תקציב משפחתי בחמש!

אתם לא מאמינים לזה, אבל זה עובד! אתם יכולים לאזן את התקציב המשפחתי תוך חמש דקות ולהפוך אותם לנפלאים. חמש, כבר אמרנו?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 15.03.21

אני יודע, זה נשמע מטורף. אפילו לא יאומן. ועדיין, לא תצטרכו יותר מחמש דקות לקרוא את המאמר הזה. כי בחמש דקות, תקראו ותשננו את הנאמר בו בקלות. זה לא יעלה לכם שקל, אבל תרוויחו בגדול בלי להפסיד כלום.

 

לצורך ההתחלה, אציין שבעיות רבות בשלום בית נובעות מקשיים כלכליים. התלמוד מודע היטב להרס והבעיות שחוסר כסף גורמים לחיי הנישואין. חז"ל אומרים, "אישה שאין לה תבואה בתוך ביתה מיד צועקת" (מסכת תמורה ב, דף ט"ז). אף אישה (או כל אדם) לא אוהבת לראות את ארונות ביתה ריקים מאוכל…

 

העצות הללו הוכיחו את עצמן! תוכנית החמש דקות הזו כוללת 14 נקודות חשובות המסייעות להימנע מבעיות כלכליות, כמו גם לעקירת השורש הרוחני שגורמות להן להיווצר לכתחילה. ככל שתדבקו בהן כך תוכלו לישון טוב יותר בלילה. ולא רק, תגלו גם שחמש הדקות הללו יתרמו לשלום הבית שלכם ולחינוך הילדים. אז קדימה, הפעילו את הסטופר וצאו לדרך!

 

1. שבו עם בני הזוג על כוס קפה/תה ועשו רשימה של הכנסות והוצאות.

 

2. הכינו רשימת סדר עדיפויות של ההוצאות – התחילו מהשלב הגבוה של סולם העדיפויות עד לנמוך שבו.

 

3. אם ההוצאות חורגות מעל ההכנסות, מחקו את אלה הנמצאות בשלבים הנמוכים עד שתאזנו את התקציב.

 

4. כרטיסי אשראי – הרב שלום ארוש ממליץ בחום בספרו בגן העושר להשתדל לחיות רק עם מזומן. כרטיסי אשראי מכניסים את האדם לחובות ונותנים לו לחיות בסוג של אשליה. אבל! אם יש לכם משמעת עצמית גבוהה ואינכם מתפתים לגהץ אותו במחי שליף ומסוגלים לנהל קניות בצורה שפויה, אפשר להחזיק אחד כזה בבית.

 

5. שימו לב לכל מה שקניתם ואגרתם במשך השנים, וחשבו כמה דברים נקנו סתם כך בלי שום עניין או שימוש, כאלה שבאמת לא הוסיפו שום דבר לחיים שלכם. עשו סדר, אם יש דברים שאפשר למכור – מכרו, אם אפשר להעביר לגמ"ח – העבירו. מבחינה רוחנית, זה עושה מקום לשפע משמים. וגם, חוסר סדר ועומס הם דברים שאינם בריאים לנפש, ממש לוקחים את החיות של האדם ממנו.

 

6. זכרו שהקב"ה נותן לכם את כל מה שאתם צריכים בחיים, אבל לא את מה שיגדיל את התאוות שלכם. מבחינה רוחנית, חובות נובעים מדברים שאינכם צריכים בהכרח.

 

מאמרים נוספים בנושא:

חיי הנישואין: מה התכוונתם?

מכורה לקניות

לראות טוב: תהפכו את זה למקצוע!

אחד ועוד אחד

כל יום מחדש

שניים זה ביחד
זוג טוב עושה שיעורי בית
לומדים לאהוב

כאן בונים גן עדן

בעלי קמצן

וגר זאב עם כבש

חתונה בשחור לבן

בולמוס הקניות
הסוף לקניות באשראי

 

7. חז"ל אומרים: "איזהו עשיר? השמח בחלקו!" – אל תצפו שקניינים גשמיים ימלאו את משבצת הרוחניות שלכם או את הרעב הרגשי.

 

8. נסו להשתמש בתחבורה ציבורית כמה שיותר. אם יש ברשותכם יותר מרכב אחד, חשבו עד כמה הרכב השני הכרחי והאם אפשר בלעדיו. אחרי הכל, גם כך ההוצאות על רכב בימינו הן גדולות. כך תוכלו לחסוך כסף, זמן ובריאות. אם אתם גרים בעיר, מן הסתם, הרכב לא בשימוש רב ואולי אפילו אינו נצרך.

 

9. אל תחסכו על חינוך הילדים! התלמוד מבטיח שתקבלו את ההשקעה הזו עד השקל האחרון.

 

10. תנו מעשרות מההכנסות שלכם לארגון חסד או צדקה המועדפים עליכם – כי "עשר ותתעשר" כך מבטיחה לנו התורה, והקב"ה ישמח מאוד לתת 100,000 שקל למי שמעשר מהם 10,000 לצדקה ומטרות חסד טובות.

 

11. השתדלו לא לאכול במסעדות, ג'אנק, אוכל מוכן, אל תצרכו אלכוהול, סיגריות ושאר דברים ממכרים. בשלו ואכלו בבית ותיהנו מאוכל בריא יותר. בסוף החודש תגלו שחסכתם הרבה מאוד כסף ושיפרתם את הבריאות שלכם.

 

12. למדו את הילדים לעזור בבית – את דמי הכיס רצוי לתת בתמורה למשהו, כך גם זוכים לחנך אותם להעריך את הכסף שהם מקבלים וגם לעזור בבית. כמובן שיש לעשות את זה עם מטלות נעימות ושיהיה להם כיף ושמח לעשות לקיימן. כי משהו שכולם יודעים: ילדים לא מפונקים פחות סובלים מבעיות כלכליות כשהם גדלים.

 

13. בעלים! כבדו את נשותיכם! אם אתם רוצים להיות עשירים – כבדו את האישה, כך אומרים חז"ל. רבי נחמן מברסלב מלמד, שכפי הארת נשמתה של האישה כך הכלי לשפע הרוחני והגשמי. וההארה הזו תלויה בכבוד שהבעל נותן לה.

 

14. לעולם אל תכעסו! כעס גורם לקשיים כלכליים. רבי נחמן מברסלב מלמד, שכאשר אדם אמור לקבל שפע גשמי משמים מיד מנסים אותו. במה? בכעס, שנקרא חימה. אם הוא מתגבר, אז הוא נעשה חומה – והוא מקבל את השפע.

 

זהו. נכון, תצטרכו יותר מחמש דקות כדי ליישם את תוכנית ניהול התקציב המשפחתי, אבל רק חמש דקות להעריך ולחשב מסלול מחדש לסדר העדיפויות והחשיבה שלכם בחיים. ברגע שתחליטו לפעול בצורה נכונה, הקב"ה יכנס לתמונה ויגיש לכם עזרה נפלאה.

 

ולמה 14 נקודות? כי 14 זה י"ד. ואומר דוד המלך ע"ה, שהקב"ה פותח את ידיו ומשביע לכל חי רצון. וזה כולל אותנו ואת היקרים לנו. יהי רצון שנזכה לזה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה