כישלון זה מתנה

האתגר הוא לא בהכרח להשיג ניצחון, אלא לקום בכל פעם שאתה מקבל נוקאאוט מהטעויות שלך. להכיר בעובדה שהכישלון הוא לוחם ביחידות העלית של בורא עולם...

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 05.04.21

האתגר הוא לא בהכרח להשיג ניצחון,
אלא לקום בכל פעם שאתה מקבל נוקאאוט
מהטעויות שלך. להכיר בעובדה שהכישלון
הוא לוחם ביחידות העלית של בורא עולם…
 
 
מבחינה מסוימת, חודש אלול וחודש תשרי עוסקים לרוב ב… כישלונות. עונת החרטה נפתחה. זה הזמן לשפר את עצמנו. אנו לומדים מהגמרא שאם בית המקדש לא נבנה בדור שלנו, אנו אשמים כמי שבגללם הוא חרב.
 
עוד שנה, עוד ראש השנה בגלות עם אנשים מפוצלים, צל למה שפעם היינו, ומה שאנו צריכים להיות.
 
עוד כישלון.
 
כל הסיבות… לקפוץ ולרקוד!
 
הרבה דברים אפשר ללמוד מהכישלון. למעשה, מהכישלון אנו לומדים הרבה יותר מההצלחה. כל ההצלחות מלמדות אותנו שאנחנו על המסלול. וההצלחה מפתה אותנו לחשוב שאנחנו אלה שמזיזים דברים, ולא השם.
 
אבל הכישלון, גורם לך לחשוב. הוא מכריח אותך להתקרב למי שיפסוק את גורל השנה הבאה, וכל החיים בכלל.
 
כישלון במשהו, משמעו שאנו בשליחות. זה אומר שישנה נקודת התחלה ונקודת סוף, ואנחנו נאבקים היכנשהו באמצע. זה לא אומר שלעולם לא נצליח. אלא, שהשיטה בה אנו משתמשים בתהליך הזה צריכה שיפור. בכל יום כשאנו קמים בבוקר אנו מודים לבורא עולם שהעיר אותנו לעוד יום חדש עם עוד הזדמנות שהוא נותן לנו להצליח.
 
הכישלון הוא גם מדד להשגחה האוהבת. החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, מלמד אותנו בספרו (משלי כד, טז) כי: "שבע יפול צדיק וקם…" למה הם נופלים שבע פעמים בדרך שלהם?
 
כי השם אוהב אותם. הוא מאמין בהם. הוא מאמין בהם כל כך שהוא לא הצניח אותם לעולם הזה לבצע משימה פשוטה עם שכר פשוט. הוא נתן להם משימה כזאת קשה לבצע, לכן הם חייבים ליפול שבע פעמים לפני שהם משיגים אותה. כפי ההתנגדות איתה אנו מתמודדים בהשגת מטרה מסוימת, כמו שאנו לומדים, משמע הדבר שהמטרה חשובה מאוד בעולם הזה ובעולם הבא.
 
הכישלון הוא לוחם ביחידות העלית של השם!
 
האתגר הוא לא בהכרח להשיג ניצחון, אלא לקום בכל פעם שאתה מקבל נוקאאוט מהטעויות שלך, מעצמך.
 
זוהי פעולת התשובה. לא התוצאות הן העיקר בעבודת השם, אלא דווקא המאמצים, מה שאתה משקיע במה שאתה טורח ומתאמץ.
 
אם אנו נכשלים במשהו, זה אומר שחלק מהמשימה שלנו צריך שיפור עצמי. מה שאנו עושים מצריך מאיתנו להתאמץ ולפעול, מעבר למה שאנו חשים איתו בנוח בתהליך ההתקרבות שלנו אל השם. אנו חייבים להגדיל את האמונה שלנו בידיעה שכישלון ספציפי זה נשלח לנו על ידי השם לטובתנו! זה כלי שהשם שם ישר במחסן התחמושת הקדושה שלנו כדי שבסיבוב-ניסיון הבא נצליח.
 
אם הגישה שלנו אל הכישלון היא נכונה, הרי שהוא ברכה ממש.
 
זאת הזדמנות לאתר ולזהות בצורה מדויקת מה לא בסדר אצלנו. זאת הזדמנות לבודד את החשוך והאפל שבתוכנו ולטפל בו. אנחנו יכולים למצוא את הדבר ממנו אנו הכי מאוכזבים בחיי היומיום שלנו, ולפעול לשנות זאת.
 
כישלון הוא הזדמנות להיפטר מכוחות החושך והרע של העולם הזה, על ידי הארת חלקים מאיתנו, בתוכנו ממש.
 
זהו נס שקורה בתוכנו, בנשמה שלנו.
 
מה הייתם עושים אם הייתם בוס של חברה כלשהי, ובמהלך ההערכות השנתיות הייתם מגלים עובד מסוים שיש לו בעיות לא פשוטות עם הביצועים ויכולת התפקוד שלו בעבודה? מה הייתם עושים אם הייתם בוחנים את כל השנה ורואים שהוא בכלל לא השתנה, לא ניסה לשנות או אפילו להשתפר בעניין זה למרות כל האזהרות מצידכם? מה הייתם עושים אם הפידבק היחיד שהייתם מקבלים הוא שאותו עובד מסכן היה כורע על ברכיו ומבקש מכם לחוס על מקום עבודתו?
 
הייתם מפטרים אותו. כי עסקים זה עסקים, והמספרים מספרים הכל.
 
אבל השם לא עושה את זה. הוא בוחן את כל השנה שלנו, ובתקופה זו של השנה – חודש אלול, הוא בוחן שוב ושוב ולעומק, ומגלה את אותם דברים. אולם בתקופה זו הוא קורה לנו, מבקש מאיתנו לשנות, ובתשרי פוסק את החלטתו. על פי כל הנתונים, צריך לפטר אותנו. אין לנו את הזכות לחיות אפילו עוד יום אחד, כל שכן כל השנה. ולמרות כל התחנונים, הבקשות והסליחות שלנו לאורך כל יום הכיפורים, על פי 'רישומים משנים קודמות' נראה כי כולנו נחזור לסורנו כבר בסוכות.
 
במקום לעשות את "העבודה שלו", הוא זורק את כל הספרים שלנו לפח האשפה השמימי ומנהיג אותנו ברחמים אמיתיים.
 
הוא נותן לנו הזדמנות נוספת.
 
לכן התשובה מאוד חשובה. לכן הכישלון הוא משהו חשוב וקריטי בחיינו. המשימה שלנו תלויה באותם רגעים קריטיים כשאנו שוכבים על הגב, הרוסים מרוב ייאוש, מחליטים האם לנסות שוב או לשכב כך כל שארית חיינו.
 
והמשך הפסוק של שלמה המלך ע"ה (מספר משלי) הוא:
 
"…ורשעים יכשלו ברעה".
 
ראש השנה מסמן את תחילת ההתחייבות שלנו להשם, שנתמיד, שנמשיך, שנשתדל.
 
יום כיפור הוא כפורים – כמו פורים. יום הדין הוא זמן שמחה גדולה. זה הזמן בו אנו עומדים לפני אבינו שבשמים באומץ ומאבחנים את עצמנו בין הכישלונות והתבוסתנות והוותרנות שלנו לאורך השנה.
 
רק שתי אפשרויות קיימות בקו הסיום של  משימת חיינו: או שאנו מתפטרים או שאנו מתים.
 
ובעזרת השם, כל זמן שלא נבחר באפשרות הראשונה – להתפטר, בורא עולם לא יבחר באפשרות השנייה.
 
שנה טובה! 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה