הפייסבוק האמיתי

לכל אחד יש צורך עמוק להיות בקשר עם מישהו. בואו נודה בזה. אנחנו יצורים חברתיים. "לבד" לא נמצא במועדפים של אף אחד. אז איך אנחנו, בשונה מקולה, לא רוצים את הדבר האמיתי?

3 דק' קריאה

עדינה הרשברג

פורסם בתאריך 17.03.21

לכל אחד יש צורך עמוק להיות בקשר
עם מישהו. בואו נודה בזה. אנחנו יצורים
חברתיים. "לבד" לא נמצא במועדפים
של אף אחד. אז איך אנחנו, בשונה מקולה, 
לא רוצים את 
הדבר האמיתי?
 
 
יש לי וידוי. אין לי חשבון בפייסבוק, למרות שאני יודעת איך דף פייסבוק נראה. (בתי הגדולה הראתה לי תמונה של אחת האחייניות בפייסבוק). שלחתי במייל בקשה לאחד האחיינים שלי – בבקשה, תשלח לי תמונות למייל כי אין לי חשבון בפייסבוק. חודשים שאני מחכה ושום תמונה לא הגיעה. מה הפלא? יש מישהו בעולם הזה בלי פייסבוק?
 
האם פייסבוק באמת מוביל לקשרים עשירים עם האנשים מעבר למקלדת והמסך? אני מכירה אישה מבוגרת, אקרא לה לורה לצורך העניין, שהתגיירה ועברה לגור עם בעלה הישראלי בארץ ישראל. אחרי שבעלה נפטר היא עוד נשארה בישראל, אבל השפה והמנטאליות הישראלית הקשו עליה, לכן היא החליטה לחזור לארצות הברית.
 
אחד הבנים שלה מצא לה בית בכפר גימלאים בקונטיקט. 45 דקות נסיעה מבנה ומשפחתו. בעקבות בעיות בריאותיות לורה לא יכלה לנהוג, לכן הייתה תלויה בביקורי הבן, דבר שבקושי קרה. לורה החליטה לחזור לירושלים ולתת לישראל הזדמנות נוספת.
 
אחרי זמן קצר, החיים בישראל שוב נראו לה קשים. היא דיברה על חזרה לארצות הברית, אך הפעם לטקסס, לאותה צורת מגורים – כפר גימלאים, אך ליד בן נוסף שלה. ההחלטה הסופית שלה הפתיעה אותי מאוד. היא החליטה לעבור לפלורידה, שם יש לה חברה איתה תוכל להיות רוב היום (כנראה שהמעבר ליד הבן הנוסף הצריך משנה זהירות ומחשבה עמוקה יותר, אחרי הכל, כמה זמן הוא באמת יעניק לה?…)
 
וגם, כמו שפתגם עתיק אומר: "אל תשים את כל הביצים בסל אחד", החברה של לורה זו שאמורה להיות איתה רוב היום, התגלתה כאדם מאוד עסוק, כל כך עסוק במעגל החברים שלו מה… פייסבוק. רוב היום, החברה והחברים שלה יושבים מול המחשב "ומבקרים" אחד את השני בדפי הפייסבוק. ולמרות שלורה מבינה עניין במחשבים, היא בהחלט לא מחפשת קשרים מהסוג הזה. כי כמו קולה, היא רוצה את הדבר האמיתי.
 
מה כל כך מושך בפייסבוק עד שלמעלה מ-800 מיליון בני אדם הפכו לאוהדי פייסבוק מושבעים? טוב, יש מספר סיבות: קודם, הקלות בה כל אדם יכול לשמור על קשר עם המשפחה והחברים, היכולת לעקוב/למצוא חברים וקרובים מהעבר ולתקשר איתם, הקהל הרחב משמש גם כציבור רוכשים טוב, תפרסמו שם מוצר או איזה רעיון מיוחד ותראו מה קורה. היכולות להעלות תמונות באופן עצמאי ואת מה שאתה רוצה, גם היא קוסמת למשתמשים. זו גם הדרך הכי טובה לארגן מחאות, הפגנות וכו'. וחוץ מזה, זו הדרך הטובה ביותר לאנשים שפעם הייתה להם בעיה לתקשר פנים אל פנים, היום הם יכולים לתקשר ולדבר עם אנשים בלי להרגיש בושה או ששופטים אותם וכו'. אלה חלק קטן מאוד מהסיבות לנהירה ההמונית והמשיכה של רוב העולם לפייסבוק.
 
לא מזמן השתתפתי בשני שיעורי תורה ובשניהם למדנו מעט על מזמור כ"ז מהתהלים, שנכתבו על ידי מלכה השני של ישראל – דוד המלך ע"ה. מזמור זה נאמר פעמיים ביום, כנהוג, מתחילת חודש אלול ועד לחגי תשרי כולל סוכות ושמחת תורה. במזמור זה ישנו פסוק האומר (ד): "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש, שבתי בבית ה' כל ימי חיי, לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו".
 
ברמת הפשוטה, פסוק זה ניתן להבנה כבקשה של דוד המלך – הוא רצה לבנות את בית המקדש ולזכות לבקר בו. דוד המלך לא זכה לקיים אותה מכיוון שידיו היו "ידי מלחמה", כפי שאמר לו הנביא באותה תקופה, אך מי שעתיד לבנות את בית המקדש הוא שלמה המלך, בנו.
 
המרצה הפנתה את תשומת ליבנו לשאלה מעניינת: האם יכול להיות שיש כאן מילים מיותרות? כי תחילה דוד המלך אומר: "אחת שאלתי", ובהמשך "אותה אבקש". אם הוא שואל למה הוא צריך לבקש?
 
התשובה היא, שאין שום דבר מיותר. דוד המלך שואל (מלשון בקשה) שהוא תמיד יזכה לבקש את השם. לבקש את השם הוא דבר גדול בפני עצמו. וההוכחה לכך מגיעה בהמשך, בהמשך דבריו: "לך אמר ליבי, בקשו פניי את פניך ה' אבקש" (שם, ח).
 
לכל אחד יש צורך עמוק להיות בקשר עם מישהו. בואו נודה בזה. אנחנו יצורים חברתיים. הקשר הראשון שלנו, מהרגע שהגענו לעולם הזה, הוא עם אמא שלנו. כאשר האם מאכילה את התינוק יש ביניהם קשר עין. תינוק "מתוכנת" לחפש פרצופים. הוא אפילו יחייך לתמונה עם פנים, אבל הפנים של אימו הם הדבר המועדף והאהוב עליו.
 
"בארבע עיניים", אומר פתגם עממי ישן. לא פעם משתמשים בו כאשר אדם רוצה שמישהו ישים לב אליו. שיעניק לו תשומת לב אמיתית וכנה.
 
הקשר שאדם יכול לפתח עם השם שונה מאוד מאוד מהקשרים בפייסבוק. אף אחד לא יכול לתת לך תשומת לב כמו בורא עולם. להשם יש את כל הזמן שבעולם בשבילך. קשר איתו הוא רב-מימדי. הוא יודע מה אתה הכי אוהב ומה הכי קשה לך. הוא מודע לקשיים שיש לך בחיים – כלכליים, מציאת בן זוג, עבודה וכו'. הוא יודע מתי אתה עובד קשה על עצמך ועל מידות הנפש שלך. מתי את/ה רוצה להיות בן/בת טוב/ה יותר. ועליו, ורק עליו, אפשר לסמוך ולבטוח, אפילו אם הוא עושה דברים שבשכל האנושי שלך אתה לא מסוגל להבין ולתפוס. לו אתה בהחלט יכול לספר כל מה שעל ליבך. אתה יכול לחשוף בפניו את הסודות הכי כמוסים לך. כן, יכול להיות לך קשר עמוק ומשמעותי, אם רק תרצה.
 
ושמעתי בשם רבי בולמן ע"ה שאמר פעם, 'כל זמן שאני קרוב להשם, הוא אתי. ואם הוא לא אתי זה אומר שאיבדתי את הקשר'…
 
הנשמה היהודית תמיד מחפשת את השם, בין אנו מודעים לזה או לא. ובשונה מהפייסבוק, הקשר שלנו עם השם לא מצריך חשמל, מחשב או חשבונות. השם זמין 24/7. נצלו את זה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מאור בטאשוילי

י"ב חשון התשע"ב

11/09/2011

מדהים ! תשמעו, התוכן באתר הזה הוא מאוד מרשים ! אני נהנה להיכנס כל פעם מחדש ושוקל להפוך את זה לאתר הבית

2. מאור בטאשוילי

י"ב חשון התשע"ב

11/09/2011

תשמעו, התוכן באתר הזה הוא מאוד מרשים ! אני נהנה להיכנס כל פעם מחדש ושוקל להפוך את זה לאתר הבית

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה