרבה יותר חשוב מללכת לבית הספר או לאכול, אם האופציה לאכול לא באה מהבת בעצמה.
 
מירי נמצאת בדילמה מעוררת קנאה. הכאב שלה הוא בלתי נסבל. היא 'זכתה' להתברך בדיכאון תקופה ארוכה. היא כבר כורעת על ברכיה, מוכנה לצרוח לבורא עולם ולא על הבת שלה. היא מוכנה לחזור על מה שהיא דורשת ומבקשת בפני השם, ולא מהבת שלה – לאכול ולצחצח שיניים. כי בעצם, למי אכפת אם היא מצחצחת שיניים? למי אכפת אם היא מאחרת לבית הספר? למומחים? היא צריכה אמא שאפשר לסמוך עליה, והיא תקבל אותה. אמא שתאהב אותה לא משנה מה היא תעשה ומי היא תהיה כשתגדל.
 
האם אנחנו לא בוטחים מספיק בבורא עולם ומאמינים שעל ידי אהבה, אהבה אמיתית לילדים שלנו, הוא לא יעשה את השאר – יוביל אותם לדברים הטובים להם? האם אנחנו כל כך אטומים ולא מאמינים שהשם יוביל את הילדים בדרך הנכונה – חינוך, לימוד וכן הלאה, כשהוא יחליט שזה הזמן הכי טוב בשבילם? האם אנחנו באמת מאמינים שהילדים שלנו שייכים לנו? שמישהו קובע מה הייעוד שלו בחיים ולא השם? לחשוב כך זאת לא אמונה בבורא עולם כלל!
 
אנחנו חייבים לשחרר את עצמנו מהשקרים שלמדנו על הורות. חיי ילדינו נמצאים על הכף. מירי ובתה, חוה, לא לבד. יש עוד מיליוני הורים וילדים כמותן. הילדים שלכם צריכים שתראו להם שאהבה ושלום קודמים לכל, כפשוטו להכל! ובורא עולם יעשה את השאר.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה