אתם בוחרים איך ייראו החיים שלכם!

אז איך אתם רוצים שהחיים שלכם ייראו? מלאים בלשון הרע ורכילות? בשיימינג? או בשפע של ברכות, שמחה וים של אושר? את זה אתם בוחרים!

6 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

אומרים, שאין סוד כל כך כמוס ונסתר כמו… עוון לשון הרע! כי אחד הדברים המפליאים ביותר בתורה הקדושה הוא – ההסתרה העצומה שיש על העוון החמור הזה.

 

אדם יכול להישען על הקיר ובטעות ללחוץ על מפסק האור ולהדליקו. זה יכול לזעזע אותו, לגרום לנפשו להתעצב ועוד. וזה רק אם הדליק את האור בשוגג. מה קורה אם הוא רואה מישהו עושה את זה במזיד? זה בוודאי יכאיב לו בלב. אבל מה, אדם יכול לדבר לשון הרע ולעבור על לאווין ועשין וארורין, כפי שמונה "החפץ חיים" – ובלי שום נקיפות מצפון! ולא רק, אלא שהוא עוד ירגיש שהוא בעצם עושה מצווה גדולה מאוד. אנשים רומסים את התורה ברגל גסה ועוברים על העוון הכי חמור, אבל עוברים לסדר היום, מקבלים בהבנה דיבורים רעים, ולא נראה להם שיש בזה משהו לא בסדר לדבר לשמוע או לקבל לשון הרע!

 

אז איך מבטלים את ההסתרה?

 

רבות נכתב בספרים על עוון לשון הרע ורכילות, עוון חמור ששקול כנגד שלוש העבירות החמורות שגרמו לחורבן בית המקדש הראשון, ואילו זה "לבד" גרם לחורבן בית שני. וככל שירבו לכתוב ולדבר על זה, היצר הרע ממשיך להילחם בכל תוקף להסתיר ולהעלים עוון זה שכל התורה כולה תלויה בו. וכידוע, אין אדם מדבר לשון הרע עד שכופר בעיקר. כך נוצר העיוות הנורא שאדם 'מקיים תורה ומצוות' ו'מדקדק בקלה כבחמורה', אבל כל זמן שהוא מדבר לשון הרע הוא כופר גמור, השם ירחם.

 

יש הנוהגים לעשות התרת נדרים ארבע פעמים לפני הימים הנוראים, כדי להינצל מעוון נדרים, שמא יקטרג עלינו עוון לשון הרע ביום הדין. אבל איסור זה הוא הרבה יותר חמור והרבה יותר מצוי, בפרט בדורנו ולאף אחד לדאבוננו זה לא מפריע… כן, אפילו יום הכיפורים לא מכפר עליו, והכופר בעיקר אין לו חלק לעולם הבא! איך אפשר להמשיך כך? לחיות כביכול בשוויון נפש ולא לקום ולהחליט החלטה חזקה וחד משמעית: להתחיל ללמוד ולעבוד על נקודה זו כל יום כדי להינצל מכל דיבור על כל אדם בעולם, לא לשמוע שום כלום על אף אחד, לא להיות בחברת מספרי לשון הרע. ובכלל, לא לרצות לדעת משהו אפילו כפסיק על אי מי בעולם.

 

נראה, שיותר קל לאכול ביום הכיפורים, חלילה, מאשר לא לדבר לשון הרע. לכן, מי שרוצה סגולה בדוקה להתחזקות אמיתית בחודש הנפלא הזה – חודש אלול, ולזכות לשנה של חיים וברכה באמת, כדאי לו קודם כל להתחזק בעניין זה. אם נצליח בזה לבד כבר מובטח לנו שתהיה לנו שנה מתוקה באמת! אז לא שווה לנסות?

 

מאמרים נוספים בנושא:

רצח לא פוטוגני

מכה עוברת, אבל מילה נשארת

וכמה דמעות נשפכו?
לשון חמקמקה
לשמור על זכות השתיקה

משימה בלתי אפשרית?

 

כתוב, שמצווה שאין לה דורשים היא מצווה עניה, כלומר היא בבחינת מת מצווה. מצוות שמירת הלשון אומנם יש לה דורשים רבים, אבל בגלל גודל ההסתרה והבלבול נראה שהיא עדיין מצווה עניה מאוד, ומצווה גדולה לכל אחד להשתדל בכל כוחו לחזק את עצמו ואת הסובבים אותו ואת כל הסרים למשמעתו, ולראות ולהתרחק בתכלית הריחוק מכל קשר לדיבורים אסורים. במאמר זה אציין מספר מקורות לא כל כך ידועים המדברים מגודל חומרת העוון וגודל ההסתרה שעליו, ומי שרוצה לחוס על עצמו ולחדול מלדבר לשון הרע, הדברים הבאים בשבילו:

 

אומר רבי אברהם בן רבי נחמן מטולטשין בספרו כוכבי אור: "…וכל שכן על העוון החמור של לשון הרע שהוא גרוע ביותר. וכמובן לכל משכיל בעומק פירוש מאמר חכמינו זיכרונם לברכה, שאמרו על לשון הרע שהוא שקול כנגד עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים. אבל עוצם ותוקף ההתגברות דהתגברות שעל זה גדול ונשגב בלי שיעור וערך, עד שגם הכשר שבכשרים והצדיק שבצדיקים אשר עמד בניסיון באמת והיטה שכמו לסבול עול תורה ושבירת התאוות וכו', ובעניין זה גם בהם נפלה שלהבת".

 

ונסביר:

 

"העוון החמור של לשון הרע שהוא גרוע ביותר. וכמובן לכל משכיל בעומק פירוש מאמר חכמינו זיכרונם לברכה שאמרו על לשון הרע, שהוא שקול כנגד עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים".

 

אי אפשר לקרוא את מאמר חז"ל הנ"ל ולא להשתומם מכך שחז"ל ראו את העוון הזה בחומרה נוראה כזו. רבים חושבים, מחוסר ידיעה או כסילות, שזה עוון 'קטן', אבל חכמינו הקדושים מעוררים אותנו ואומרים שהוא יותר חמור משלוש העבירות החמורות שבחמורות שעליהן נאמר ייהרג ואל יעבור!

 

אחד התלמידים שלי פגש מכר שלו, והמכר הזה התחיל לדבר אתו על אדם אחר. כמובן שהוא לא חשב שזו לשון הרע, הוא רק דיבר 'לתומו' על פלוני ואלמוני וחשב כמו שרבים חושבים 'מה יש בזה? מה כבר עשיתי?' אבל הגמרא אומרת שהוא רוצח שהורג שלושה, וחכמים אומרים שהוא מחריב עולמות ומביא פורענות על כל עם ישראל, אבל ההסתרה הנוראה הסתירה מעיניו את העוון החמור.

 

כאשר התלמיד הבין שגערה לא תעזור כאן, וגם לא העובדה שיאמר לו שהוא מדבר לשון הרע, מכיוון שהוא כל כך רגיל בזה, לכן פנה אליו ואמר לו: 'תגיד לי חברי הטוב, אתה רוצה לבוא אתי למקום העבודה הזרה הזה שאתה רואה מולך? אפשר לעבוד קצת עבודה זרה, מה דעתך?' החבר הזדעזע מאוד ולא הבין מה פתאום התלמיד שלי מדבר ככה. והמשיך התלמיד: 'תראה, אתה מדבר אתי על פלוני, זה אומר שאתה עובר עבירה שהיא שקולה כמו עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. אז הנה ההצעה: למה לעבור על שלוש עבירות ביחד? בוא ניכנס לשם ונעבור רק על שליש מהעוון החמור הזה. ככה לפחות נצא יותר בזול…' הדיבורים הפשוטים הללו עוררו את החבר להבין את חומרת העוון הנורא הזה. וכך כל אחד צריך להזכיר לעצמו בכל מיני דרכים ומשלים והמחשות, שכל דיבור לשון הרע הוא פי שלוש מאשר לעבוד עבודה זרה, פי שלוש מאשר לרצוח, פי שלוש מאשר גילוי עריות!

 

"אבל עוצם ותוקף ההתגברות דהתגברות שעל זה גדול ונשגב בלי שיעור וערך".

 

שימו לב! יש כאן לשון מיוחדת. היצר הרע לא סתם מתגבר, אלא מתגבר בהתגברות של ההתגברות בעוצמה ובתוקף גדול ונשגב בלי שיעור וערך! אתם חושבים שתצליחו לעמוד כנגד התגברות כל כך גדולה בלי הרבה מאוד התגברות דהתגברות גדול ונשגב, בלי שיעור וערך בתפילות ובתחנונים? הרי כתוב על היצר הרע ש'אלמלא הקב"ה עוזרו – אינו יכול לו', כל שכן כאשר היצר הרע המתגבר בצורה כל כך נוראה.

 

"עד שגם הכשר שבכשרים והצדיק שבצדיקים אשר עמד בניסיון באמת, והיטה שכמו לסבול עול תורה ושבירת התאוות וכו' ובעניין זה, גם בהם נפלה שלהבת".

 

אדם יכול להיות הצדיק שבצדיקים ונקי מכל התאוות וגאון עצום בתורה, ובכל זאת, הוא יכול להיכשל בעוון החמור הזה. אז מה נאמר אנחנו? חייבים להתגבר. הגמרא אומרת שאפילו דוד המלך, שכל ימי חייו סבל מלשון הרע ונכשל בקבלת לשון הרע – מה זה גרם? לחלוקת מלכות ישראל ויהודה ולכל הגלויות וכל החורבנות! ו'אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי הקיר?'

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

טיפול שורש

וכמה דמעות נשפכו?

אז תהיה עז כנמר

כסף מצחיק

תגובות

לשון מדממת

 

וכותב רבי נתן מברסלב (הלכות ריבית הלכה ה): "ובעניין זה יש כמה חילוקים, יש שטעותו דק, ויש שטעותו דק מן הדק מאוד, עד שמצאנו כמה צדיקים גדולים שטעו לפעמים באיזה דין והנהגה, כמבואר בדברי רז"ל הרבה. ובוודאי כוונתם הייתה רצויה לשמים באמת אבל טעו עצמן לפעמים, בפרט בעניין מחלוקת, כי ברית כרותה ללשון הרע, עד ששאול המלך שהיה צדיק גדול מאוד, כבן שנה בלא חטא, ועל ידי ריבוי לשון הרע טעה עד שהרג נוב עיר הכוהנים וכו' (יומא כב, ע"א) וכיוצא בזה הרבה, כי בזה העולם נפל האמת מאוד, עד שאפילו צדיקים גדולים וחכמים אמתיים קשה להם לעמוד על האמת לאמתו".

 

שאול המלך היה צדיק גמור בלי חטא, אבל נכשל בצורה כל כך נוראה שהרג עיר שלמה של כוהנים, ולמעשה החריב את בית המקדש של זמנו שהיה בעיר נוב. כזה שינוי קיצוני בגלל כמה מילים! ראו כמה נוראות יכולות להיות רק כמה מילים בודדות…

 

שימו לב!אם בכל דבר יכולים גדולי ישראל לסמוך על שיקול דעתם שהיא דעת תורה, וגם אם הם לא מכוונים אל ההלכה, בכל זאת, אין מזניחים אותם כי עשו על פי תורה ויש להם על מה שיסמכו. אבל בעניין לשון הרע, צריכים להיזהר שבעתיים כי גם אם יש לך היתר ממאה רבנים וגם אם יש לך ק"נ טעמים ונימוקים להתיר לדבר לשון הרע, חכמינו מזהירים אותך מאוד מאוד, שתדע שבעניין הזה יש בלבול גדול ועצום. עד כדי כך שאמרו: ברית כרותה ללשון הרע! זו לשון חריפה מאוד שצריכה לעורר כל אחד לחשוב היטב לפני כל מילה שאומר.

 

כמה וכמה פעמים ראיתי ובדקתי היטב באופן אישי את העניין הזה מקרוב. באו אלי אנשים נאמנים וטובים וסיפרו לי באמת ובתמים סיפורים משכנעים ביותר, ולאחר בירור מעמיק ראיתי שלא היה ולא נברא. ולא רק מה שסיפרו לא היה מדויק או שהם הגזימו, אלא ממש לא היו דברים מעולם. וכל שכן, הדברים שמספרים בכלי התקשורת וברשתות החברתיות, ובפרט שיש להיזהר מהעניין הזה שנקרא "שיימינג" – לבייש אדם קבל עם ועדה, לשפוך את דמו ולגרום לו נזק נפשי עצום, להשתתף במשהו שהוא שקר גמור מתחילה ועד סוף. צריך להיזהר מאוד ולא ליפול בפח ולהאמין לדברים – ולא משנה מי המספר! וכל שכן יזהר מאוד זה שמדבר, שהוא כמעט בוודאות נכשל לא רק בלשון הרע אלא בשקרים גמורים ובהוצאת שם רע. כי חשוב מאוד לדעת, שכל מה שאמרו חכמים בחומרת העוון והאיסור – זה גם אם הסיפור הוא אמיתי במאת האחוזים. גם אם ראית בעיניים – זה עדיין אסור בתכלית האיסור, ועל זה אמרו ששקול עוון זה כנגד שלוש החמורות וגורם לכל הצרות!

 

יהי רצון שנזכה להתחזק תמיד, ובפרט בקרש קפיצה שקיבלנו בחודש הזה – חודש הרחמים והתשובה, כשהמלך בשדה ומקבל את השבים אליו באהבה, עוזר לכל מי שמבקש לתקן את מידותיו ולהישמר לנפשו, ועל ידי זה להתכונן כראוי לימי הדין ולזכות לברכת השם בכל. ויהי רצון שנהיה שלום וביתנו שלנו וכל אשר לנו שלום ומן התלמידים החכמים האמיתיים המרבים שלום בעולם, אמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה