לא יכול לחכות

לזוגות רבים קשה לקיים את מצוות טהרת המשפחה. רחלי רקלס עונה לגיא, מתחזק מתחיל, על הדבר המיוחד והאלף-בית של כל זוגיות.

3 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 17.03.21

לזוגות רבים קשה לקיים את
מצוות טהרת המשפחה. רחלי
רקלס עונה לגיא, מתחזק מתחיל,
על הדבר המיוחד
והאלף-בית
של כל זוגיות.

 
 
רחלי שלום לך,
 
קוראים לי גיא. אשתי התחילה לשמור לאחרונה מצוות, ועם הזמן היא מוסיפה עוד מצוות, באופן עקרוני זה דבר שלא מפריע לי ולרוב אני אפילו משתף פעולה. אבל הפעם, כשהיא ביקשה לשמור על טהרת  המשפחה זה הפריע לי. זה אפילו קשה לי. אני לא רוצה שהעניין הזה יגרום לנו לריב או משהו כזה, אבל אולי יש לך מה לומר לי, לייעץ או לחזק?
 
תודה, גיא.
 
גיא, שלום גם לך,
 
וכן, בהחלט יש לי מה לומר לך. המכתב שלך ראוי לתגובה הולמת. בכל אופן, הנושא היקר בו נגעת הוא לא ההעדפות שלך מול ההעדפות של אשתך. מדובר כאן בעניין מהותי וחשוב מאוד ביהדות, האלף-בית של כל בית יהודי. אבל קודם כל, הרשה לי לאחל לכם הצלחה בדרך הנפלאה שאתם עושים. אני חושבת שהדבר הכי קשה בתחילת הדרך הוא ההחלטה להתנתק מסגנון החיים הקודם, הגשמי, ולהתקרב יותר לזה הרוחני. לא, זה בהחלט לא קל לוותר על דברים שהיית רגיל לעשות בחיים, כמו לאכול מה שאתה רוצה ואיפה שאתה רוצה, ללכת לים בשבת ועוד. כבעל תשובה חדש אתה עלול להיתקל בהרגשה שחיי תורה הם, כביכול, 'נוקשים' או 'מחמירים'. אתה כבר לא מכתיב את החוקים, הגעת לשלב בו החלטת שבורא עולם יודע יותר ממך, לכן תלך בעקבותיו כי אתה מאמין ובוטח בו ומבין שהוא יודע מה הכי טוב בשבילך.
 
ותאמין לי, הוא באמת יודע.
 
מאמרים נוספים בנושא:
זה היום שלך
סדרת – להתרגש מכל התחדשות
זוג טוב עושה שיעורי בית
 
מצוות רבות נראות, כביכול, כלא הגיוניות, אבל זה רק בגלל שלא הבנו את המצווה לעומקה. וגם כשאנחנו חושבים שהבנו את הנקודה שעומדת מאחורי כל מצווה, אנחנו עדיין רחוקים במרחק אלפי שנות אור מלהבין אותה באמת, מלדעת איך היא פועלת ולמה. וזה בסדר! אנחנו לא אלוקים, ואנחנו באמת לא צריכים לנסות להבין את מה שנשגב מבינתנו. כל מה שאנחנו צריכים לדעת הוא שמצוות אמורות לעזור לנו להעצים את הנשמות שלנו, לבטוח בבורא עולם ולפתח איתו את הקשר הכי נפלא שיכול להיות.
 
גברים, לרוב, נשלטים על ידי היצרים שלהם, שעל פי הקבלה והיהדות נחשבים יצרים חייתיים-בהמיים. ואני לא אומרת את זה כדי לפגוע חלילה. אבל כשחושבים על זה, באמת, מה ההבדל בין אדם שחי לפי התאוות והיצרים שלו ליצרים של חיות?
 
התורה קבעה חוקים מסוימים כדי שנעלה מעל ליצרים והטבעים הללו, כך נוכל להתחבר לצד הקדוש שבנו, שהרי היצרים הם הצד הנמוך והבהמי שבכל אדם ועליו הוא צריך לעבוד ולהעלות אותו מעלה. איננו יכולים להתגבר על יצרינו כבני אדם לבד, ואלוקים יודע את זה, לכן הוא נתן לנו את מצוות התורה, שנראות לא פעם לא נוחות ונוקשות, אך בהחלט נועדו לעזור לנו להשיג את המטרה הנעלה הזו.
 
נכון, קשה לך עם המצוות של טהרת המשפחה שמצריכות לשמור נגיעה עד שהאישה טובלת במקווה. אתה יכול לחשוב על זה כמו על המסעדה המיוחדת שאתה אוהב לאכול בה, זו שאתה בדרך כלל משקיע בה בארוחות חגיגיות במיוחד – ימי הולדת, יום נישואין ועוד. תאר לך שהיית הולך כל יום למסעדה היוקרתית הזו, איך זה היה מרגיש? היית נהנה? אולי בחמשת הימים הראשונים, אחר כך זה היה כבר נמאס. ההתרגשות הייתה נעלמת והציפייה ליום המיוחד – יום נישואין, יום הולדת – כבר לא הייתה מרגשת כמו פעם, נכון? ככה זה גם בחיים. אתה יכול ליהנות בימים הראשונים מדבר מסוים, אבל אחר כך התענוג הזה, שכבר הופך לתמידי, כבר לא מענג ולא מעניין ולא טעים ולא מרגש ולא ולא…
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
כאן בונים גן עדן
אחד ועוד אחד שווה שתיים
איך נשמור על זה?
 
זוג נשוי ששומר על טהרת המשפחה חי כביכול ב"הפרדה" מסוימת כל חודש, אך כזו שבונה את חיי הנישואין שלהם, מוסיפה געגועים ואהבה אחת לשני שמרגישה כמו ביום שנישאו, כמו כלה שפוגשת את החתן שלה בפעם הראשונה. וכפי שקראתי בספר "אוהל רחל", מצווה זו של שמירת טהרת המשפחה היא הבסיס והיסוד של כל חיי הנישואין, הגורם העיקרי שמפריח ומעלה את הזוגיות לגבהים, ואנשים שלא שומרים על טהרת המשפחה לא יכולים להבין בכלל על מה מדובר.
 
נכון, "ההפרדה" הזו לא קלה, אבל היא מאפשרת לך להתמקד בקשר עם אשתך, ולא רק בקשר הפיזי. הישיבה ביחד, השיחות ביחד, ההליכות ביחד בערב ועוד – כל אלה רק מקרבים בין בני הזוג ומעצימים את הקשר ביניהם.
 
לא פעם אנשים ששאלו אותי על נושא זה אמרו שזה "ממש עינוי" בשבילם. אבל העינוי הזה הוא תוספת שלהם לא של בורא עולם, שהמצוות שלו רק משמחות את הלב ומוסיפות אור לחיינו. ולמה זה מרגיש להם כמו עינוי? פשוט, שמירת  הברית היא דבר שמורכב מכמה חלקים, כשהחלק החשוב הוא שמירת העיניים, הימנעות ממראות שלא עושים טוב לנשמה, כאלה שמרחיקים את בני הזוג אחת מן השני אם הם 'פוזלים' לשדות זרים. אז יהיה מי שיאמר ש"מה את עושה עניין ממבט על אישה?" אבל חז"ל מלמדים אותנו ש"העין רואה והלב חומד"! כשגבר רואה אישה יפה הוא חומד אותה, גם אם הוא לא מרגיש את זה. ואז, האישה כבר לא במקום  הראשון אצלו, וכך חיי נישואים רבים נהרסים. זה מפתח נוסף ואדיר לחיי נישואין תקינים וטובים. שמירת  הברית יכולה להשפיע שפע ברכות על הזוג, או חלילה ההיפך – אם מחללים אותה, דינים קשים מרחפים על בני הזוג.
 
בכל אופן, חיי נישואין זה לא משהו שצומח וגדל מעצמו. אם לא תשקה, תטפח, תדשן ועוד, הכישלון הכואב לא יאחר לבוא.
 
גיא, אם תתחזק בעניין הזה ובמצוות שמירת טהרת המשפחה תרגיש מיד בשינוי האדיר שיחול בזוגיות שלך עם אשתך. תטעם את טעם האושר האמיתי של חיי נישואין.
 
ממליצה לך לקרוא את ספריו של הרב שלום ארוש: בריתי  שלום ובגן  השלום, לאשתך קנה את הספר חכמות  נשים, ואני מבטיחה לך שהחיים שלכם יראו אחרת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה