התחדשות

נפלת? כואב לך? העבר מעיק עליך? קשה לך להשתחרר מההרגשה הכבדה בה אתה נמצא? ברור, אתה מרגיש כך בגלל המלך הזקן. אבל תשכח מהכל, לרבי נחמן יש עצה מדהימה למצבים כאלה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

נפלת? כואב לך? העבר מעיק עליך?
קשה לך להשתחרר מההרגשה הכבדה
בה אתה נמצא? ברור, אתה מרגיש כך
בגלל המלך הזקן. אבל תשכח מהכל,
לרבי נחמן יש עצה מדהימה למצבים
כאלה. תרופת פלא ממש.

בגן החכמה – פרק 29

מעשה מחכם ותם – הסיפור המלא

אחת התכונות הבולטות של התם היא ההתחדשות. התם היה תמיד בשמחה כאילו רק עתה הוא מתחיל לחיות. ההתחדשות, כידוע, היא אחת העצות החזקות ביותר שיש כדי לעבור את העולם הזה בשלום. שום דבר לא יוכל להפיל אדם שמאמץ אותה ומשתמש בה, כמו שכותב רבי נחמן (ליקו"מ רס"א):

"כשנופל אדם ממדרגתו ידע שמן השמים הוא, כי התרחקות תחילת התקרבות. על כן נפל, (כדי) שיתעורר יותר להתקרב להשם יתברך, ועצתו שיתחיל מחדש לכנס בעבודת השם כאילו לא התחיל עדיין כלל מעולם! וזה כלל גדול בעבודת השם שצריכים ממש בכל יום להתחיל מחדש! ועיין עניין זה עוד בכמה מקומות בספרי רבינו ז"ל, כמה צריך האדם להתחזק בעבודת השם ולבלי ליפול משום דבר שבעולם, רק להתחיל בכל פעם מחדש, עיין היטב בעניין זה, ויערב לך לעד".

אדם נמצא בעולם הזה במלחמה רוחנית – מלחמת היצר הרע, שהיא מלחמה שלא נגמרת. ליצר הרע יש שלוש דרכים עיקריות להפיל את האדם ברשת שלו והן: א. רדיפה עצמית, ב. הכסילות, ג. הזקנה. שלוש הדרכים הללו מרומזות בשם שלו: מלך זקן וכסיל.

מלך – זו רדיפת הכבוד. היצר הרע מכניס באדם גאווה שרק "הוא…והוא…והוא" – הוא המלך, הוא המוצלח, הוא הגאון. הוא מכניס באדם רצון לכבוד, שהוא כפירה, משום שכל הכבוד שייך רק לבורא. את היצר הרע הזה ראינו אצל החכם כאשר רדיפת הכבוד הביאה אותו לאבדון.

על היצר הרע של רדיפת הכבוד מרומז בשמו "מלך", והיו אומרים חסידי ברסלב בפירוש על המשנה: "הקנאה והתאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם", שעיקר הדיוק הוא על המידה השלישית, כלומר הכבוד, שדווקא תוספת מידה זו לקודמותיה היא המוציאה את האדם מן העולם. כי כל זמן שיש לאדם תאוות או מידות רעות, כגון קנאה, צרות עין וכו’, אולם אינו מחפש את הכבוד, אז הוא מבין שיש לו פגמים שעליו לתקנם ולכן אין שייך לו כבוד או לבקשו, מכיוון שיש לו תקווה טובה להגיע לתיקונו. אולם אם בנוסף על פגמיו המרובים הוא גם מחפש שיכבדו אותו, אין הוא בכיוון של תיקונו כלל, לכן הכבוד – דווקא הוא שמוציאו מן העולם…

כסיל – כסילות משמעה שאדם כרוך אחר תאוות ומידות רעות, שהן כולן כסילות. ברור שלא צריך להיות גאון כדי לכעוס ולהתגאות וגם לא צריך להיות פרופסור כדי לשקוע בתאוות אכילה וכדומה, אלא אדרבה, ככל שהאדם יותר כסיל הוא שקוע יותר בתאוות ובמידות רעות. כל שכן אם הוא חוטא ועושה עבירות בודאי אין כסיל גדול ממנו. הייתכן שאדם עם שכל בקודקודו יעבור על רצון הבורא? לכן, בכל ספר "משלי" לא מוזכרת המילה "רשע" משום ששלמה המלך מכנה את מי שלא הולך בדרך האמת "כסיל".

זקן – כאשר אדם מתהלך בתחושה שהוא לא מסוגל ואינו מוצלח וחושב שהנה, הוא ניסה ולא הלך לו, הוא הפסיד את החיים שלו, הוא אבוד, אין לו תקנה, הוא… הרי שהוא כבר מיואש ממש מלנסות להיות כרצון השם, וגם אם הוא עושה משהו אז הוא עושה זאת בחולשה כמו זקן תשוש כוח.

אל תהיה זקן!

עד כמה קשה הזקנה נלמד מהמקרה הבא: הגיע אלי בחור צעיר שנפל ברוחניותו. הוא סיפר לי על נפילתו וחולשתו. אמרתי לו: "הרי אתה בחור צעיר. כל החיים לפניך. עשה התחלה חדשה ותתחיל מעכשיו מחדש!" השיב לי אותו בחור: "איך אפשר? עשיתי כבר כמה התחלות, ניסיתי ורק נפלתי". וכך המשיך הבחור לספר לי ולתאר בדיבורי ייאוש מוכרים את ניסיונותיו. אמרתי לו: "בסדר, עברת את מה שעברת וזה אכן נורא, אבל תניח לזה עכשיו. תשכח מהכל ותתחיל התחלה חדשה".

הבחור, למרות שהיה בחור צעיר מאוד, נתפס כל כך חזק ברשת הזקנה של היצר הרע, עד שהוא לא היה מוכן לשמוע לי. ובעצם, כבר לא הייתה לי דרך לחזק אותו משום שאדם שנופל לזקנה קשה לעזור לו. אבל אילו היה מתחדש בודאי שהיה אפשר לעזור לו להתגבר על הכל. ובאמת, אין צורך לחכות לנפילה כדי להתחיל מחדש, זה עניין שאדם צריך לחנך את עצמו ולהתחדש כל הזמן. לא סתם אנו אומרים לאנשים שהם צריכים להחליט בכל פעם שהם נולדו ממש עכשיו! כי רק כך אדם זוכה לכוח ויכולת לשכוח את העבר ולהתחיל התחלה חדשה.

ברגע שאדם חושב מחשבה על התחלה חדשה, היצר הרע "נופל לדיכאון". הוא לא יכול לזוז ולא לנשום מרוב דיכאון. מדוע? משום שאין לו יותר גישה לאדם זה. היצר הרע דוגל בתקיפות: ‘תראה מה עשית? אין לך תקנה! אתה אבוד!’ וכן הלאה. אך אם אדם אומר לו: ‘רגע רגע! על מה אתה מדבר! אני הרגע נולדתי…’ כבר אין ליצר שום פתחון פה. וכי מה יאמר לאדם שזה עתה נולד? שהוא ביצע עבירות? שהוא אבוד?

הדבר היחידי שיכול להפיל את האדם הוא רק מחשבה על העבר שלו. כשאדם אומר לעצמו שהוא מתחיל עכשיו התחלה חדשה אז היצר הרע נעלם. כבר אין לו יצר הרע, אין מי שיגיד לו שהוא חסר תקנה ואבוד.

זה מה שאמרתי לאותו בחור צעיר: "אתה צעיר! החיים לפניך!" אבל הוא לא היה מוכן לשמוע אלא רק אמר לי: "אתה לא יודע מה עברתי, ואתה לא יודע כמה ניסיתי. אני אבוד וזהו זה". ושוב אמרתי לו: "טוב. שמעתי הכל, אבל תשתחרר, תתחיל מעכשיו…" אבל ללא הועיל, הוא לא היה מוכן להשתחרר מהעבר שלו, לכן ברור שהיצר בסיבוב הזה ניצח אותו. למצבים כאלה, ובכלל, נותן לנו רבי נחמן מברסלב את העצה הנפלאה הזאת, וכל אדם שמקיים אותה ידע שאין לו יצר הרע, הוא פשוט נותן ליצר מכת מחץ ושוב אין לו גישה אליו.

כי מה זאת זקנה? היא הרגשה שאדם מרגיש שאין לו כוח להמשיך הלאה ולנסות. לכן העצה הבדוקה והטובה היא התחלה חדשה, עצה שתציל אותו מהיצר הרע של הזקנה הנקרא "זקן".

(מתוך בגן החכמה מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה