זה יונתן רזאל

איך שיר ולחן נולדים? תשאלו את יונתן רזאל, אחד המוסיקאים והיוצרים הטובים שזכינו בהם, ולא סתם. כבן לשבט לוי אפשר להבין את הכל כולל הקול שנשאר במשפחה.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

אם היו שואלים אותי מי הם חמשת המלחינים, המוסיקאים והיוצרים המועדפים עלי, יונתן רזאל היה ביניהם. ולא בכדי. כמי שגדל במשפחה מוסיקאלית, עולם הניגונים מקרין ממנו החוצה ומהמקום הזה נולדות המלודיות הכי מקסימות ששמעתי. עכשיו, תוסיפו לזה את האהבה האדירה שיש לו לתורה ולימוד הגמרא, ותקשיבו עוד פעם לשירים שלו. ככה זה כשאתה משבט לוי.

 

ולא, לא תתפסו אותו לפני השעה שתיים בצהריים פנוי, כי עד אז הוא שקוע בלימודי הגמרא בבית מדרשו של הרב יצחק ברקוביץ שבירושלים.

 

את יונתן פגשתי ביום שטוף שמש בירושלים של אמצע החורף, בביתו שבשכונת נחלאות.

 

יונתן, יליד 1973, עלה לישראל מארצות הברית ביחד עם הוריו ומשפחתו כשהיה בן שנתיים. אביו – מיכה, ואימו – קרול, נפגשו בלימודי הפסיכולוגיה כשהיו סטודנטים באוניברסיטה. באותו זמן הם הגדירו את עצמם ציוניים אך לא אנשים דתיים. את קסם היהדות הם גילו בהמשך, אחרי שעלו לישראל.

 

מאמרים נוספים בנושא:

נושם את אוויר הפסגה – לייזר לויד בלומן

הזמר עם הכינור בגרון – חיים ישראל

המסע של בן סנוף אל הלב שלכם

המסע של אלדד לוי אל בית המקדש

 

מה סוד הכישרון של משפחת רזאל? אני שואל בסקרנות.

 

"קודם כל, אנחנו לויים" יונתן פותח את דבריו בהכרזה שמסבירה את הכל והקול, את יכולת השירה, הניגון והיצירה. "דבר שני, באתי מבית מוסיקלי מאוד. הכישרון הזה היה טבוע עוד בדור הקודם של המשפחה. בכל אופן, ההורים שלי סלדו מכל סוג של בידור פאסיבי, כלומר ישיבה מול הטלוויזיה וכדומה וזו הסיבה שאבא הוציא את הטלוויזיה מהבית, זה היה לפני שחגגתי יום הולדת גיל חמש, ושלח את אחי אהרון ואותי לשיעורי נגינה על פסנתר. אבא אהב מוסיקה קלאסית ואילו אמא העדיפה מוסיקת פופ. אני שילבתי בין השתיים – קלאסית ופופ, את הרצינות של אבא במוסיקה והשמחה של אמא עם הפופ.

 

"בגיל 10, כשההורים חזרו בתשובה, הם העבירו אותי לבית ספר דתי, אבל כשהכישרון המוסיקאלי הפך בולט ומבטיח המשכתי עם לימודים גבוהים יותר בתחום – באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין, סביבת לימוד לא דתית בכלל. ההצלחה האירה לי פנים ובגיל 17 כבר הייתי עם תואר בתחום המוסיקה. אחרי הצבא המשכתי עם הלימודים (ניצוח, הלחנה)".

 

האם השירות הצבאי השפיע על המוסיקה והחיים היהודיים שלך?

 

"את שירות הצבאי שלי עשיתי כמוסיקאי בלהקה צבאית, אבל החיים הדתיים שלי עדיין לא התבססו, הייתי בשלב של חיפוש כיוון שעדיין לא מצאתי". יונתן עושה הפסקה קצרה ומיד ממשיך עם מה שקרה אחרי הצבא, הנקודה בה התחבר לעצמו. "אחרי שסיימתי את השירות הצבאי חיפשתי את הכיוון הרוחני שלי יותר חזק, מנסה לגעת בזהות הרוחנית האמיתית שלי. עזבתי את העיר ועברתי להרי חברון, ליד עיר עתיקה בשם סוסיא. גרתי עם יאיר הר סיני הי"ד ומשפחתו. יאיר היה רועה צאן והוא לימד אותי איך לחיות, איך לאכול טבעי ואיך להסתגל לטבע. גרתי אצלו שנה עד שהתחברתי לעצמי. יום אחד קיבלנו את הידיעה נוראה, יאיר נרצח על ידי מחבלים ביריות כשרעה את הצאן".

 

ואז חזרת למוסיקה?

 

"האמת, אף פעם לא עזבתי אותה. פה ושם ניגנתי בקונצרטים. הייתי מועמד להיות מנצח קלאסי וקיבלתי לא מעט הצעות שלא יכולתי לסרב. ברגע שחזרתי לעיר, פגשתי את אשתי יעל שהגיעה לעיר הגדולה ממושב רמות שבגולן".

 

ספר לנו קצת על הקשר עם האישה שלצידך.

 

"למרות שאני מוסיקאי, יש לי ידיים של חוואי והיא אהבה את זה. ברוך השם, אנחנו נשואים כבר 11 שנים ויש לנו חמישה ילדים מקסימים".

 

איך אתה מתחבר למוסיקה היהודית, כולל מההיבט הכלכלי?

 

"אספר לך סיפור" אומר לי יונתן עם ארשת פנים רצינית-משהו. "קודם על המשמעות של המוסיקה בשבילי: כשהייתי בן 11 המשפחה שלי נסעה לטיול במדבר ערבה. היה שמן על הכביש ואבא שלי איבד שליטה על הרכב – הרכב הסתובב מספר פעמים, התהפך ויצא מכלל שימוש, אבל אנחנו יצאנו משם, ברוך השם, בנס של ממש. המזכרת היחידה שהייתה לי מהטיול הזה הייתה מחברת תווים שרופה וקרועה של הסימפוניה התשיעית שבדיוק למדתי אז בעל פה בדרך. בכל מקרה, אני לא רואה את עצמי כמי שעולה לבמה כדי לבדר את הצופים אלא כשליח. אני מנגן לא מעט עם מוסיקאים מהעולם החילוני ולפני קהל חילוני. בשבילי זה קידוש השם של ממש, כי אני רואה איך כל הסטריאוטיפים והקלישאות על יהודים חרדיים מתנפצים אחד אחרי השני. כשאני מלחין ושר מוסיקה יהודית ממקום עמוק של הנשמה שלי, אני מנסה לפתוח את לב השומעים אותה ולשבור את המסכים המפרידים".

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

הגיע הזמן לעת רקוד – יעקב שוואקי

כמו המים, שי דיבו כהן

ארץ זבת חלב ודבש – אהרון סגל

אין ייאוש – טל שגב ויונתן רזאל

שר אמונה – בעז שרעבי

דברו אליו – נדב כהן

 

 

אתה זוכה להצלחה, ברוך השם. לא נראה לי שיש מישהו במדינה הזו שלא שר את השיר 'ויהי שעמדה' בניגון שלך בשולחן ליל הסדר, זה אחד השירים הכי מדהימים ששמעתי.

 

"תודה רבה".

 

ספר לנו על רגעי הקריירה הגדולים שלך והמוסיקאים שהכי נהנית לעבוד איתם.

 

"השיר "ויהי שעמדה" ששרתי ביחד עם הזמר יעקב שוואקי היו אחד הרגעים הבולטים והגדולים. יעקב אדם מדהים. ובכלל, נהניתי לעבוד עם הרבה מוסיקאים, למשל אביתר בנאי, אחי אהרון רזאל, שלמה כץ ועוד רבים וטובים".

 

השיר והלחן הכי מוצלח שלך הוא…

 

"'קטנתי' הוא הצלחה אדירה, עליו קיבלתי פרס אקו"ם לשנת 2013 והוא נבחר גם לשיר השנה.

 

 

מי זה יונתן האבא והבעל?

 

"אצלנו בבית אין טלוויזיה, אינטרנט או כל דבר שמזכיר אחד מהדברים האלה. יעל ואני עושים כל שביכולתנו להשכין אווירה של קדושה בבית. הילדים לומדים תורה, אבל כולם לומדים גם מוסיקה".

 

מה היית מייחל לעתיד של עם ישראל וארץ ישראל?

 

"יותר מכל, הייתי רוצה שאנשים יבינו איזה עם יפה אנחנו. אני רוצה לעזור לאנשים שרוצים לחזור לשורשים שלהם, וזה קורה לי דווקא דרך המוסיקה".

 

לאן פניו של יונתן רזאל פונות מבחינה רוחנית ומקצועית?

 

"אני רוצה ללמוד עוד תורה, ואני מתפלל על זה. אני רוצה להיות היהודי שלומד מכולם ולא זה שמתויג לקבוצה מסוימת. אני מתפלל שהמוסיקה שלי תנבע מהמעיין הבלתי נדלה של הנשמה היהודית ותחבר אנשים לבורא עולם. ואני גם מתפלל שאזכה לשיר ולנגן בבית המקדש שיבנה במהרה…"

 

אמן ובקרוב מאוד. כי גם אני מייחל ביחד עם יונתן לרגע הזה, וליונתן המון הצלחה ברוחניות ובגשמיות בהמשך.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה