הכל טוב, השאר דמיונות

הרב מאיר בזק בחר לראות את הטוב גם במקומות שהייאוש והעצבות ניסו להשתלט על הכל, לאחר שבנו נהרג בתאונת דרכים, וכתב ספר שנלחם בייאוש אותו יישם על בשרו.

5 דק' קריאה

ישי פרידמן

פורסם בתאריך 06.04.21

"הטוב הוא המוחלט, העומד, והרע איננו כי אם דמיוני". את המשפט הזה כתב הרב קוק ויחד עם כתביו של רבי נחמן מברסלב, הוא מהווה את נקודת היסוד שעומדת בתפישתו הפסיכולוגית של הרב מאיר בזק, ובספרו החדש "בצל ידיך". שיחה מרתקת עם הרב בזק, ששכל את בנו בצלאל, ובחר לראות את הטוב, גם במקומות שהייאוש והעצבות ניסו להשתלט על הכל.

לפני חמש שנים מצא עצמו הרב מאיר בזק (משמאל) בשבת שבע ברכות של אחייניתו מצפת. היה זה שבועיים בלבד אחרי שבנו בצלאל נהרג בתאונת דרכים. באותה השבת לא מצא הרב בזק את עצמו, האבל והשמחה שימשו אצלו בערבוביה. כאב ויגון מצד אחד, ולהבדיל, קולות שמחת חתנים מן הצד השני. לפתע, התגלגל לידיו "ושלא במקרה", הוא יאמר, דף מצולם מהספר ‘שערים לתפילה’. בדף מסופר על יהודי מרוקו שכאשר הייתה בצורת ולא ירדו מים וכולם התפללו והתענו אך טיפה לא ירדה מהשמים, החליטו חכמי היהודים לעשות: "ונהפוך הוא". הם ערכו סעודה גדולה, משתה ושמחה, לכבוד הקב"ה. היהודים התחילו בסעודה ובמשתה ואחר כך עברו לשירות ולתשבחות והגשם החל לרדת על ראשיהם. המחבר שואל בתמיהה, כיצד אדם שיש לו צרות יכול לשמוח? ומיד עונה – שצריך להתאמץ לחפש מה טוב ועל כל דבר קטן להגיד תודה, "ומתוך ההודאה תבוא השמחה ומתוך השמחה תבוא הברכה, תבוא הישועה".

כשקרא הרב בזק את הסיפור ואת התובנה של מחבר הספר ‘שערים לתפילה’ הוא החליט, יחד עם משפחתו, לאמץ את התורה הזאת אל ליבו. הוא קם בבוקר והכריח את עצמו להגיד תודה על כל דבר, על השמש הזורחת, על כל נשימה ונשימה, על מה שהיה אתמול ועל מה שיש היום. הוא "הכריח" את עצמו, כלשונו, לדלג מעל התהום ומעמקי הייאוש: "קמתי בבוקר ואמרתי בפה להקב"ה: תודה על זה ועל זה ועל כל מיני דברים קטנים וגדולים שהיו לי וקורים סביבי. וברוך ה’, הרגשתי איך הקב"ה מחזק אותי ואת משפחתי".

את הנקודה הזאת של לראות את הטוב בכל מחיר ובכל מצב פיתח הרב בזק לתורה שלמה הבנויה על ההגות של הרב קוק, רבי נחמן מברסלב, חב"ד ותפישות פסיכולוגיות עכשוויות. כבר שנים על גבי שנים שהרב בזק מתעסק בלימוד התורה הנפשית ומדי שנה הוא מעביר שיעורים בישיבתו, ישיבת מעלות, סביב כתביו של רבי נחמן מברסלב.

היום, חמש שנים אחרי התאונה, הוא חובק ספר חדש, ‘בצל ידיך’, שהוציא לעילוי נשמת בנו בצלאל, הבנוי על השיחות שהוא העביר בישיבה. "זה לא ספר זיכרון", כמו שאשתו מתעקשת לומר, "כי הזיכרון מתייחד על העבר ואילו הנשמה לעולם קיימת".

אמנם כשבנו בצלאל נהרג ונראה היה כאילו כל עולמו מתמוטט והייאוש הולך ומשתלט על הכל, ההתמודדות הייתה קשה מנשוא. אך הוא הבין כי גם בנקודה הזאת הקב"ה שם אותו ואת משפחתו כדי שיוכלו להתמודד עם המשבר, ואין מעמידים אדם בניסיון אלא אם כן הוא יכול לעמוד בו.

פסיכולוגיה אמונית

הרב מאיר בזק (50) הוא מרבני ישיבת מעלות. אביו הוא השופט בדימוס, פרופסור יעקב בזק, שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. אחיו הם הרב חיים בזק, דיין בבית הדין הרבני בצפת, הרב אלי בזק מרבני ישיבת מצפה רמון, ואחותו, תמר בזק רפופורט, עו"ד בירושלים.

את החיבור לעולם הנפשי ולפסיכולוגיה הוא החל לרכוש כבר בבית אבא. אביו, כמו כל שופט מוצלח היה בעל חוש מפותח להבנה וגישור בין בני אדם. לא בכדי הוא עסק רבות בגישור ובבוררות. "נפש האדם מעניינת אותי", מספר הרב בזק, "איך האדם פועל, כיצד הוא עובד, מה מזיז אותו קדימה ואחרי שהוא זז קדימה, מה גורם לו להסתבך. אבל מלבד העובדה שזה מעניין אותי אני חושב שמדובר בנושא מאוד חשוב. כי בסופו של דבר המידות הינן הבסיס שעליו יושבת התורה".

לפני כ-15 שנה החל הרב בזק ללמוד ייעוץ אצל הגברת בלהה שפר ("המורה שלי", כלשונו), יועצת ומנחת הורים. בשביל השיעור השבועי הוא היה מוכן לנסוע ממעלות הרחוקה עד לאלון שבות, שם, יחד עם עוד כמה תלמידים, היה נכנס לעולם הפסיכולוגיה העכשווית מבית המדרש של אדלר ותלמידו, פרופסור דרייקורס. שם – העיסוק בפסיכולוגיה ובהבנת הנפש תפס תאוצה. הרב בזק מצא דמיון רב בין התפישות של בלהה שפר לבין העולם הרעיוני של רבי נחמן מברסלב.

אחד הדגשים המרכזיים בשיעורים של שפר שיצאו חוצץ נגד התפישה של הפסיכולוגיה הקלאסית הוא, שהאדם איננו מכונה והוא אינו זקוק "לטיפול" אלא לייעוץ ולהכוונה, כאשר עיקר האחריות היא על האדם עצמו ולא על גורמים חיצוניים. וזה ההבדל העקרוני, לדברי הרב בזק, בין הפסיכולוגיה שיוצאת ממקום של אמונה לבין "פסיכולוגיה חומרנית".

"הפסיכולוגיה החומרנית רואה את האדם ושואלת – כיצד יצא היצור הבעייתי הזה? סך הכל הבריאה עובדת יפה. והנה, יש כאן יצור שיש לו כל מיני התנהגויות שמכוונות נגד עצמו. כיוון שיוצאים מתוך נקודת הנחה שיש כאן משהו מקולקל, מחפשים מי קלקל וחוזרים אחורה להורים ומאשימים אותם. ממילא האדם יוצא עם תחושה ש’עושים לו’ ו’פוגעים בו’ ולו כמעט אין שליטה על חייו. המטרה שלנו, כיועצים, היא לעזור לו לחשוף אותו אל הבחירות שלו, להעמיד אותו אל מול בחירותיו ולהחזיר אותו אל היושר – כי ‘האלוקים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים’".

"עצם העמידה של האדם מול הבעיות שהוא מתמודד איתן, ללא בריחה", הוא טוען, "כבר משיגה תוצאות". אל הרב בזק הגיעו זוג שלאישה היו בעיות קשות בתוך משפחתה. אחרי בירורים והגדרת הבעיות החלה האישה לבכות ולספר שיש לה סיוטי לילה. לאחר הפגישה הראשונה, שלא נעשה בה דבר מלבד העמדת האישה מול הבעיה, היא לא הגיעה יותר לפגישות עם הרב בזק. כשפגש הרב את הבעל הוא סיפר לו כי הסיוטים עברו לה כבר אחרי הפגישה הראשונה. ההתמודדות עם הבעיה פנים מול פנים הצליחה לסלק את הבעיה.

הרע הוא רק אבק

בתחילת הספר "בצל ידיך" מביא הרב בזק את דבריו הנפלאים של הרב קוק: "הטוב הוא המוחלט, העומד, והרע איננו כי אם דמיוני" (ערפילי טֹהר). הרעיון, שפותח בהרחבה על ידי רבי נחמן מברסלב בתורתו רפ"ב המפורסמת ("אזמרה" בליקוטי מוהר"ן) – "חייב אדם לדון את עצמו לכף זכות", הוא שעומד במרכז הספר של הרב בזק, שמכנה אותו "מסע אל הטוב הפנימי שבנו". ההבנה שהאדם ביסודו הוא טוב מאוד ואילו הרע הוא רסיס אבק המולבש על בגדיו של האדם ואם ירצה בכל רגע הוא יכול לנער עצמו ולהתחיל מחדש, היא נקודת היסוד ממנה יוצא הרב בזק.

ההתמקדות בטוב משנה מציאות. כך למשל מספר בספרו הרב בזק על המבחנים המיוחדים של המורה בלהה שפר. בכיתה לחינוך מיוחד, תוצאות הבחינות בכתיבה נכונה לא היו טובות. במשך זמן רב התלמידים לא הצליחו להתרומם ולקבל ציונים טובים. שפר החליטה לשנות את הגישה ובכל מבחן היא סימנה רק את התשובות הנכונות החיוביות. הציון שנתנה כלל רק את המילים הנכונות בלבד. כעבור זמן נוצר מהפך מרשים והציונים השתפרו ללא היכר. ההתמקדות בטוב, אומר הרב בזק, שינתה את המציאות.

מחשבות טובות, לשיטתו, עובדות ופועלות במציאות, בבחינת "תחשוב טוב יהיה טוב".

"המחשבה הטובה פועלת על המציאות ונותנת לאדם את הכוחות להתמודד עם כל מה שמקיף אותו. אבל מלבד זאת, יש משהו במחשבה בין בני אדם שמשפיע אחד על השני, משהו מעבר לרציונאלי, שמשנה מציאות. בין הורים לילדים, למשל, זה מאוד עובד. הציפייה הטובה והחיובית של הורה מהילד מממשת את עצמה בצורה שלא תיאמן. מהפכות קורות רק על ידי מחשבה טובה".

המחשבה של האדם על עצמו משנה גם את המציאות הסובבת אותו. אישה שפנתה לרב בזק אמרה לו כי חמותה אינה מעריכה אותה. הוא שאל אותה: תגידי, את מעריכה את עצמך? היא ענתה לו שלא. קומתה הייתה שפופה וכפופה והיא שידרה מסכנות. "אז מה את רוצה מחמותך?" שאל אותה הרב בזק, "אם זה מה שאת משדרת לסביבה".

"אם אדם לא יחשוב טוב על עצמו גם", הוא אומר, "אחרים לא יעריכו אותו".

הפתק שנמצא

בנו, בצלאל בזק ז"ל, נהרג בתאונת דרכים לפני חמש שנים, בהיותו בן 17. בצלאל היה נער סקרן עם אהבה גדולה ללימוד תורה ועשיית חסד. לאחר שנהרג, מצאו בני המשפחה בארנקו פתק פצפון שעליו כתוב: "לא לפתוח. חרם דרבנו גרשום". אחרי שקיבלה המשפחה היתר מרב הם פתחו את הנייר המקופל, שם גילו מעין ‘הוראות והדרכות’ שכתב: "לומר לאנשים יפה תודה, לומר להם דברים טובים, לחייך לאנשים, להתכוון בתפילה, לעצור מריבות באמצע", ועוד הדרכות שבצלאל כנראה ביקש להשתלם בהן.

חלקו השני של הספר ‘בצל ידיך’ מוקדש לסיפורים אודות בנו בצלאל. הרב בזק רואה בחלק השני של הספר מעין ‘הוספת חיים’, למרות שאיסוף הזיכרונות מחייב לחזור שוב ולהתמודד עם הכאב: "זו התמודדות חיובית עם המשבר. היה לי קשה כי זה מחייב אותך לחזור לזה, אבל זה היה טוב בסופו של דבר, לקחת את כל הסיפורים והחוויות ולעשות איתם משהו טוב וחיובי".

"חשוב להבהיר", מוסיף הרב, "שרבי נחמן לא היה מנותק מהמציאות. רבי נחמן לא מדבר בגובה העיניים אלא ממש בגובה הרצפה. הוא תופס אותך איך שאתה למטה ואומר לך: ‘גם אני למטה, עכשיו בוא נראה איך קמים מכאן למעלה’. מושגים כמו ‘מחשבה טובה’ או ‘להיות בשמחה תמיד’ אלו יעדים קשים מאוד. רבי נחמן בעצמו אומר שזו העבודה הקשה מכולן. סך הכל הנשמה המושלמת פוגשת את העולם הלא מושלם שלנו וזו חוויה לא פשוטה. השמחה תלויה באמונה שיש כיוון ומכוון. אבל נקודה נוספת היא שחייבים להתרכז בטוב. בעולם יש הרבה טוב, אבל לנו יש משיכה לא מוסברת להתרכז דווקא ברע. אז חייבים לאזן, ואם אפשר להתרכז רק בטוב, זה כמובן הכי טוב".

לשאלה האם משהו לא נסדק בתפישתו אחרי שבנו נהרג בתאונת דרכים, משיב הרב בזק, כי אביו לימד אותו לחיות בתמימות: "אני חושב שקיבלתי את האמונה התמימה מהוריי. אבי, כמה שהוא שופט ופרופסור, יש לו אמונה תמימה. האתגר שלנו היה להתמודד ולראות את הטוב שבמציאות, לא במובן הפילוסופי אלא במובן המעשי. האתגר הזה היה קשה שבעתיים כי באופן טבעי אתה נמשך לעצבות ולייאוש. אבל כאן יש לנו הדרכה מאוד ברורה של חז"ל, שמי ששוקע בייאוש וברע אז הרע רק גדל. צריך לעשות כל מאמץ כדי להתרכז בטוב. משפחתי ואני זכינו לצאת מחוזקים מהמשבר הזה ולא מרוסקים".

(באדיבות שבועון מעייני הישועה)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אביטל

כ"ה תמוז התשס"ט

7/17/2009

איש מדהים! תודה על הכתבה! הדבר הראשון שחשבתי כשראיתי את התמונה שלו היא שיש לו פנים פשוט מאירות. מלאות אור וטוב. לא יודעת איך להסביר.. תמיד ככה דמיינתי פנים של תנאים.

2. אביטל

כ"ה תמוז התשס"ט

7/17/2009

הדבר הראשון שחשבתי כשראיתי את התמונה שלו היא שיש לו פנים פשוט מאירות. מלאות אור וטוב. לא יודעת איך להסביר.. תמיד ככה דמיינתי פנים של תנאים.

3. בת מלך

כ"ד תמוז התשס"ט

7/16/2009

תגובה לדוסית גאה בשביל אנשים כמו הכותב בתגובה 1 שלא בטוח יודע בכלל מה זה העלון הזה מעייני הישועה, לא כולם מכירים ת’עלון הזה וגם לא לכולם יש אותו בבית הכנסת בשבת.
“אין שום יאוש בעולם כלל” אשרי הרב….

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה