נשות ההשראה

תרומתן הגדולה של נשות ההשראה בחברת בת ימינו השתנתה בצורה דרסטית בעשורים האחרונים. ההשפעה מורגשת מצד אחד, אך גם סכנות אורבות להן מן הצד השני. הרב דוד חרלפ מסביר.

3 דק' קריאה

הרב דוד חרלפ

פורסם בתאריך 18.03.21

תרומתן הגדולה של נשות ההשראה
בחברת בת ימינו השתנתה בצורה דרסטית
בעשורים האחרונים. ההשפעה מורגשת
מצד אחד, אך גם סכנות אורבות להן מן
הצד השני. הרב דוד חרלפ מסביר.
 
 
מעורבות הנשים בחברה השתנתה בצורה דרסטית בעשורים האחרונים. הנוכחות שלהן בעולם נראית בתחומים רבים, למשל – בעסקים, בפוליטיקה ובארגונים לטובת וקידום החברה. ללא ספק, התרומה שלהן רק הועילה לעולם ויושביו. ולמרות זאת, האם ישנו מחיר להישגים שלהן?
 
המחשבות שלי על נושא רגיש כזה נשאבות מהתורה. אינני מביע שום צד בין אם שינוי זה הוא חיובי או לא. להיות שוות כמו הגברים, הן בשוויון הזדמנויות בשוק העבודה והן בשכר הוא בהחלט הגיוני. הנושא העדין כאן הוא לא השוויון מול הגברים, אלא פיתוח הכישורים והמיומנויות המיוחדות שלהן. תחשבו על זה. לא מספיק שהגברים עשו את עולם הזה "משוגע", למה שנשים ירצו להתחרות בזה ולהיות חלק מעולם של "משוגעים"? ועכשיו ברצינות, אילו סכנות אורבות לנשות ההשראה בעולם של ימינו?
 
אחרי תשעים שנים, שרה אימנו יולדת בדרך ניסית את בנה יצחק. היא נותנת את כל ליבה ונשמתה בגידולו וחינוכו כדי לממש את הפוטנציאל והגדולה הטמונים בו. ועדיין, ההתפתחות והגדילה שלו נמצאות תחת איום תמידי מצד אחיו למחצה ישמעאל. שרה, בלי שום תנאים, מודיעה לאברהם שההשפעה של ישמעאל לא טובה ליצחק והיא תהרוס לו את הרוחניות שלו, את גדולתו וכל מה שהשיג, לכן הוא חייב לעזוב את הבית. הדילמה של אברהם לגבי הצעד הדרסטי שמציעה אשתו מתבהרת רק אחרי ציווי ברור של בורא עולם: "כל אשר תאמר אליך שרה – שמע בקולה!". רש"י לומד מפסוק זה ששרה הייתה בדרגה גבוהה יותר בנבואה, לכן אברהם התבקש לשמוע בקולה.
 
בכל אופן, תובנה זו מעוררת פליאה. פעם אחת ויחידה מצאנו ששרה התנבאה, וזה קורה אחרי ששמעה את שלושת האורחים אומרים לבעלה שבעוד שנה היא תלד בן, אז היא צוחקת ואחר כך מכחישה שצחקה. אבל בורא עולם פונה אליה ואומר לה: "לא, כי צחקת!". זה המקום היחיד בתורה בו היא קיבלה נבואה, לעומת אברהם שקיבל אינספור שדרים ומסרים ישירים מבורא עולם.
 
בהתבסס על שאלה זו, הנצי"ב מוולוז'ין – רבי נפתלי צבי יהודה ברלין זצ"ל, מסביר את טבע הגדולה הרוחנית של שרה, ואיך הייתה שונה מזו של אברהם. הוא מסביר שישנם שני סוגים של תקשורת אלוקית: אחת נקראת נבואה ואילו השנייה נקראת השראה אלוקית, כלומר רוח הקודש. נבואה היא מסר ישיר מבורא עולם שבדרך כלל מתפרסם ויש לו השפעה ישירה על האנשים בכלליות. השראה אלוקית (רוח הקודש) היא גם מסר מאלוקים, אבל בצורה של תובנות ובהירות של אנשים צדיקים באמת. אברהם היה גדול יותר משרה בנבואה מכיוון שהיה צריך לצאת החוצה, אל העולם, וללמד את האנושות על בורא עולם, להעביר את המסרים הרלוונטיים. לעומת זאת, שרה הייתה גדולה מאברהם אבינו ברוח הקודש שלה. העולם הפרטי שלה אפשר לה את היכולת להיות בקשר עמוק ופנימי עם עצמה ועם והמסרים הפנימיים של בורא עולם שנשלחו אליה.
 
שרה הבינה מהמעמקים של קיומה שישמעאל יגרום נזק רוחני בלתי הפיך ליצחק. לכן קיבלה את האינטואיציה השמימית שהדבר היחיד שיש לעשות הוא להרחיק את ישמעאל מיצחק, ומהבית בכלל. בהתאם לגישה ומודעות זו, בורא עולם אומר לאברהם "שמע בקולה". כמובן, שהבהירות הרוחנית בה זכתה שרה הייתה עמל של שנים של חשבון נפש ותפילות והן ששיקפו את רצון הבורא – הרחקת ישמעאל מהבית ומיצחק.
 
הגברים והנשים של החברה בת ימינו מובלים על ידי האתגרים וההתרגשות של העולם של "בחוץ", ומהצורך של השלום הפנימי ההשתקפות של העולם "הפנימי". שרה, אימו של העם היהודי, הורישה את הגנים הרוחניים שלה לנשים היהודיות, שניחנו ב חוש פנימי בלתי רגיל לגבי מה שנכון ונחשב כרצון של בורא עולם.
 
כדי להיות בקשר עם מציאות שכזו נדרשת סביבה רגועה ושקטה, רק כך אפשר להשיג בהירות רוחנית.
 
ויותר מכל, הרגישות של הנשים היהודיות היא דבר נדרש. הבהירות הרוחנית והרגשית היא הכרחית ברגעים האחרונים והמבלבלים לפני בואו של משיח. בכל אופן, כדי לגשת, ולהגיע, לבהירות זו היא צריכה למצוא את השקט והלבד בתוך המהומה. הצלחה בחברה יכולה להשפיע באופן שלילי על הרגישות של האישה היהודייה. גברים יכולים להוריד את רמת הרגישות  שלהם על ידי ההצלחה בעולם הגדול, אולם רוח הקודש של האישה נמצאת בסכנה גדולה יותר, מכיוון שהיא מבוססת על נשמתה הרגישה והמיוחדת.
 
שרה, אימו של העם היהודי, על ידי שחסמה את הכוחות שיכלו להרוס אותנו מצד אחד, ומצד שני להגביר את הקדושה של עמנו, הייתה מסוגלת לעשות זאת רק על ידי העולם השקט והפרטי שלה, מתוך תפישות והבנות פנימיות ודבקות באמת.
 
נשים השיגו דברים נפלאים וחשובים בחברה, ובגדול. אבל "ההצלחה" לא צריכה להיות במחיר של התעלמות והזנחת החכמה הפנימית שלה. נשים, וגם גברים, צריכים להיות יותר מודעים וללמוד משרה אימנו עד כמה "הקול שלה" צריך להישמע. אם נקשיב בזהירות לקול הנשים הרוחניות, אז ובעזרת הבורא, נשמע בקרוב מאוד את קול המשיח והגאולה במהרה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה