חולה אהבה

פורים: התסריטים של הוליווד חיוורים ומשעמעמים לעומת סיפור חייו ומה שהוא תכנון לעשות באירוע הנוצץ של אותם הימים... חולה האהבה משושן הבירה.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

את אותה סעודה מפורסמת הוא תכנן עד לפרט האחרון. גם אם זה היה כרוך בגיוס של גדוד משגיחים שיפקחו על 'הפרטים הקטנים' – שהיין מבושל, שהבשר כשר למהדרין, שאין חשש לחרקים ושאר מרעין בישין שימנעו מהסועדים ליהנות מאותה סעודה גדולה ומפוארת, אם כי המאוד גורלית.
 
רק אדם אחד הבין שהסעודה הזו הולכת להיות המלכודת בהא הידיעה לעם שלם, לכן צעק בקול גדול לא להשתתף בה.
 
המן מול מרדכי.
 
המזימה המרושעת של המן האגגי להרוג, להשמיד ולאבד את עם ישראל, בעצם, נועדה להמשיך את "מסורת" אבותיו העמלקיים, שהרי הוא היה צאצא של אגג מלך עמלק. בכל אופן, בסעודה המפורסמת הוא טיפל כראוי בהיבטים ההלכתיים – אולם נשפים ליהודים מופרד, אוכל כשר וכדומה. מה שאי אפשר היה למנוע (דבר שהיה במכוון) הפיתויים הרבים באירוע יוקרתי שכזה – המשתה של המלך – כמו חמדנות, חוסר צניעות ואיבוד הראש מרוב תאוות. כך קיווה, סוף סוף, להביא למפלתם. הוא ידע שמי שיגיע לשם הוא לא בהכרח אדם השומר על הקדושה האישית שלו, וברגע שיפגוש בנשות פרס היפות יעזוב הכל ויתבולל. וגם אם לא יגיע כל כך רחוק במעשיו, החיים עם האישה בבית כבר לא יהיו כמו שהיו לפני ההגעה לאירוע הנוצץ של אותם הימים בשושן הבירה. הוא יהיה חולה אהבה דווקא בגלל הפרי האסור, ולחולי הזה יש השפעות גדולות, כמו קושי להתפלל, לקיים מצוות, להיות בקשר עם בורא עולם ועוד. כך או כך, קדחה במוחו של המן הרשע מחשבה אחת איומה, 'במשתה הזה אני מפיל אותם'…
 
מאמרים נוספים בנושא:
התוכנית שלא  התממשה
הנקודה  השחורה
המכשף  מפרס
 
אבל הודות למרדכי היהודי ואסתר המלכה, ולטונות רחמים של בורא עולם על ילדיו, המן נפל למלכודת שזמם ונתלה על עץ בגובה 50 אמה, בהמשך גם בניו, ולעם ישראל הייתה אורה ושמחה מאז ועד עולם.
 
רבי  נתן מברסלב מסביר שוב ושוב, שהפרצה הכי קטנה בקדושה האישית של האדם מגבירה את כוחו של המן-עמלק באדם. בכל דור, עם ישראל צריך להתמודד עם אתגר יקר זה, לעמוד מול כל הפיתויים, מכיוון שזה הנשק היחיד במלחמה מול העמלק שבכל דור ודור.
 
הגמרא מספרת את אחד הסיפורים המפורסמים על בעל תשובה – מר עוקבא, אמורא בבלי בדור הראשון לאמוראים, ראש הגולה בבבל בתקופת שמואל נהרדעא:
 
לרוב האנשים, אפילו תלמידי חכמים, נפלה הלסת כששמעו שמר עוקבא הוא, בעצם, חוזר בתשובה. ולא רק שהיה ראש הגולה בזמן גלות בבל, אלא גם אב בית דין שאפילו רבו שמואל נהרדעא – אחד משלושת גדולי הדור של אותה תקופה, היה כפוף לו.
 
במקום אחר (מסכת שבת) מוזכר צדיק בשם נתן דצוציתא. ולמה נקרא כך, מכיוון שבורא עולם "נתן זיו שכינה מעל ראשו", אור שהאיר מראשו כשהלך בציבור.
 
רש"י (סנהדרין) אומר שהוא גילה בספר ישן שנתן דצוציתא הוא בעצם מר עוקבא, שהיה בעל תשובה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
את פורים הוא לא לקח בחשבון
וכל זה לא שווה כלום
 
התסריטים של הוליווד חיוורים ומשעמעמים לעומת סיפור חייו של האיש הזה, מכיוון שמר עוקבא, לפני שחזר בתשובה, היה בעל תאווה גדולה לנשים. יום אחד הוא התאהב באישה צדיקה בשם חנה, אולם היא הייתה נשואה ולעולם לא נענתה לפיתוייו. האהבה שבערה בו אליה החלישה אותו והפילה אותו למשכב, עד שכמעט הוציא את נשמתו. ככה זה כשאדם חולה אהבה… עם הזמן, האישה ובעלה הפכו לעניים ובעלי חוב. לא היה להם כסף לשלם את החובות ובעלה נאסר. היא פנתה, בעקבות בקשה של בעלה למר עוקבא וביקשה ממנו את הסכום לפרוע את חובות בעלה. כשהגיעה אליו הוא ניסה לפתות אותה, אך חנה, אישה צדיקה, עוררה בו הרהורי תשובה והוא נתן לה את הכסף ולא נפל במלכודת של היצר הרע.
 
פעולת התשובה היוצאת מהכלל של מר עוקבא עשתה רושם גדול מאוד בשמים, עד שניתנה לו היכולת לחזור בתשובה שלמה ולהיות תלמיד חכם עצום, אב בית דין, ראש הגולה וצדיק אמיתי שזיו השכינה האיר מעל לראשו.
 
בחודש אדר, ובפורים בעיקר, לא חוגגים ושמחים רק בגלל הנס שבורא עולם עשו לנו בפרס לפני כ-2,500 שנים. כל שנה, עמלק והמן מחדשים את המלחמה שלהם נגדנו, וככל שאנו מתקרבים לגאולה הקרב הרוחני הזה נהיה קשה יותר, אבל מר עוקבא הוא דוגמה נפלאה ומחזקת לכולנו, לכן אין מקום לשום ייאוש. יהי רצון שנזכה לשמחת אדר ופורים ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה