להרגיש את החופש

ליל הסדר הראשון שלנו היה מלווה בפחד גדול מאוד. רגע לפני שיצאנו ממצרים הקב"ה ציווה עלינו לעשות את הלא יאומן כדי להרגיש את החופש המיוחל.

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 17.03.21

שבת הגדול, כך מכונה השבת הקרובה, זו שמנציחה את השבת שלפני יציאת בני ישראל ממצרים. באותה שנה התאריך בשבת היה י' בניסן, ארבעה ימים לפני שחיטת קורבן הפסח, ביום רביעי בערב י"ד בניסן. כל משפחה מבני ישראל צוותה לקחת שה ולקשור אותו לרגל המיטה ארבעה ימים לפני הפסח הראשון, כדי לוודא שהקורבן לא יהיה פסול ולא יהיה בו שום מום.
 
כדי למלא את מצוות קורבן הפסח, ובעיקר את השחיטה שלו, בני ישראל היו צריכים להתגבר על הר של פחד. המדרש מספר לנו שכאשר בורא עולם ציווה על משה רבינו לשחוט את השה הוא פנה לקב"ה ושאל, "ריבונו של עולם, איך אוכל לעשות דבר כזה? הרי אתה יודע שהמצריים סוגדים לחיה הזו? זה אליל שלהם! איך אוכל לשחוט את האליל שלהם לנגד עיניהם מבלי שהם יסקלו אותי באבנים?" והקב"ה השיבו לו, "חייך משה, בני ישראל לא הולכים לשום מקום עד שכולכם שוחטים את האלילים של מצרים לנגד עיניהם, רק כך אתן להם לדעת ולהבין שהאלילים שלהם הם שום דבר". המדרש ממשיך לספר שבאותו לילה שבני ישראל שחטו את השה והקריבו אותו, בורא עולם הרג את כל בכורי מצרים במכת בכורות. באותו לילה, לפני שעם ישראל עזבו את מצרים אחרי שתי מאות של עבדות, הם אכלו את קורבן הפסח כשהמצריים צעקו ובכו על מות הבכורים והאליל שלהם (שמות רבה טז, ג).
 
מאמרים נוספים בנושא:
לפרוץ עם כל הכוח!
שבת הגדול – להשתחרר מכל הכבלים
זה קורה פעם בשנה
 
רק תארו לכם כמה מפחיד היה הפסח הראשון שלנו. זה היה מפחיד גם כככה לקחת שה ולקשור אותו לרגל המיטה כשכל שכן מצרי עובר ושואל 'חבר'ה, מה קורה כאן?' שחיטת האליל המצרי לנגד עיני הסוגדים לו היה דבר שיש בכוחו לערער את הביטחון. ולא רק, בזמן שמשפחות בני ישראל יושבים וחוגגים את ליל הסדר עם אכילת קורבן הפסח בהנאה, ברקע נשמעות צרחות מקפיאות דם של המצריים על מות הבנים הבכורים.
 
הרב שלום ארוש מלמד אותנו ש"מי שמפחד מאחד, לא מפחד מאף אחד!". וזה בדיוק מה שבורא עולם רצה. כדי לשנות את מעמדנו מעם של עבדים לעם הנבחר, היינו צריכים להחליף את היראה מבשר ודם ליראה מבורא עולם בלבד! השם הראה לנו בשבת הגדול ובפסח הראשון שלנו, שכל מי שמקיים את המצוות שלו לא צריך לפחד! לכן לא סתם הלילה הראשון של פסח נקרא "ליל שימורים" – אנו שמורים ומוגנים מכל רע.
 
בשולחן ליל הסדר שלו, החת"ם סופר סיפר לנכדיו שבגאולה האחרונה של עם ישראל, במהרה בימינו אמן, נצטרך להתגבר על אותו מבחן פחד!
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
להמיר פחד באור
ארבע כוסות אל החופש
לקרוע את ים סוף לגזרים
 
וכשנכדיו של החת"ם סופר שאלו אותו מהיכן עם ישראל ישאבו את האומץ הנדרש כדי להתגבר על הפחד לפני הגאולה האחרונה, הוא השיב להם שכשם שעם ישאל התגברו על הפחד על ידי האמונה במשה רבינו באותם ימים במצרים, זה מה שיהיה – על ידי התחזקות האמונה בבורא ובאמונת חכמים ובדבריהם של גדולי הדור.
 
קבוצת עיתונאים מאירופה ביקרה את אחת מערי הדרום המופגזות בתקופה בה נורו טילים מעזה. הם התפעלו מהאומץ של בחורי הישיבה בה ביקרו, מכך שהמשיכו ללמוד תורה למרות קולות האזעקה שנשמעה ברקע. תלמיד דובר אנגלית הסביר לעיתונאים שהרב חיים קנייבסקי שליט"א, אחד מגדולי הדור של ימינו, הבטיח שכל מי שימשיך ללמוד תורה לא יאונה לו שום רע! והוא לא צריך לפחד בגלל הטילים. לכן כל התלמידים המשיכו ללמוד תורה ונשארו בשדה הקרב הרוחני. "אמונת  חכמים נותנת את האומץ להתגבר על הכל!", אמר בנחישות.
 
יהי רצון שנזכה לאומץ והכוח כדי לעשות את רצון הבורא בלי לפחד כלל, למשיח צדקנו ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה