ניצלתי מהאביר האפל

אני כבר לא רואה סרטים כמו פעם, אבל איך אפשר לוותר על הסרט האחרון בסדרה המשולשת של נואל: עלייתו של האביר האפל? חמש מילים במייל שקיבלתי הצילו את חיי.

4 דק' קריאה

ישראל קוגן

פורסם בתאריך 05.04.21

אני כבר לא רואה סרטים כמו פעם,
אבל איך אפשר לוותר על הסרט
האחרון בסדרה המשולשת של נואל:
עלייתו של האביר האפל? חמש מילים
במייל שקיבלתי הצילו את חיי.
 
 
הייתי מעדיף להציג את עצמי בשם האמיתי שלי, אבל הצוות של אתר ברסלב ישראל מכירים אותי. אתם יכולים לקרוא לי ישראל, ואני גר בדנבר שבמדינת קולוראדו, ארצות הברית.
 
בשנים האחרונות, תודה לא-ל, התקרבתי לשורשים וחיזקתי את היהדות שלי. את רוב ההתחזקות קיבלתי מספרי חסידות ברסלב שבראשה עומד רבי נחמן מברסלב, וכן מהאתר הנפלא של ברסלב ישראל וממאמריו של הרב אליעזר רפאל ברוידא. רוב ההתחזקות הייתה בתחום שמירת העיניים והקדושה האישית, מה שעזר לי להתגבר על המשיכה העצומה ללכת לבתי קולנוע ולצפות בסרטים. הבנתי שצפייה בסרט, קרוב לשעתיים פלוס מול המסך הגדול, רק מזיקה לעיניים, בעיקר לעיניים הרוחניות ולנשמה.
 
אבל מה לעשות שהפיתוי לצפות בסרטים של גיבורי-על הוא אתגר לא פשוט לאדם כמוני?!? את שנות הילדות, ואפילו יותר, העברתי בקריאת קומיקסים על גיבורים כאלה ואחרים, ועד עצם היום הזה זה הפיתוי הכי גדול שאני מתמודד איתו – לראות או לא לראות את הגיבורים האלה על המסך הגדול?
 
בתחילת הדרך, כשהפיתוי גבר ולא נשאר מקום התבטאות לקול השפוי של אחד מהצדדים של הקונפליקט, הייתי הולך לבית קולנוע מסוים מחוץ לדנבר כדי שמישהו מהקהילה לא יזהה אותי, כך הייתי חוסך מעצמי מבוכה וחילול השם (כאילו שבורא עולם לא רואה אותי, לא נמצא איתי, לא יודע מה אני עושה…)
 
בית הקולנוע הזה היה במרחק מספר קילומטרים ממקום מגוריי: Century 16באורורה. לאחרונה שמו עלה לכותרות ולא בהקשר חיובי, בלשון המעטה.
 
בליבי שמרתי אובססיה מיוחדת לסדרה המשולשת של כריסטופר נולאן, מאז 2005. רמז קל לכמה אני אובססיבי: כשהאביר האפל יצא לקולנוע ב-2008, ואני ממש מתבייש לדבר על זה, אבל זה היה ביום שפותח בצורה רשמית את שלושת השבועות – יום יז בתמוז. כן, באותו יום אחרי הצום הלכתי לראות אותו. הייתי כל כך להוט לראות את הסרט, עד שתוכן היום הזה, והבאים אחריו – תשובה וחשבון נפש, פשוט זזו לצד. לא פעם אני חושב אם העובדה שצמתי באותו יום נחשבת אצל בורא עולם, למרות שהדפתי הצידה את הנקודה החשובה והעיקרית של תקופה זו – חשבון נפש עמוק ונוקב שבא ביחד עם תשובה על מעשינו.
 
ארבע שנים קדימה. אני כבר לא רואה סרטים כמו פעם, אבל איך אפשר לוותר על הסרט האחרון בסדרה המשולשת של נואל – "עלייתו של האביר האפל"?
 
ובמיוחד, את הקרנת הבכורה, ההצגה בהא הידיעה שאני תמיד הולך לראות – איך אפשר לעשות דבר כזה?
 
הקרנת הבכורה הייתה בראש חודש אב, היום שמתחיל את תשעת הימים לפני ליום הכואב מכל – תשעה באב. אכן, הפיתוי לא דעך והיצר השתולל. אתם זוכרים, נכון? אני אותו אחד שהלך ביום יז בתמוז לראות את האביר האפל ב-2008, יום שבו עם ישראל מתחילים את תקופת האבלות על החורבן.
 
ובבקשה, אל תשפטו אותי. לכל אחד מאיתנו יש את המבחנים המוזרים איתם הוא מתמודד בחיים.
 
וזה היה מבחן לא קל, עד כדי כך שהתביישתי לספר לאחד הרבנים המקומיים על הניסיון איתו אני מתמודד. לא יודע, אבל נדמה לי שזה היה נשמע מגוחך ועלוב באוזניים שלהם, לראות סרט?!
 
החלטתי לשלוח מייל לרב מעבר לים – לרב אליעזר רפאל ברוידא – העורך של אתר ברסלב בשפה האנגלית ומי שמתרגם את ספריו של הרב שלום ארוש לאנגלית, אתר וספרים שרבים כאן בארצות הברית מאוד אוהבים ומתחזקים מהם ודחפו רבים, כולל אותי, ברוחניות שלהם. ויש גם את הקשר האישי – הרב ברוידא ביחד עם יוסף נחמה הגיעו לדנבר בקיץ אשתקד לעשות שבת עם הקהילה, כחלק ממסעם ברחבי ארצות הברית. באותה שבת פגשתי את הצוות הנפלא הזה. הרב ברוידא אדם נפלא, לא יודע אם אני מכיר עוד אנשים כאלה. כן, הוא האדם לו אספר על הניסיון שלי, על המבחן איתו אני מתמודד.
 
ב-12 ביולי שלחתי לו מייל ארוך על באטמן ועל ניסיון תשעת הימים שלי. הסברתי לו כמה זה חשוב לי. ולסיום, שאלתי את הרב 'האם זה ייחשב בעיני השם אם אדחה את הצפייה בסרט לאחרי תשעה באב, וכך אראה לו שאני נמנע ממשהו שמשמח אותי? או, שאין זה משנה כלל, אחרי הכל, בורא עולם לא רואה בעין יפה צפייה בסרטים?'.
 
רבנים אחרים, כך אני מניח, היו קופצים עלי. "מה זאת אומרת לראות סרט? זה אסור!!!"…
 
אבל לא הרב ברוידא, נראה לי שהוא הבין בדיוק מהיכן אני בא. הוא אפשר לי לצמוח ברוחניות בקצב שלי. באותו יום הוא ענה למייל ששלחתי לו בצורה תמציתית ומאוד תכליתית – חמש מילים בלבד: "חכה עד אחרי תשעה באב". ואת המייל חתם ב"בברכות תמיד", כמו תמיד, ואני יודע שהוא באמת התכוון לזה.
 
הוא לא שפט אותי בכלל. הוא פשוט אמר לי לדחות את הצפייה בסרט, זה הכל.
 
2012 לא תהיה כמו 2008, זה לא יקרה ביום יז בתמוז.
 
להקרנת הבכורה, ב-20 ביולי, לא אלך בראש חודש אב בבית הקולנוע באורורה. הכי פשוט, וזה מה שהיה.
 
במקום לבלות את אותן שעות בהמתנה להקרנת הבכורה של עלייתו של האביר האפל בבית הקולנוע אליו אני "בורח", הייתי בדירתו של חבר קרוב, יחד למדנו דברי תורה.
 
חברי, א. ואני למדנו את אחת השיחות של הרב צבי מאיר זילברברג, רב צדיק מארצות הברית: "להרגיש את האהבה הגדולה שיש לאבינו שבשמים לכל אחד ואחת מאיתנו, בכל מצב, זה דבר שמזרז ומחיש את הגאולה".
 
בשיחה זו הוא אומר גם שחודש אב נקרא אב (מלשון אבא), משום שאחת המשימות של חודש זה היא להרגיש באמת את האהבה של אבינו שבשמים, אהבה שמופנית לכל אחד מילדיו.
 
את דירתו של חברי א. עזבתי בשעה 1:15 אחרי חצות. הגעתי הביתה והלכתי לישון, אך לא לפני שהודיתי לבורא עולם על הכוח שנתן לי להתגבר על הפיתוי לראות את הסרט בתשעת הימים.
 
לא עוברות חמש שעות ואמא שלי מעירה אותי עם חדשות איומות: טבח נורא בבית הקולנוע באורורה בהקרנת הבכורה של "עלייתו של האביר האפל".
 
באותו רגע הרגשתי באמת את אהבתו של בורא עולם אלי, הילד היקר שלו.
 
תודה רבה לך אבא על החיים שנתת לי.
 
תודה רבה לך בורא ועלם ששלחת את רבי נחמן מברסלב לעולם הזה, לגלות לנו שאין שום ייאוש בעולם כלל! ושאנחנו צריכים כל הזמן לעשות התחלה חדשה, כל יום כאילו לא עשינו התחלה חדשה כלל, במיוחד אחרי נפילה וכישלון (מתוך דבריו בספרו ליקוטי מוהר"ן).
 
תודה רבה לך בורא עולם על התלמידים היקרים של רבי נחמן מברסלב, והתלמידים שבדורנו – וביניהם הרב שלום ארוש והרב אליעזר רפאל ברוידא, שמפיצים את אור הצדיק בכל העולם.
 
תודה רבה לך בורא עולם על החברים הנפלאים שנתת לי, שמעודדים ותומכים בי לאורך כל הדרך.
 
ותודה רבה לך אבא יקר, על חמש מילים שהצילו אותי, חמש מילים ששלח לי הרב ברוידא ב-12 ביולי במייל.
 
כולי תפילה שתשלח רפואה שלמה לפצועים ונחמה למשפחות השכולות הכואבות בקולוראדו ובכל מקום בעולם, רפואה שלמה בגוף ובנפש. ויהי רצון שדברי הנביא ישעיהו יתקיימו במהרה בימינו: "בלע המוות לנצח ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים…" (ישעיהו כה, ח), אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שרית

י"ט אב התשע"ב

8/07/2012

כתוב: “כי לא אחפוץ במות הרשע כי אם בשובו מדרכו וחיה”. אלוקים מחכה לנו 120 שנה שנחזור בתשובה או פחות כל אחד והאולטימטום שלו.. זה תלוי בהרבה דברים. בקשר לסיפור שלו- זזה ברור שאם היה הולך היה מכניס עצמו לסכנה ובעצם ההתגברות הוא ניצל.

2. Anonymous

י"ט אב התשע"ב

8/07/2012

כל אחד והאולטימטום שלו.. זה תלוי בהרבה דברים. בקשר לסיפור שלו- זזה ברור שאם היה הולך היה מכניס עצמו לסכנה ובעצם ההתגברות הוא ניצל.

3. hinndik

י"ט אב התשע"ב

8/07/2012

תשובה למייקל מסתם אחד היי מייקל אני מניח שכשאתה אומר רשע זה משהו שלילי ולא שיהיה קיים ביקום ואם זו ההנחה שלך אז אני שואל אותך מי קבע שזה משהו שלילי ולא שיהיה קיים ביקום? אולי זה דבר טוב שאתה פשוט לא מצליחה/לא יכול/לא רוצה להבין? ברגע שתבין שהכל טוב גם אם אנחנו לא מצליחים כרגע לראות זאת אז יעלמו לך כל השאלות וכל הפרדוקסים… לדוגמא לראות ילד צורח וצועק ואומר לאבא שלו שהוא רשע בגלל שהוא יגרום לו לכאבים וסבל אבל כשמרחיבים את הפריים רואים את האבא לוקח את הבן לרופא שיניים כי יש לו חורים אני מקווה שתצליח להבין את זה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה