מה שהעולם לא מגלה לכם

אנחנו חיים בתרבות שגורמת לנו להרגיש שבלי לדחוף קדימה עם כל הכוח, המוטיבציה והשכל שלנו להצליח ב"אליפות החיים", לא נצליח. אבל יש משהו שהעולם לא מגלה לכם!

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

אנחנו חיים בתרבות שגורמת לנו
להרגיש שבלי לדחוף קדימה עם כל
הכוח, המוטיבציה והשכל שלנו להצליח
ב"אליפות החיים", לא נצליח. אבל
יש משהו שהעולם לא מגלה לכם!
 
 
שואלים אותי שאלות, הרבה שאלות. אבל אלה בדרך כלל העיקריות:
 
"ד"ר בלן, איך אני יכול לזרום יותר עם החיים?"
 
"למה הדברים הקטנים בחיים מוציאים אותי מאיזון?"
 
"ד"ר בלן, אתה יכול לומר לי בבקשה איך אני מפסיק לענות את עצמי עם מחשבות שליליות והאשמות עצמיות כלפי וכלפי אחרים?"
 
"למה, למה זה כל כך קשה להירגע ולשחרר, להרפות?"
 
"אני כל הזמן מכה את עצמי, אבל אני מרגיש שזה מה שמגיע לי. אני באמת לא אוהב את עצמי, מה עושים?"
 
"אתה יודע, ד"ר בלן, אני כל כך תחרותי… לפעמים אני ממציא כל מיני סיפורים שהם ממש לא נכונים רק בכלל שאני רוצה להיות מעל אחרים… אני אפילו מודע למה שאני אומר ועושה, אבל אני לא יכול לעצור את עצמי. איך אני יכול לעצור את הטירוף הזה ולחיות יותר עם האמונה?"
 
מאמרים נוספים בנושא:
לא  מוותרת
לאבד את  השליטה
הרכבת  בורחת
 
אנחנו חיים בתרבות שגורמת לנו להרגיש שאנחנו עושים דברים מאוד לא נכונים, לא טובים, ואם לא נמשיך לשאוף קדימה עם כוחי ועוצם ידי, עם המוטיבציה והשכל שלנו כדי להצליח במה שנקרא "אליפות החיים" – אז חבל לנו על הזמן. אבל מה שהעולם לא מגלה לכם הוא – שהמשימה הזו היא בלתי אפשרית! ואף אחד לא הצליח לעשות את זה! השאלות לעיל נשאלו כולן על ידי אנשים שהיו קורבנות של תרבות ההתניה הזו, כל אחד כפי עניינו ודרגתו.
 
אף פעם לא פגשתי אדם שמח ומלא ביטחון באמת שדחף את עצמו למקום של שמחה. והסיבה לכך שהשאיפה לחיות את פילוסופיית "אליפות החיים" אף פעם לא תעבוד, היא בגלל שהפילוסופיה הזו מושתתת על הנחת יסוד שגויה.
 
אמונת האתאיסטים בעיקרה על טבע האדם היא – שהאדם צריך לשלוט על הטבע (כולל על אנשים אחרים ואם אפשר גם על אומות). עניין זה הפך לנורמה תרבותית, שאנשים ירגישו לחץ פנימי תמידי וירצו להתקדם עם כל הכוח שלהם, להעצים את עצמם, להיות משפיעים ובעלי נכסים ועושר כמה שרק אפשר. אבל הפילוסופיה הזו מובילה רק למקום אחד – ייאוש!
 
כי האמת על טבע האדם היא בדיוק ההיפך.
 
זו המשאלה העמוקה והפנימית יותר של בני האדם – להחזיק עצמם כמי שעושים את הדברים הנכונים, אפילו אם זה לא מוביל אותם להתעלות עצמית. אין סיפוק עצמי גדול יותר לאדם מאשר להכניע את עצמו לבורא עולם, סמכות מוסרית מאין כמותה, כי זה המקום האמיתי שלנו הוא – להכניע עצמו בפני בורא עולם, בפני מי שמכיר את הטבע שלנו יותר טוב מאיתנו, ומכל האתאיסטים וסדנאות והיועצים למיניהם. למה? כי הוא ברא אותנו! ומכיוון שכך ולא אף אחד אחר, הוא יודע עלינו הכל והוא נותן ומגלה לנו את כל מה שאנחנו צריכים לדעת על עצמנו – בעזרת התורה והצדיקים שמלווים אותנו לאורך כל הדורות.
 
הצדיק הקדוש רבי ישראל הבעל-שם-טוב זי"ע פעם בפני תלמידו, "ריבונו של עולם, הריני משליך עליך את כל המחשבות שאחשוב היום, את כל הרגשות שארגיש היום ואת כל המעשים שאעשה היום". אחרי שאמר זאת, הבעש"ט הקדוש אמר לתלמידיו שהוא שלם ושמח עם כל מה שיקרה איתו בכל יום שהוא משליך את עצמו על השם, כי הוא ביטל רצונו מפני רצון הבורא ואת כל כולו הוא מפנה לקב"ה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
לשנות את  הטבע
תמסור את עצמך
אם תרצה, תרים גם משקולות
פריק  קונטרול
 
אחרי יותר מ-30 שנות עבודתי כפסיכותרפיסט, הבנתי שהטבע האמיתי של בני האדם הוא לא לשלוט על כל העולם או על הסובבים אותם, אלא למצוא את אלוקים בסביבה שלהם ולהכניע עצמם בפניו. אני בעצמי עשיתי את זה וראיתי איך בורא עולם עוזר לי לעזור לאנשים שמגיעים אלי לטיפול עם ההבנה העצומה הזו.
 
גלי (שם בדוי) מטופלת שהגיעה אלי הייתה עם אובססיה לשליטה. לא פעם נאמר לה שהיא גורמת לאנשים להרגיש מאוד לא בנוח כשהיא מדברת אליהם בתוקפנות, בקול רם וטון מאשים. מסיבה זו היא החליפה חמישה מקומות עבודה בתקופת זמן של שנתיים! היא יודעת שהיא מקשה על אנשים בגישה השלילית שלה וברצון לשלוט, אבל מצד שני, כפי שטענה באחד המפגשים הראשונים, "אני לא מצליחה לעצור את זה". היא לא הצליחה לזכור יום שבו לא הייתה בשליטה, בגלל המחשבה והפחד שהחיים שלה יהיו כמו רכבת שיורדת מהפסים ומתרסקת. רוב המחשבות שלה סבבו סביב שנאה עצמית, האשמה ואגו, וכמי שצריכה לקבל עונש על חטאיה.
 
ברגע שהסברתי לגלי שזה לא הטבע שלה – לשלוט, וברגע שלימדתי אותה כמה תרגילים שנועדו לשחרר את "השליטה" ו"האחיזה", היא חוותה בפעם הראשונה כפי שאמרה לי: "חיים של גן עדן. הרגשתי רגועה, נהניתי, חשבתי בצורה ברורה ובהירה, הרגשתי הקלה עצומה. אני לא מאמינה שהצלחתי לעשות את זה. זה מרגיש נפלא. אני רוצה לרוץ ולספר לכולם, לכל מי שרק אפשר, שזה הכי כיף וקל להיות עם מוח משוחרר, לחיות את ההווה!"
 
החוויה המשחררת הזו הייתה מאוד נעימה ועוצמתית לגלי, כזו שנתנה לה את הכוח להשתנות ולהתחזק, לגלות את הפוטנציאל האמיתי שטמון בה.
 
הנה מספר נקודות שכדאי מאוד לזכור ולשנן, נקודות שיעזרו לכם להרגיש משוחררים, קלים ונעימים:
 
תהליך ההכנעה, לא הבעיה, לאלוקים תמיד עובד.
 
להילחם בבעיה 'ראש בראש' בכוחות עצמנו זה דבר שרק מגדיל אותה.
 
יש משהו בלאבד שליטה (בדרך חיובית כמובן) שגורם לנו להרגיש טוב.
 
אנחנו יכולים לחשוב רק מחשבה אחת, לא שתיים בו זמנית.
 
לפעמים השלילה הוא הטוב והחיובי החזק ביותר שאנחנו יכולים לחוות.
 
לאבד את היכולת זו גם יכולת.
 
לא לדעת זה לדעת.
 
כניעה זה ניצחון.
 
לקבל כל מה שקורה איתנו באהבה מוריד את כל הצער והכאב שמתלווה לזה.
 
כשאנחנו עושים רצוננו כרצונו של הבורא, הוא עושה רצונם של אחרים כרצוננו.
 
כשאנחנו "מוותרים" לאלוקים זה לא עושה אותנו "כלומניקים", כי אנחנו מתקשרים למשהו עצום וחזק מאוד.
 
בהצלחה!
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה