תרבות התרפיה

אם אתם לא רוצים להישאר תקועים בעבר, אם אתם רוצים להתקדם לעתיד, אם אתם רוצים לחיות את ההווה, תקראו את מה שיש לד"ר זאב בלן לומר על תרבות התרפיה של ימינו.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

אם אתם לא רוצים להישאר תקועים
בעבר, אם אתם רוצים להתקדם לעתיד,
אם אתם רוצים לחיות את ההווה,
תקראו את מה שיש לד"ר זאב בלן
לומר על תרבות התרפיה של ימינו.
 
 
אנחנו חיים ב"תרבות התרפיה". ומה זה אומר? שאנחנו מאמינים שהשינוי הוא תהליך ארוך וממושך שמצריך זמן, הרבה מאוד זמן…
 
הסיבה שאנו חושבים ששינוי יכול להימשך לנצח, היא בגלל שתרבות התרפיה מעבירה לנו מסרים שמרפים את ידינו וגורמים לנו להתייאש. למשל, 'סיפור חיים הוא גורל' ו'העבר שווה לעתיד' וכל מיני מסרים כאלה ואחרים שמהווים לנו מחסומים בפנים. והבעיה עם חשיבה איומה שכזו היא שאנשים שמאמינים לדברים האלה, לכן חסרים את הסיכויים לפתח אמונה. אם אתם מחפשים את ההיגיון של כל הסיבות והתוצאות לכך שאנשים חייבים לחזור לעבר – דבר שפרויד מכנה "חזרה כפייתית" – אז זה המקום שבו תחיו ותמצאו את עצמכם – בעבר!
 
אני בטוח שאתם מבינים שעם גישה כזו יש אפס מקום לאמונה.
 
כי עם אמונה, אנחנו משחררים את עצמנו מכל האזיקים הכובלים של הפסימיות, של ראיית השחור והקודר, ומזכירים לעצמנו שאלוקים מנהל את העניינים, את העולם ואת החיים של כל אחד מאיתנו עד לפרט הכי קטן. לדעת שהכל ממנו ושהוא יכול לשנות אותנו בן-רגע, אם הוא חושב שזה רעיון טוב.
 
מאמרים נוספים בנושא:
המפגש עם הקואצ'ר הראשון
תניחו את הכוס
הגישה המנצחת
 
כמאמן ומטפל ראיתי אנשים שמשתמשים באמונה לשנות אמונות-עבר שלהם תוך כדי טיפול אחד! ברגע שאלוקים "פתח את החלון" לאנשים האלה, הפחדים וכל סוגי המחשבות על חוסר העצמה השתנו במהירות רבה. זה כמו מעגל חשמלי פנימי של אדם שעובר תהליך חיווט מחדש. פתאום הוא מרגיש את הביטחון שהוא לא הרגיש לפני כן, פתאום הוא חושב בדרך שלא חשב לפני כן, ופתאום הוא יכול להבטיח לכם, ולעצמו, שהוא מסוגל לעשות דברים שלא עשה לפני כן.
 
אני מכנה את זה שבירה מחשבתית. הדוגמא הבאה תמחיש את הדברים.
 
לחני, מטופלת שלי, יש פחד לישון עם בעלה באותו חדר שינה. וזה לא בגלל שהיא לא אוהבת אותו, היא אוהבת אותו מאוד! וזה לא בגלל שהוא לא אדם אוהב, עדין ומבין – כי הוא כן. אבל היא מפחדת לישון איתו באותו חדר. הפחד הזה כמובן מגיע ממקום עמוק, מקום של טראומה מהעבר.
 
היא ניסתה כל מיני סוגים של טיפולים כדי להתגבר על הפחד, אבל ללא הועיל. "למרות שקיבלתי פה ושם כלים והבנה על המצב שלי, לא יכולתי לישון בחדר השינה שלי" היא אמרה לי באחד המפגשים שלנו. אחרי כמה ניסיונות וטיפולים שכבר עייפו את בני הזוג, הם קיבלו את המצב באהבה והמשיכו 'לחיות' עם העובדה הזו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
יש לי סערה בחיים
העוצמה שבנקודת השפל
תפתחו את הדלת
 
אסטרטגיה היא סט של צעדים שאדם צריך לעשות ושנמצאו ככאלה שמביאים לתוצאות טובות. לאנשים יש אסטרטגיות לכל דבר בחיים – לעניינים כלכליים, לאיך היות מאושרים, מדוכאים ומלאי פחד, ולאפיית העוגה המוצלחת.
 
האסטרטגיות הטובות ביותר הן אלה שהצליחו לאנשים שהפכו למומחים בתחום. מה שבאמת מדהים באסטרטגיות טובות הוא, שלמרות שאנחנו יכולים להיות לא המומחים בתחום, עדיין, על ידי ביצוע ההוראות של המומחה – זה שהפך את האסטרטגיה למוצלחת – שלב אחרי שלב, צעד אחרי צעד, נוכל לייצר את אותו הדבר ולהגיע לאותה תוצאה בפחות זמן. למשל, אם ניקח את העוגה של רינה, זו המוצלחת והטעימה שמתאימה לכל אירוע, מפגש ומצב, נבצע את כל ההוראות שהיא נתנה לנו, נשתמש בכמויות כפי שהיא ציינה – באותם חומרים בדיוק ונחמם את התנור לטמפרטורה שאמרה – נקבל את העוגה של רינה בתנור שלנו! כלומר, את אותה תוצאה.
 
באימון עם אמונה, כמו שאנו עושים כאן בברסלב ישראל, למדנו את האסטרטגיות שאנשי האמונה משנים קודמות השתמשו בהן כדי לפרוץ את הדרך מלאת הפחדים והחרדות, זו שמובילה לחופש ולאושר. במקום שוקולד, חלב וסוכר, אנחנו לומדים איך מומחים רוחניים חושבים, מה הם רואים במחשבתם, מה הם אומרים לעצמם, מה הם מעריכים, במה הם מאמינים, איך הם משתמשים ומנצלים את הזמן שלהם, ואיך הם מדברים ומתייחסים לאחרים… בקיצור, אנחנו לומדים כל היבט של חייהם ומעבירים האלה.
 
כשחני חוותה אסטרטגיית אמונה של חיים בלי פחד, היא הייתה צריכה רק 20 דקות כדי להתמחות ולהבין אותן. עכשיו היא ובעלה ישנים באותו חדר. חני ובעלה כל כך מאושרים ושמחים בתוצאה שהאימון עם אמונה העניק להם, עד כדי כך שהיא התחילה ללמוד את התחום הזה כדי לעזור לאחרים.
 
כי ברגע שאדם מקבל את ההחלטה, ופועל על פיה – עוזב את תרבות התרפיה והטיפולים הממושכים וחי על פי תרבות האמונה – שהעבר בה הוא עבר, וזהו! הוא יצליח לשחרר את הפוטנציאל האמיתי שבו ולחיות את החיים שהוא באמת רוצה לחיות.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נויה

כ"ה אב התשע"ד

8/21/2014

האם אפשר ליצור קשר עם ד”ר זאב בלן? אני נמצאת במצב נפשי לא פשוט ואני מחפשת עצות ותרפיות ואשמח לפרט במידה ויתאפשר ליצור קשר עם ד"ר זאב בלן.

2. Anonymous

כ"ה אב התשע"ד

8/21/2014

אני נמצאת במצב נפשי לא פשוט ואני מחפשת עצות ותרפיות ואשמח לפרט במידה ויתאפשר ליצור קשר עם ד"ר זאב בלן.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה