דור ההינדיק

דור האיקס, הדור האבוד, לדור הזה נתנו את כל השמות, כמעט, חוץ מאחד - דור ההינדיק. מסתבר שהשם הזה הכי מתאים לנו. למה? הווארד מורטון מסביר.

4 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

דור האיקס, הדור האבוד,  לדור
הזה נתנו את כל השמות,
כמעט,
חוץ מאחד – דור ההינדיק.

מסתבר שהשם הזה הכי מתאים
לנו. למה? הווארד מורטון מסביר.
 
 
לרבים כמוני, שנולדו בסביבה לא דתית (ובעיקר לאלה שחיים במקום בו אני חי, ארצות הברית, במשפחות רבות בהן יש נישואי תערובת שיוצרים התבוללות איומה), המחקר ממרכז המחקרים "פיו" בנושא זה נוגע בנקודה הכי רגישה וכואבת לעם ישראל בכל מקום שהם.
 
מה לעשות, ובמיוחד בזמן הזה, שהכאב מציף שוב. רק לראות את ההכנות בבתים האלה לימי החג הקרוב – חנוכייה, ולהבדיל אלף הבדלות, עץ אשוח לכריסמס, אלה שבוטחים ומאמינים במדע במקום בבורא עולם, מי שאמר והיה עולם.
 
מה לעשות, שוב, שהסקר שערך מרכז המחקר פיו הפך את העובדה הזו לרשמית, נכונה ובהחלט כואבת. אתם מתארים לעצמכם, 3/4 מהיהודים הלא אורתודוכסים נשואים בנישואי תערובת! 22% מכלל היהודים בארצות הברית מתארים את עצמכם כ"לא דתיים". 2/3 לא שייכים לשום חוג, זרם או בית כנסת, 1/4 לא מאמינים באלוקים בכלל, ול-1/3 היה עץ אשוח לקראת הכריסמס בבית בשנה שעברה. השנה, כך נראה, יש אפילו יותר עצים… לרוב הגדול של היהודים, ובעיקר בארצות הברית, להיות יהודי זה משהו שעונה לכללי 'יהדות בשיטת הסלמי'.
 
זו הסיבה שהיום יותר מתמיד אפשר להזדהות עם הסיפור המקסים שרבי נחמן מברסלב כתב בזמנו – מעשה בבן מלך והינדיק (תרנגול הודו).
 
מאמרים נוספים בנושא:
אורתודוקסים, רפורמים וכל מה שביניהם
יהדות על רגל אחת
תעיזו, לכו על זה
מגדל  בבל
ביחד, כי כולנו בני אדם
 
באותה תקופה, רבי נחמן חזה את העתיד – "אתיאיזם גדול ירד לעולם". הוא גם חזה "שיהיה זמן שיהודי פשוט (אפילו זה שרק נוטל את ידיו לפני שאוכל לחם) ייחשב נדיר ומיוחד כמו רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע (מקים תנועת החסידות)" (ראה שיחות הר"ן).
 
בטח לאותם יהודים בתקופה של רבי נחמן זה נשמע כמו משהו מזעזע וצורם באוזן, שיהיה זמן שבו יהודים כמותם, שמקיימים את ההלכה, יהפכו לנדירים ומיוחדים?!? הכיצד???
 
היום, העובדות בשטח מאמתות את דבריו של רבי נחמן מברסלב, דברים שנאמרו לפני למעלה מ-200 שנה, כי על פי מרכז פיו רק 19% אמרו שהם חיים על פי ההלכה היהודית, ורק 10% מחשיבים את עצמם אורתודוקסים.
 
וזה אומר, שהעתיד אותו חזה רבי נחמן הוא ממש כאן ועכשיו.
 
וזה כואב.
 
תראו מה קורה ליהדות, בעיקר מחוץ לגבולות ישראל, היא כמעט נעלמת. יהודים רבים שהתבוללו מאמצים את כל הדתות חוץ מהדת שלהם, היהדות. היש יותר כואב מזה?
 
אבל אותו רבי נחמן מברסלב, שחזה את המגפה הרוחנית של דור המשיח, את הניכור והזרות, נתן לנו עצה עצומה ואדירה להגיע לנשמות היקרות הללו, וגם לאלה שנולדו בבית יהודי אך חיים בריחוק עצום מהיהדות, מהזהות היהודית שלהם.
 
ואת אותה עצה נפלאה אפשר למצוא בסיפור מעשה בבן מלך ותרנגול הודו (הינדיק):
 
מלך אחד שבנו הנסיך השתגע יום אחד והחליט שהוא תרנגול הודו, היה אובד עצות ולא ידע מה לעשות. איך לא? הנסיך החליט להוריד מעליו את הבגדים, לשבת מתחת לשולחן המלכותי וללקט פירורים אותם אכל. השתגע או לא? בכל אופן, המלך אובד העצות הביא את כל רופאי הממלכה, אפילו מעבר לגבולותיה, אך אף אחד לא הצליח לרפא את הנסיך שהחליט שהוא הינדיק (השם בו השתמש רבי נחמן לתרנגול הודו), עד שיום אחד הגיע לארמון זקן חכם שאמר למלך "אני ארפא את הנסיך".
 
כל מה  שמיותר
אזהרה  בת 69 שנים
מה מדאיג אותו?
 
ומה הוא כבר יכולה היה לעשות שרבים וטובים מתחום הרפואה לא הצליחו?
 
ובכן הוא, ותתפלאו לשמוע, פשט את בגדיו וישב מתחת לשולחן המלכות והחל ללקט פירורים, ממש כמו הנסיך.
 
"מה אתה עושה כאן?" שאל החכם.
"אני הינדיק" השיב הנסיך.
"גם אני הינדיק" אמר החכם.
 
והם ישבו שם זמן מה, ואז החכם סימן לאחד המשרתים שהיו שם שיביאו לו מכנסיים וגם לנסיך. אמר החכם: "אתה יודע, אתה יכול להיות הינדיק וללבוש מכנסיים", ושניהם לבשו את המכנסיים. כעבור זמן מה, החכם סימן שוב למשרת שיביא להם חולצות. "אתה חושב שאי אפשר להיות הינדיק אם לובשים חולצות?", והם לבשו את החולצות. וכך המשיך החכם עד ששניהם היו לבושים מכף רגל ועד ראש.
 
ואז החכם סימן שוב למשרת, הפעם ביקש ממנו שיביא להם אוכל אמיתי. "אתה חושב שאי אפשר להיות הינדיק אם אוכלים אוכל רגיל? אתה עדיין יכול להיות הינדיק ולאכול אוכל". ושניהם אכלו. ואז אמר החכם "רגע, מי אמר שתרנגולי הודו צריכים לשבת מתחת לשולחן? אתה יכול להיות הינדיק ולשבת ליד השולחן". וכך המשיך החכם עד שריפא את הנסיך מהשיגעון המוזר שתפס אותו.
 
כמובן, שלא היה מאושר בממלכה כמו המלך.
 
בתקופה זו, שרבים וטובים רואים במדע, בטכנולוגיה, בקדמה בכלל, את הדבר בהא הידיעה, וחושבים שהכל מתחיל ונגמר בזה, ואפילו לא יודעים מהי היהדות באמת ומה זה להיות יהודי, כן אפילו הכי פשוט, שהם לא יודעים שהם הילדים של המלך, נסיכים ונסיכות עם נשמה טהורה, חלק אלוק ממעל, ניצוץ קדוש מאלוקים, אלה שלא יודעים שיש לכל אחד מאיתנו תפקיד בעולם הזה, ושירדנו לכאן למלא מטרה חשובה, להגיע ליעד שלנו ולהשלים את תיקון נשמתנו – זאת הדרך לגשת אליהם.
 
כי מי אמר שאי אפשר ללמוד, לעבוד ולהתקדם בחיים ולא להיות הינדיק? מי אמר שאי אפשר לשמור תורה ומצוות בגלל שזה מה שכמעט כולם עושים, שזה לא 'אין' בדור של אנדרואידים, טבלטים וכל מיני מכשירים ותוכנות? מי אמר שזה צריך לעצור את מה שאנחנו צריכים לעשות כאן? מי אמר שזה צריך להרחיק אותנו מכל מה שאנחנו?
 
והכל, כמו שרבי נחמן מספר, בסבלנות ואהבה, עם הימין המקרבת. כן, אתה יכול להיות מי שאתה, אבל בהחלט לשמוע ולהכיר את האמונה, או ללמוד על הקשר  המיוחד שלך עם האבא העצום והגדול שלנו – בורא עולם. כן, אתה יכול להיות סטודנט באוניברסיטה וללמוד לתואר, אבל ממש לא חייב לטשטש את הזהות היהודית שלך, את השורשים, את הקשר לאותו מעמד קדוש בהר סיני בו קיבלנו את התורה. אתה בהחלט יכול להיות מי שאתה עכשיו ולדבר עם אלוקים כל יום.
 
אתה בהחלט יכול להיות יהודי שחי במאה ה-21 ולהאמין שכל מה שקורה לך בחיים הכל בהשגחה המתוקה והמיוחדת של בורא עולם עליך, שהכל לטובתך העכשווית והנצחית, ושכל מה שאתה חווה, חווית ותמשיך לחוות בחיים, וכולנו כעם, נועד לעזור לנו לצעוד על המסלול שלנו, להשיג את המטרה שלשמה ירדנו לעולם הזה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה