תפוחי אדמה מעוכים

הרבה דרכים לאפות תפוחי אדמה אבל זו אחת המוצלחות, וגם דורשת מעט מאוד עבודה. המתכון של שוקי גלילי למנה פשוטה שכולם אוהבים לכל סוגי הארוחות.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 08.11.21

זמן הכנה: 90 דקות | דרגת קושי: קל | חלבי/פרווה

 

יש הרבה דרכים לאפות תפוחי אדמה, אבל הדרך הזו היא גם אחת המוצלחות שבהן וגם דורשת מעט מאד עבודה. זו מנה פשוטה שכולם אוהבים, מצוינת כחטיף או כתוספת, לארוחה בשרית או חלבית. 

 

המתכון הבסיסי הוא הכי פשוט שאפשר: מבשלים תפוחי אדמה קטנים עד התרככות, מועכים אותם, ואופים עם שמן זית ומלח.

 

חרף פשטותו, כשהופיע משום מקום לפני כמה שנים המתכון הזה "שבר את האינטרנט". הוא לא נשמע פורץ דרך במיוחד, אבל ה"מעיכה" של תפוח-האדמה שבושל עם קליפתו היא רעיון מבריק – היא מעניקה לו שטח פנים גדול ומאפשרת לאפות אותו כך שיגיע כשקצוותיו פריכים מאוד. מתקבל משחק של מרקמים בין הפנים הרך לקליפה, עם רמות פריכות ורכות השונות.

 

 

כשסופרים את זמן הבישול והאפייה משך ההכנה אמנם מגיע לכשעה וחצי, אבל זמן העבודה נטו על המנה הוא כ-10 דקות, לכן קל לשלב עם הכנה של מנות אחרות. 

 

את תפוחי האדמה האלה אפשר להגיש כחטיף או כתוספת כפי שהם או בתוספת של מטבל כלשהו. יש כאלה שמתייחסים אליהם כאל צ'יפס ומגישים עם קטשופ (לנו זה נראה בזבוז). אפשר להגיש אותם עם שמנת חמוצה, לתבל ברוטב חריף או בוויניגרט חצמצץ, או במעט גרידת לימון (מינימליסטי ומצוין).

 

אנחנו בחרנו ללכת הפעם על גירסת פרווה ים-תיכונית שיכולה להצטרף לארוחת חומוס, שיפודים או ארוחה בשרית. שלא במפתיע, תפוחי האדמה המעוכים הולכים מצוין עם טחינה. לחוויה מושלמת, כדאי לשים בה קצת יותר לימון והרבה יותר שום ממה שאתם רגילים. 

 

המצרכים

 

6-8 סועדים

700 גרם תפוחי אדמה קטנטנים (כ-25 יחידות)

2 ליטר מים + 3 כפות מלח

1/2 כוס שמן זית

1/2 כפית פפריקה מתוקה

קורט מלח

 

להגשה:

 

כמה כפות פטרוזיליה קצוצה

 

ממרח טחינה (מ-1/2 כוס טחינה גולמית, 1/2 כוס מים, מיץ מחצי לימון, שן שום קצוצה ומעט מלח)

 

אופן ההכנה

 

1. מבשלים את תפוחי האדמה בקליפתם ב-2 ליטר מים + 3 כפות מלח עד שהם רכים מאד (15-20 דקות). מסננים בלי לשטוף ומניחים שיתקררו.

 

 

2. בסיר או בקערת ערבוב, מוסיפים לתפוחי האדמה חצי כוס שמן, את הפפריקה והמלח ומערבבים היטב כך שתפוחי האדמה יתכסו בתערובת.

 

 

3. מסדרים במרווחים שווים על תבנית תנור גדולה (נכנס בדיוק) או בשתי תבניות חד-פעמיות בגודל 30×24 ס"מ (יוצא 12 יחידות בתבנית, 3×4). מניחים את התבנית/תבניות על משטח העבודה, ובעזרת מועך פירה או תחתית של כוס עוברים ומועכים כל תפוח אדמה לשליש עד חצי מגובהו המקורי. הם אמורים למלא כמעט את כל המרווחים שבינם לבין עצמם. מטפטפים עוד מעט שמן זית על כל תפוח אדמה.

 

 

4. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-220 מעלות ואופים במשך 30-40 דקות עד שהקצוות של תפוחי האדמה משחימים יפה.

 

5. מעבירים לכלי הגשה, מטפטפים מעט טחינה מעל, מפזרים את הפטרוזיליה הקצוצה ומגישים.

 

 

טיפ: אם מצרפים סלט כדאי לקצוץ ולהוסיף לו קצת פלפלים חריפים מקופסא (שיפקה).

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.