תרופה לבדידות

בעולם של רשתות חברתיות כשאנו מופצצים בים של צפצופים ולייקים אני פוגשת עוד ועוד אנשים שסובלים מהמחלה הכי כואבת – הבדידות. עדנה קדוש על הקשיים והדרך להתמודד.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 14.03.21

כל יום מגיעה לקליניקה שלי לפחות מטופלת אחת שהבעיה שלה היא – בדידות.

 

לפעמים הבדידות קשה במיוחד. יש והבדידות היא אובייקטיבית כי המשפחה מרוחקת, מנותקת, אין חברים וכולם עסוקים. אין עם מי לדבר.

 

לפעמים תחושת הבדידות היא סובייקטיבית.

 

אבל מה זה משנה? בדידות היא בדידות והיא בעיה גדולה…

 

לעתים, נדמה שבעולם תקשורתי כל כך דבר כזה לא יכול להיות. הרי הוואטאסאפ מצפצף ומודיע שנכנסות הודעות חדשות, המייל מפוצץ מכתבים והפייסבוק עם כמה לייקים.

 

אבל דווקא בגלל זה, הבדידות גדולה.

 

אינו דומה חבר שמדברים איתו פנים אל פנים, לחבר ששואל מה נשמע באחת הרשתות החברתיות. ובל נטעה ובל נסתפק בשיחה בוואטסאטפ או תגובה בפייסוש.

 

יש מצבים, שבנוסף לבדידות, ישנם קשיים גדולים ממש כמו מכות חשמל כואבות. מרגישים מדי פעם מכות חשמל. יש מכות כאלה שהורגות, ויש מכות חשמל מרפאות ומעוררות. ואם קיבלתם מכת חשמל שממש הקפיצה אתכם וכאבה – דעו שכנראה נרדמתם חזק. וכאשר מישהו העיר אתכם, זכרו שאין דבר יפה יותר (ולעתים גם כואב יותר) מלהתעורר ולחיות כאן ועכשיו, בהתעוררות חדשה לגמרי.

 

מאמרים נוספים בנושא:

בדידות – הרוצחת השקטה

מחוברים לבדידות

מסע באי הבדידות

ענקים ביקום

עניין של גישה

מצב דביק

לא ביום אחד

השם אמר לי

הרגלים, חובה לשנות!

הרגלים, זה קודם בראש!

להזיז את הגבינה

רוצה שינוי

אף פעם אל תגיד אף פעם

 

זה לא משנה אם אתם עשירים או עניים, גברים או נשים, צעירים או זקנים, שמנים או רזים, גבוהים או נמוכים…. התופעה הזו קיימת אצל כל אדם.

 

זה יכול להתגלות בכל תחום בחיים שלכם. לפעמים יש מכה חשמלית בתחום אחד בחיים כאשר שאר התחומים שקטים, או שקטים כביכול. לפעמים זה מתגלה בכמה תחומים גם יחד בו זמנית.

 

ואז, אנו מחפשים את השקט. נכון, לא תמיד במקומות הנכונים. מחפשים את השקט במקום בו יש לנו הצלחה, או במקום בו אנו משוחררים מאחריות ומטלות, או במקום אליו ברחנו הוא אשליה או איפה שיש היסח הדעת.

 

דווקא לדבוק באמיתות יסוד, בערכים, בחברים, בטוב שיש בנו – דווקא שם נמצא את הדרך המכוננת והמרגיעה.

 

ועכשיו אסביר.

 

כולם עסוקים ורצים. על זה אנו משלמים מחיר כבד בנפש. מחיר האינדיבידואליות. מחיר הבדידות. במקום להיות עטופים באהבת אנשים קרובים ותמיכתם, אנשים בודדים.

 

לא סתם אמרו חז"ל "קנה לך חבר". ולכן אומר רבי נחמן מברסלב שאחת משלוש נקודות החיות של האדם היא נקודת החבר.

 

רבים דיברו על חשיבות "דיבוק חברים". ובכלל, קיום מצוות זה להיות בצוותא עם רגישות וחיבור לזולת. רבי אלימלך מליז'נסק זיע"א המליץ לספר לחבר יקר לנו את חולשותינו, כי רק כך נתחזק.

 

קצב החיים המודרני, תרבות האינדיבידואל והתפתחות הטכנולוגיה – הולידו מצב של בדידות. גם צורת המגורים שכל זוג גר בביתו ולעיתים רחוק מהורים, לעומת מגורי החמולות לדורותיהם – הביאה שינוי. אין זמן לדבר מהלב וגם לא רגילים לזה. הבדידות מתעצמת. הפורמלי והקור השתלטו על הלבבות הכואבים.

 

 

טובים השניים מן האחד – לאהבה, הקשבה, הכלה ועזרה הדדית. זו התרופה לבדידות!…

 

גדולי ישראל רבים המליצו על התחברות לחבורות ויצירת חברויות. האדמו"ר מפיאסצנה השאיר כתב יד בשם "בני מחשבה טובה". הוא הסביר את כוחה של החבורה וכללי ההתנהגות שהם המפתח לחבורה איכותית. המטרה של החבורה היא לחזק ולגלות מחשבה טובה בכל אחד.

 

במילים שלי – אם יוצא ממך הטוב שבך עם האנשים שחברת אליהם, זו החבורה הנכונה עבורך. הוא ממליץ גם למי שעסוק להיפגש עם החבורה שלוש פעמיים בשבוע.

 

ככל, הנאמר לעיל מעיד על חשיבות התחברות לחבורה. וחבורה טובה אינה רק לצורך לימוד אלא לאהבה, התעניינות, הקשבה, הכלה ועזרה הדדית – זו התרופה לבדידות!

 

איפה מוצאים חבורה? יש היום חבורות רבות ונפלאות וכל אחד ימצא את המתאים לו. אם לא מצאתם, צרו והקימו חבורה שתיפגש בקביעות בכללים שתקבעו. זו תרופה טובה ומועילה מאוד. עדיפה על ציפרלקס או פרוזק…

 

ההמלצה שלי היא – הקימו חבורות על בסיס ערכי שמתאים לכם. אפשר חבורה שעוסקת באומנות, אפשר ליצור חבורה ללימוד יהדות. חבורה לגילאי 50 פלוס, חבורה לאוהבי טיולים, לאוהבי זמר ומוזיקה… כל מה שתבחרו וכל מה שיפתח את הלב שלכם. השקיעו זמן בזה. זו השקעה עם תשואה גבוהה מאוד. גם אם בהתחלה זה נראה מלאכותי, הרי שתוך זמן קצר זה יהיה טבעי וטוב.

 

בתקופתנו יש ערך עליון לחיבור בין אנשים. קומו וצאו, חפשו לכם או הקימו לכם חבורה שתעשה לכם רק טוב.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה