גלריית מקלט לאמנות

אוהבים אמנות? גלריית "המקלט לאמנות" מזמינה אמנים ואנשים שאוהבים לראות אמנות ייחודית ולהכיר מקרוב איכויות חדשות ומרתקות! אתם מוזמנים!

3 דק' קריאה

נעה לאה כהן

פורסם בתאריך 17.03.21

קיווע – גיבור הסדרה 'שטיסל', נכנס בפעם הראשונה לגלריה בלבוש חסידי ואיש הגלריה מסתכל עליו כמו שהוא לבוש ומזמין אותו לפגישה נוספת, ומשם הכל מתגלגל. קיווע מגשים את חלומו הנסתר כל כך שאפילו לא העז לחלום – להיות צייר.

 

את הרעיון לדמותו של הצייר החרדי שאב תסריטאי הסדרה – אורי אלון, ממקום ציורי וייחודי שהוקם כבר לפני 13 שנה בשכונה חרדית – מקור ברוך שבירושלים, בשם גלריית 'המקלט לאמנות'.

 

אלון למד בגלריה לפני מספר שנים אצל הצייר הדתי ליאוניד בלקלב (שעלה מרוסיה, חזר בתשובה ולאחרונה זכה בפרס שיף ובתערוכה במוזיאון תל אביב). אלון, ששהה במקום, ראה את האווירה ואת החבר'ה החרדים שנכנסים לגלריה 'רק בשביל להציץ'. ולפעמים, גם בשביל לשלוף ציורים או שרבוטים משקית ניילון מהוהה – כדי לחלוק עם בר סמכא בתחום, כך נולדה דמותו הציורית (תרתי משמע) של קיווע.

 

 

'המקלט לאמנות' הוקם בשנת 2003 על ידי האמנים החוזרים בתשובה – איקא ישראלי ז"ל ופופיק ארנון יבדל"א, ונקרא על שם איקא לפני כשנתיים באירוע רב משתתפים עם הרב אורי זוהר גיסו.

 

במקום מתקיימת גלריה איכותית המאפשרת לכל הציבורים לבוא ולראות אמנות גבוהה ומעניינת, ובדגש מיוחד על הציבור החרדי שיוכל לבוא ולצרוך אמנות בכלים המתאימים לו . השיח המתנהל בגלריה הוא ייחודי, מהווה גשר בין תרבויות ומאפשר לאמנים אורתודוקסיים להרגיש בה בנוח ולדבר בשפה שלהם.

 

על הייחודיות, אומרת האוצרת פנינה פרנק: "בגלריה שלנו אמנים יכולים להרגיש בנוח להזמין את קרובי המשפחה שלהם לבוא ולשתף אותם ביצירה שלהם, כי הם יודעים שהגלריה מכבדת אותם". יש מקרים, למשל, כמו בקיץ האחרון שהצגנו תערוכה של האמן הברסלבי ישראל פלדמן, שכל התיווך, החשיבה, היוזמה והרעיון נעשו באמצעות אשתו, ואפילו לפתיחה לא הגיע מכיוון שהוא מקדיש את חייו להתבודדות. למעשה, איני יודעת מי הוא ואפילו לא אזהה אותו ברחוב… אבל חשוב לנו לקדם את האמנים הללו ולקבל את הבקשות שלהם מתוך כבוד ההדדי, כדי לאפשר לעבודה האמנותית שלהם את מלוא ההערכה. (ויש דוגמאות דומות גם בציבור החילוני מסיבות אחרות כמובן).

 

כיום מתנהלים במקום שני שיעורים – אחד לגברים עם הצייר נחמיה בועז, ואחד לנשים עם הציירת פנינה פרנק.

 

 

נעה לאה כהן – מנהלת ואוצרת בגלריה, מרחיבה שהרעיון של הגלריה לשמש בית-האב לאמנים אורתודוקסיים, על מנת שיוכלו להרגיש שיש להם מקום לשתף, לחלוק להציג ולערוך דיאלוג בתחום האמנות מתוך הבנת הרקע והתרבות.

 

זו הסיבה שאנחנו פותחים עכשיו את סדנת שיווק לאמנים אורתודוקסיים – קורס לגברים ונשים בנפרד, כדי לאפשר לאמנים להבין איך שוק האמנות עובד – כי בחיים זה לא כמו ב'שטיסל'. לעשות אמנות זה נחמד, אבל זה רק 50 אחוז מהעבודה. את השאר עושה שיווק נכון וצריך ללמוד את ההתנהלות. היא שונה לגמרי ממה שאנחנו רגילים לחשוב בקרב אנ"ש, וכדי לאפשר לאמן הדתי אפשרויות קיום הגענו למסקנה שעבודה כחבורה היא התמהיל הנכון ביותר. לכן אנחנו מלמדים את עקרונות השיווק בקורס, ומקווים להתגבש כקבוצה שתמשיך הלאה ותעזור לקדם את האינטרסים המשותפים בגלריה.

 

הגלריה מרחיבה את שורותיה כדי לפעול בשיתוף פעולה עם המקום ועם אנשי השכונה. לאחרונה מתקיים שיפוץ בגן הציבורי שמעל הגלריה וגדר ארוכה משתרעת על מרבית הרחוב.  הגלריה החליטה באמצעות 'אמנות רחוב' חרדית לקשט את הגדר לרווחת אנשי השכונה ובשיתוף פעולה עם האמן ועם ילדי השכונה ובתקצוב מרכז 'עדן', הוזמן האמן  דן גרובר לצייר. במשך שבועיים-שלושה אסף את ילדי השכונה ויחד עיצבו וריססו את הגדר בפסוק 'כל עוד הנר דולק אפשר לתקן', עם קריצה הומוריסטית לאופי השיפוצים המתרחש במקום.  וכמובן, עם קשר לאופיים של הימים הנוראים – הזמן שבו צויר הקיר.

 

 

הגלריה משתתפת בפסטיבלי אמנות גדולים בירושלים, כגון הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית או פסטיבל מנופים, שבה לאחרונה הוצג האמן אברהם גיא ברכיל – אמן קומיקס חרדי שיצא בסדרת אנימציה ייחודית בנושא קבלה וזוהר.

 

הגלריה מבקשת להרחיב את שורותיה וקוראת לאמנים ואנשים שאוהבים לראות אמנות, ועד היום לא מצאו מקום שליבם חפץ ושלם בו – לבוא ולהכיר את המקום.

 

הגלריה פתוחה בימים א-ג-ה בשעות 17:00-21:00. לפרטים toar2016@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה