י"ח בסיון תשע"ט / יום שישי 21 יוני 2019 | פרשת השבוע: שלח לך
 
dot  הוסף למועדפים   dot  הפוך לעמוד הבית  
 
   
    הירשם    |    התחבר
  
    החשבון שלי     מעקב הזמנות     עזרה
 
 
  המדינה שלי:  
  ארצות הברית   
 
   שפה:  
  עברית   
 
   המטבע שלי:  
  דולר ארה"ב   
 
   
עמוד הבית אודות ברסלב VOD רדיו ברסלב פורום ברסלב חנות ברסלב תרומות
                
 
  הצג את כל הקטגוריות...  
 
 
      
 
אומן ראש השנה  
 
דף ראשיברסלבאומן ראש השנה
 
 
חיפוש
 
           

 


 

ראש השנה, משנה לשנה, מתקשר יותר ויותר עם רבי נחמן מברסלב ועם ציונו הקדוש השוכן בעיר אומן שבאוקראינה.

"כל מי שסר למשמעתי...איש בל יעדר!" – היא הקריאה המלווה עשרות אלפי אנשים, מכל העדות והחוגים ומכל גווני הקשת הציבורית, העוזבים הכל ונוהרים למקום אחד – לאומן, אל ציונו של רבי נחמן מברסלב.

מדוע? מה כל כך מיוחד בציונו של רבי נחמן שרבים מכל קצות תבל נוהרים אליו?

לפני שרבי נחמן נפטר, הוא ייחד שניים מתלמידיו הקרובים: רבי אהרן מברסלב ורבי נפתלי מנמירוב, והעמיד אותם כעדים לשבועה לא כל כך רגילה. הוא אמר: "מי שיבוא על קברי ויאמר שם אלו העשרה מזמורי תהילים, וייתן פרוטה לצדקה עבורי, אפילו אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד מאוד, חס ושלום, אזי אתאמץ ואשתדל לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו". ואמר: "אשתטח לאורך ולרוחב להיטיב עמו. בפיאותיו אמשכהו ואוציאהו משאול תחתיות. ואני חזק בכל הדברים שלי, אך בזה אני חזק ביותר... רק שיקבל על עצמו להבא שלא ישוב אל דרכו הרעה".

הכרזה זו יצרה מהפכה. שום צדיק לא הבטיח הבטחה כזאת מעולם. לכן, בגלל חשיבותה של הבטחה זו, חסידיו וכן המתקרבים אליו מתגעגעים כל שנה למלא אחר ציווי של הרבי "איש בל יעדר!" ומגיעים אל אומן, אל ציונו של הרבי.

 

 

מעמד "התיקון הכללי" בראש השנה, אומן

 

רבי נחמן, כמו רבנים מפורסמים שעסקו בקבלה לפניו, כגון האריז"ל הקדוש, הסביר שלצדיק יש כוח עצום להעלות את כל הנשמות, כולל את אלו שעדיין לא פסעו את צעדם הראשון ברוחניות. הקשר המיוחד של הצדיק עם הקב"ה הינו הכוח בו ניחן כדי לקרב, לתקן והעלות את כל מי שמגיע אליו, על מנת לקרבו אל בוראו.

מדוע?

הצדיק מגיע לדרגה כה גבוהה, עד אשר הוא נמצא במצב של שליטה-עצמית (ברוחניות ובגשמיות) ובקשר נשגב ועליון, כך שכל המחשבות, הדיבורים והמעשים שלו – כל מהותו – הינם כרצון הבורא בשלמות, דבר המעניק לו קשר וקרבה מיוחדת לבורא עולם. למעשה, מה שמייחד את הצדיק מכל אדם אחר היא יכולתו לגשר בין עולם הגשמיות לעולם הרוחניות. הקרבה לצדיק, הנמצא בדרגות רוחניות ודרגות קדושה כה גבוהות, גורמת לאדם להרגיש עמוק בליבו את הגעגועים והרצון לקשר עם בוראו.

"צדיקים גדולים יותר במיתתם מאשר בחייהם" (חולין ז, ע"ב).

כוחו של הצדיק מוגבל בלבושו הגשמי – כלומר, גופו. אולם לאחר פטירתו, כאשר נשמתו עולה ומתעלה לדרגות וגבהים רוחניים עצומים יותר, הוא משיג כוחות נוספים כדי למשוך אליו את האנשים אל השם יתברך, ובדרך זו, לטהר את נשמתם.

 

 

הקיבוץ באומן

 

כאשר אנו מתפללים על ציונו של הצדיק, הצדיק נמצא איתנו שם. רבי נחמן מלמד אותנו, שמקום קבורתו של הצדיק הינו קדוש בבחינת קדושת ארץ ישראל, המחדיר באדם קדושה מסוימת המעוררת אותו להתקרב אל בוראו.

עלייה לקברות צדיקים מוזכרת תחילה בתורה. כאשר המרגלים נכנסו לארץ ישראל, נכתב בתורה: "וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד-חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם" (במדבר יג, כב). הרי ידוע שהם היו 12 מרגלים, אם כן מדוע נאמר "ויבוא עד חברון" בלשון יחיד? רש"י מסביר ש"ויבוא" מתייחס לכלב בן יפונה. כלב בן יפונה רצה להינצל מעצתם של המרגלים לכן הלך לבדו להתפלל על קברי האבות בחברון.

כלב הבין את המשמעות העצומה שיש בתפילה בציונם של הצדיקים מיעקב אבינו. כאשר רחל אמנו נפטרה, יעקב קבר אותה בצד הדרך, ולא בתוך בית לחם עצמה. הוא ראה, כי לעתיד, כאשר הצורר נבוזארדאן יוביל את עם ישראל לגלות, הם יעברו ליד קבר רחל אמנו. וכאשר רחל תראה את בניה – עם ישראל, היא תתפלל ותבקש רחמים מבורא עולם על ילדיו.

האריז"ל הקדוש כותב שזו מצוה גדולה שאדם ימשוך עצמו ויתקרב אל בוראו על ידי עלייה לקברות צדיקים. כאשר אנו מתפללים ליד ציונו של צדיק, אנו יכולים לקשר עצמנו אל הצדיק, ואף להשיג מעט מקדושתו של הצדיק. ומכיוון שבזכות כוחו של הצדיק זכינו להתעורר לתשובה וחרטה על העבר, תפילותינו יותר מקובלות ורצויות. ובמקביל, הצדיק מפציר ומבקש עבורנו אצל בורא עולם.

 

 

רחוב פושקינא באומן

 

אולם עדיין, הבטחתו של רבי נחמן לתלמידיו היא אפילו גדולה יותר. "כשאדם יבוא על קברי, ייתן פרוטה לצדקה, ויאמר את אלו עשרה מזמורי התהלים (שהם התיקון הכללי) אפילו אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד מאוד, חס ושלום, אזי אתאמץ ואשתדל לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו. אך מיום זה ואילך הוא חייב לקבל על עצמו שלא לשוב יותר לדרכו הרעה".

חסידי ברסלב נוהגים לומר, שכאשר מגיע אדם אל ציונו של הרבי, הרבי ימשוך אותו מהביצה הגשמית של העולם הזה, ויעלה אותו אל גבהים רוחניים חדשים. בעקבות הבטחתו של רבי נחמן, חסידי ברסלב בעבר היו מוכנים לסכן את חייהם ולסבול עבור הזכות להתפלל בציונו של רבי נחמן באומן.

אומן

רבי נתן אמר: "אפילו אם הדרך לאומן הייתה מלאה בסכינים וחרבות, הייתי זוחל ועובר בה כדי להיות על קברו של הרבי".

 

 

הקיבוץ בציון, אומן

 

ההיגיון אומר, שקבוצה איננה יכולה להתקיים ללא מנהיג, מורה דרך. אדם שיוביל את כלל הקבוצה. ברוב החסידויות, כאשר הרבי-מנהיג נפטר, ממנים רבי חדש (בנו או קרוב משפחה, לרוב על פי צוואתו של הרבי שנפטר) כדי להמשיך את דרכו. אולם מכיוון שרבי נחמן לא בחר לו כל יורש שימשיך את דרכו, טבעי היה לחשוב שחסידות ברסלב עם הזמן תתפורר עד אשר תיעלם.

אולם רבי נתן, תלמידו הקרוב והמובהק ביותר של רבי נחמן, שהיה רק בן שלושים כאשר רבי נחמן נפטר, סירב להאמין שהחסידות פשוט תחדל מלהתקיים עם פטירתו של הרבי. אחרי הכל, רבי נחמן אמר למקורביו שאם הם ילכו בדרכו ויקיימו את עצותיו ודבריו, ויעבדו על רוחניותם ויקדשו עצמם, אנשים שלא הכירו את רבי נחמן בחיים חיותו יתקרבו אליו, והם – המקורבים, בתמורה, יזכו לקרב יותר ויותר אנשים אל החסידות. הרבי הבטיח: "ניצחתי ואנצח (בחייו), גמרתי ואגמור (אחרי פטירתו)".

כאשר רבי נתן שב לביתו לאחר הלווייתו של רבי נחמן בסתיו 1810, הוא החל לחשוב על הפעולות בהן ינקוט על מנת לשמר את חסידות ברסלב. הוא החל לשנן את משנתו של רבי נחמן, את הדברים אותם שמע מרבי נחמן בתקופה בה היה מקורב אליו מאוד, ובמיוחד את הדיבורים הקשורים לחשיבות ההגעה אל קברו של הרבי.

 

 

הקלויז, מבפנים

 

לאחר ארבעה חודשים מאז פטירתו של הרבי, שכר רבי נתן עגלה ונסע מכפר לכפר והחל לקבץ את תלמידיו ומקורביו של רבי נחמן, והביא אותם אל קברו של רבי נחמן. קבוצת החסידים הגיעה לאומן בראש חודש שבט (ינואר 1811). הייתה זאת הפעם הראשונה שקבוצת חסידי ברסלב נסעה לאומן, אל קברו של הרבי, למען המטרה החשובה –  התקבצות ותפילה על ציונו של הרבי.

מאז, חסידי ברסלב הגיעו לקברו של רבי נחמן כדי להתפלל מספר פעמים בשנה, ואף ניצלו התקבצות זו כדי להתחזק ולעודד אחד את השני, ולגבש את קהילת ברסלב. ראשוני תלמידי רבי נחמן החלו לנסוע לקברו של רבי נחמן, ובזה פעלו וקירבו עוד ועוד חסידים שהחלו לנסוע לאומן, עד שהפכה אומן לנקודת מפגש חשובה של החסידות.

רוב החסידים, וכיום אנשים מכל העדות והחוגים, מגיעים בעיקר בראש השנה (חסידי ברסלב נוהגים להגיע גם בחנוכה בשבת "זאת חנוכה", בא' בניסן – יום הולדתו של הרבי, ובשבועות).

 

 

מתפללים, פנים בית המדרש שעל הציון

 

רבי נחמן ציין מספר פעמים את החשיבות הגדולה של להיות אצלו בראש השנה, ועל כך נכתב:

"ואמר: "הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי, מאחר שהמקורבים אלי, שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר! כי כל העניין שלי הוא רק ראש השנה", והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר למשמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש". (חיי מוהר"ן ת"ג).

"עוד ענה ואמר: "הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותיי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם בודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו, תלוי בראש השנה שלי". (חיי מוהר"ן ת"ה).

 



מעמד ה'תשליך' באגם באומן

 

אולם כגודל חשיבות העניין הנשגב הזה, והתיקון לנצח האצור והמובטח בזה, כך גם גודל המניעות, ובפרט "מניעות המוח", שהן מנת חלקם של רבים מן הנוסעים בראש השנה - טרדות הלב, ספקות, בלבולים וחלישות הדעת אשר היצר הרע מסבך ומרפה את רוחו של האדם, בטענות ובדמיונות שווא ממש, ולכל אחד זה מופיע בצורה שונה, ובאופן אחר.

 

 

ריקודים באומן במוצאי החג

 

כנגד כל זה עומדים לנו דבריו של רבי נחמן מברסלב (חיי מוהר"ן ת"ד), אשר צפה זאת מראש, והקדים לנו בשיחתו כאשר השיב לאחד שאמר לפניו, שהיה נוח לו יותר להיות אצלו בשבת תשובה ולא בראש השנה, משום שאין לו מקום בבית המדרש וגם אין לו מקום טוב לאכול וללון בו, ובגלל זה דעתו מבולבלת מאוד ואינו יכול להתפלל בכוונה, לכן היה טוב לפניו יותר להיות אצלו בזמן אחר ולא בראש השנה. השיב לו רבינו ז"ל בזו הלשון: "אם לאכול, אם שלא לאכול, אם לישון, אם שלא לישון. אם להתפלל, אם שלא להתפלל (רצונו לומר שלא להתפלל בכוונה כראוי) אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה, יהיה איך שיהיה".

והוסיף על זה תלמידו רבי נתן מברסלב ואמר: "ובאמת כל הדברים האלו הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר (היצר הרע). כי תהילה לא-ל נראה בחוש, שעל פי הרוב מתפללים יותר בכוונה בכלל הקיבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו".

עד כמה תפס העניין של ראש השנה מקום מרכזי אצל רבי נחמן מברסלב, תמחיש השיחה הבאה: "אצלי העיקר הוא ראש השנה, ותיכף כשחולף ועובר ראש השנה, אני מטה אוזני ושומע אם מכין בכותל לעורר לסליחות לשנה הבאה, כי אין שום זמן כלל כי השנה חולף ועובר כהרף עין".

לאלו שזכו לבוא אליו לראש השנה אמר רבינו: "ראוי לכם לשמוח מאוד מאוד, אכלו מעדים ושתו ממתקים כי חדוות ה' היא מעוזכם". (הפסוק הזה נאמר על ראש השנה).

בתקופת שלטונו של סטאלין ותחת עינם הבולשות של הק.ג.ב., חסידי ברסלב סיכנו עצמם על מנת להתפלל על קברו של רבי נחמן באומן. אולם משהוסר מסך הברזל, יהודים רבים נוסעים לאומן בכל שנה, כדי לזכות להיות במחיצתו של הרבי בראש השנה. וכפי שכבר למדנו, השפעתו וכוחו של הצדיק גדולה יותר במיתתו מאשר בחייו.

 

 

תמונת האוהל שעל ציון רבינו הקדוש
כפי שנראה היום

 






 
 הכי מדובר הכי מדובר
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 Facebook Facebook
 
 
 
 הכי נקרא הכי נקרא
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 מבצעי היום בחנות מבצעי היום בחנות
 
 
 
 
אחורה  1 2 3  קדימה
 
 
 
 
 נצפים ביותר נצפים ביותר
 
 
 
 
Up  1 2 3  Down
 
 
 רשימת תפוצה רשימת תפוצה
 
 
 
הכניסו כתובת:   
 
   
 

 
 



  
 
 
פתח ארגז כלים